How-to make it tubeless

rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

Tomasj schreef: 02 nov 2019, 13:52
Daniel1975 schreef: 29 okt 2019, 20:00 Lekbestendigheid/doordringbaarheid verandert inderdaad niet. Maar de latex sealt bijna alles dicht.
In de binnenband werkt inderdaad ook, alleen weet ik uit ervaring dat tubeless nog beter rijdt.
Ik ben het hier dus niet mee eens. Mijn twee laatste lekke banden werden veroorzaakt door een stukje stalen borstel van onkruidvegers. Dat staaldraadje boort door het loopvlak van je band (4-5 mm dik) en zat bij mij twee keer enkele mm in de binnenkamer. Aangezien je binnenband een beetje beweegt tov de buitenband (zeker bij wat drukverlies), trekt zo'n stalen draadje je binnenband steeds weer opnieuw open, zodat de anti-lekvloeistof dus niet werkt.
Bij een tubeless vormt zo'n stalen borstelhaar geen enkel probleem, dat zit moervast in het loopvlak van de band.
Als ik het goed lees, bedoeld Daniel1975 dus ook dat latex in de buitenband (dus zonder binnenband), beter werkt dan dat je latex in de binnenband doet.

Mooie how-do Daniel1975. Ik doe het ook al jaren zo met mijn mtb's, maar had de how-do niet zo mooi kunnen maken :ay
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

...en dat is precies wat Tomasj en ik bevestigen. :D
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mooie beschrijving. Ik dacht dat het rete ingewikkeld zou zijn maar dat valt reuze mee.
Is de band ook dicht als je er geen latex in giet?
Welke website levert alle spullen die je in deze handleiding hebt gebruikt?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nee, je moet echt de latex gebruiken. Er is anders lekkage langs de velgrand, soms wat poreuze plekken in de band (al heb ik die dit keer niet gezien) en zonder latex sealt de boel niet als je een doorn oid oppikt.

Bijna elke grote webshop verkoopt deze spullem wel. Ik heb het deze keer bij Mantel besteld: https://www.mantel.com/tubeless&order=price_a
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Naast diverse voordelen (hier al eerder benoemd), zie ik op het eerste gezicht ook twee nadelen:
1) Als je onderweg een scheur oploopt die de latex niet weet te dichten, wordt het een vieze rommelboel. De latex kan immers uit die scheur blijven stromen. Als je geen extra buitenband bij de hand hebt, maar toch het lek wilt (laten) dichten met een binnenband, dan is een Gaadi binnenband (denk ik) de meest praktische oplossing. Je hebt dan wel gereedschap nodig om de band te "openen" en om het ventiel te verwijderen.
2) Als je buitenband versleten is, kom je bij het plaatsen van een nieuwe buitenband hoe dan ook in een "rommeltje" terecht.

Mee eens? :bn:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dient de binnenkant van de band niet ontvet te worden voor een betere hechting van de latex ? ... :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 03 nov 2019, 08:56 De latex kan immers uit die scheur blijven stromen.
Er zit maar 80 ml in, dus eruit *blijven* stromen zal wel meevallen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Golvas schreef: 03 nov 2019, 09:48 Dient de binnenkant van de band niet ontvet te worden voor een betere hechting van de latex ? ... :bn:
Nog nooit gedaan en ook nooit gehoord.

En ja, beetje bende kan het wel worden bij wisselen, maar valt mee. Ik heb standaard een tangetje/multitool in mijn fietstas zitten trouwens.
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

Daniel1975 schreef: 03 nov 2019, 12:37
Golvas schreef: 03 nov 2019, 09:48 Dient de binnenkant van de band niet ontvet te worden voor een betere hechting van de latex ? ... :bn:
Nog nooit gedaan en ook nooit gehoord.

En ja, beetje bende kan het wel worden bij wisselen, maar valt mee. Ik heb standaard een tangetje/multitool in mijn fietstas zitten trouwens.
Ik maak de binnenkant van de band altijd wat proper met water en een beetje dreft. Tegenwoordig is het niet meer zo nodig. Maar vroeger hing er altijd van dat wit spul in een band waardoor de latex minder goede hechting had in de band.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ontvetten is idd de boodschap. ;)

Dat wit spul maakt deel uit van het productieproces, het voorkomt dat de band aan de gietmal blijft hangen ... tegenwoordig gebruiken ze daar ook een soort van siliconen voor met hetzelfde resultaat : de band komt makkelijk van de gietmal en de latex zijn hechting wordt er eveneens door verminderd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie