Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 27,5" wielen)

DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Ik verbaas me een beetje over de noodzaak die jullie voelen om winterbanden te monteren. Ik fiets altijd in standje 3 en trap hard mee. Nooit problemen.

Ik fiets soms door het donker, in de regen, stukje door het bos over gevallen bladeren, door paardenpoep en bagger maar heb mijn fiets (op de originele Pirelli’s op 2.9 bar) nog nooit voelen glijden. In de regen heb ik wel veel last van spray van de voorband. Dat vind ik het grootste nadeel van deze band.
Uit ervaring op de motor (ook crossen) en racefiets weet ik dat af en toe glijden ook helemaal niet zo erg is. Zolang je maar niet schrikt en daarmee een gekke beweging maakt of aan je rem trekt. Dan pak je na een stukje glijden wel weer genoeg grip op en is er niets aan de hand.

Ik heb altijd het gevoel (bij auto’s) dat de meeste mensen gehersenspoeld zijn door fabrikanten om winterbanden te kopen. Winterbanden bij auto’s zijn alleen beter dan zomerbanden als er ijs of sneeuw op de weg ligt. In Nederland is dat op zijn hoogst 14 dagen per jaar. De rest van de winter ben je dus gewoon slechter af. Gewoon die 14 dagen je auto laten staan is het veiligst.

Omdat ik nog nooit problemen met de Pirelli’s heb gehad vroeg ik me af of jullie niet ook hier een beetje op hol zijn gebracht door de fabrikanten?
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Golvas schreef: 31 okt 2020, 19:21
MarcelH schreef: 31 okt 2020, 19:03 Dank je, ik dacht dat je de vee tire bedoelde....
Ochiba had het hier duidelijk over Continental en op die post reageerde ik ... wat laat jou dan denken dat ik het over VEE banden zou hebben ? ... heu ? .. :bn:
Je hebt gelijk....denk dat ik teveel hoopte op een set vee tires voor onder de 100,- :bu:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@DaanDaan: Ik ben zeker niet op hol gebracht door de fabrikanten. Vorig jaar wilde ik eerlijk gezegd geen winterbanden plaatsen, maar met het dalen van de temperatuur voelde ik met de dag dat ik grip verloor. Omdat Lamkram stelliger was over het nut van de winterband (hij had deze al gekocht en geplaatst), heb ik me laten overhalen. Door te fietsen verbruik je rubber, of dat rubber van de zomerband of van de winterband is, dat maakt niet uit. Vorig jaar heb ik dan ook een setje winterbanden aangeschaft, deze geplaatst en er de hele winter mee gereden. Ik had na plaatsing gelijk weer het gevoel met de weg terug. Durfde rechtuit gewoon weer vol te gaan en de bochten weer met meer lef te nemen. Ook modder en natte plekken kon ik moeiteloos weer nemen.

Dit jaar heb ik het wisselen van de zomerband naar de winterband keer op keer uitgesteld (de banden liggen klaar...). Ik gaf de voorkeur aan weer een lekker ritje Stromeren boven een uurtje werk om de banden te wisselen. Het vallen in een haakse bocht was het gevolg.

Deed ik gekke dingen? Nee! Ging ik veel te hard door de bocht? Nee! Plotseling raakte ik het voorwiel in de haakse bocht volledig kwijt. Er lag op die plek geen modder, was wel een beetje vochtig. FYI: ik had ten tijde van het vallen al een ruime 20.000km met de ST3 gereden. Daarnaast fiets ik al heel veel jaren (racefiets en mountainbike). Aan gebrek aan ervaring kan het dus niet liggen. Het gevoel heb ik ook 1 keer op de racefiets (BE: koersfiets) gehad. Daarna wist ik 100% zeker dat het racefiets-seizoen over was (je kunt het ook zien op het fietspad, er zullen steeds minder racefietsers te zien zijn) en dat het moment van alleen op de mountainbike rondjes rijden (totdat de lente aanbreekt) was aangebroken.

Ik wil je niet dwingen om op de winterband over te stappen, ieder mag die keuze voor zichzelf maken. Ik kan door de val mijn schouder nog niet goed bewegen (ik ben nog herstellende), maar ik verwacht dat ik die winterbanden ergens in de komende 2-3 dagen zelf kan plaatsen. Ik verheug me nu al weer op de grip die ik langzaamaan kwijtgeraakt was, door de winterband weer terug heb.
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

DaanDaan schreef: 01 nov 2020, 09:46
Ik heb altijd het gevoel (bij auto’s) dat de meeste mensen gehersenspoeld zijn door fabrikanten om winterbanden te kopen. Winterbanden bij auto’s zijn alleen beter dan zomerbanden als er ijs of sneeuw op de weg ligt. In Nederland is dat op zijn hoogst 14 dagen per jaar. De rest van de winter ben je dus gewoon slechter af. Gewoon die 14 dagen je auto laten staan is het veiligst.
Helemaal oneens, ik heb jaren enkel met gewone zomerbanden of 4seizoensbanden gereden en toen ik winterbanden kocht was ik met verstomming geslagen. De volledige winterperiode wanneer de temperatuur onder de 10 graden zakt, zijn zomerbanden te hard om goede grip op het asfalt te hebben. Ik stel soms uit luiheid of tijdsgebrek mijn wissel uit en ik merk gewoon aan mijn remweg en bochtenwerk als ik mijn winterbanden niet heb opliggen. Ik rijd heel sportief en glijd soms even weg in bochten met mijn zomerbanden in <10 graden. Dit gebeurt me nooit met winterbanden. De samenstelling van het rubber en de insijdingen (lamellen) in de band maken ongelofelijk veel verschil uit.
DaanDaan schreef: 01 nov 2020, 09:46 Omdat ik nog nooit problemen met de Pirelli’s heb gehad vroeg ik me af of jullie niet ook hier een beetje op hol zijn gebracht door de fabrikanten?
Ja, maar dit is echt exact hetzelfde als zeggen dat roken niet schadelijk is omdat jij al heel je leven rookt en nog altijd geen gezondheidsklachten hebt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens met Henri en Bram. Winterbanden geven gewoon veel meer grip bij koudere temperaturen. Heb je het echt nodig? Nee, zolang je je gedrag maar aanpast. Maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er een plaat ijzel op de weg ligt, dat ik iedereen om mij heen weg zie glijden en zelf nog behoorlijk controle en grip heb.

Ik heb zelfs 1x meegemaakt dat ik op de snelweg voor mij een ongeluk zag gebeuren (paar auto's voor me), dat ik met ABS en winterbanden gecontroleerd naar de vluchtstrook kon sturen en daar kon stoppen om te kijken of ik kon helpen. Bij het uitstappen ging ik gelijk onderuit, zo glad was het...

@DaanDaan: natuurlijk is dat maar een paar dagen per jaar, maar als ik 1x een ongeluk voorkom dan besparen die winterbanden mij een enorme hoeveelheid ellende. Om nog maar niet te spreken van de milieuvervuiling die gepaard gaat met het vervangen van een auto.

@Henri: jouw stelling over het slijten van rubber en dat het niet uitmaakt of dat dan winterbanden of zomerbanden zijn klopt niet helemaal: winterbanden zijn veel zachter en dus slijten die sneller. Daarnaast moet je winterbanden met meer profiel vervangen dan zomerbanden. Maar dan nog steeds geldt: als je 1x in de 10 jaar of zo een ongeluk voorkomt dan nog steeds zijn die winterbanden goedkoper (om nog maar niet te spreken van alle ellende die gepaard gaat met een ongeval, zeker op de fiets).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Thijs88
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 20000

Bij auto's kan je als kantelpunt 7°C nemen. Op een droog oppervlak zal een zomerband beter blijven maar op een nat oppervlak doet de winterband het als beter voor dit punt. Dus veel meer dan 14 dagen op een jaar...

Voor de Stromer denk ik dat er geen enkele standaard band is waarbij je het niet kan voelen in nat weer dat hij wel eens door slipt. Wat je niet hebt met banden met meer profiel. Dus in de winter in een band met meer profiel echt wel aan te raden en ikzelf zou nooit in de winter rijden met de standaard banden van Stromer. Net zoals ik gaan de meeste mensen dit opmerken en dan op zoek naar alternatieven, dus zeker niet op hol gebracht door fabrikanten.

Zelf rij ik met de Schwalbe marathon GT 356 het volledige jaar door, maar 30€ per band en je moet de banden niet vervangen 2x/jaar. Deze zijn wel niet beschikbaar voor de 27,5 versie.
:bike: Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Op mijn auto liggen geen winterbanden meer. Ik rij te weinig momenteel. En met vier wielen eindig je niet op je gat. Met mijn fiets ervaar ik meer risico. Ik moet ook oppassen want ik gebruik dubbele antistolling wat inhoudt dat een inwendige bloeding bij een valpartij slecht kan uitpakken. Dus een protectorvest, goede verlichting, reflectie (ik ben een kerstboom op de weg) en winterbanden. Uiteraard defensief rijden ( althans ik streef er naar 🤔) . Bij het gebruik van winterbanden ervaar ik hetzelfde als bij het dragen van een protectorvest; ik voel me beschermder maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Al onderschrijf op basis van eigen ervaring wel wat Henri benoemt dat de grip met winterbanden beter is. (Zeker in vergelijk met de Veetye's van de ST1)
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Thijs88
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 20000

Afbeelding

Deze stond trouwens op de Stromer site. Daar nog niet eerder gezien.
:bike: Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

MarcelH schreef: 01 nov 2020, 09:59 Je hebt gelijk....denk dat ik teveel hoopte op een set vee tires voor onder de 100,- :bu:
Die kan je enkel via een Stromer verkoper bekomen, vandaar de gedirigeerde hoge prijs.
Thijs88 schreef: 01 nov 2020, 12:25 Deze stond trouwens op de Stromer site. Daar nog niet eerder gezien.
Staat erop sedert zijn introductie : oktober 2018.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Thijs88
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 20000

Ah ok, deze hab ik nog niet gezien. Ook hier op het forum. Het gaat meestal over die Continental, ik zal niet genoeg gelezen hebben.
:bike: Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Plaats reactie