Welk FSA MegaExo BB-7100 zit in een ST3?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Om de boel bij elkaar te houden, een linkje naar een gerelateerd topic.
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

mboelis schreef: 02 jan 2020, 19:49 De zelfsleutelaars en dealerklanten kunnen het nu vinden. Met een dopje van Ali erbij is het wisselen een BB eenvoudige klus geworden.
Golvas schreef: 26 dec 2019, 12:43Onze Chinese vriend Ali heeft dit gereedschap ook in zijn (prijsvriendelijker) aanbod zitten : https://nl.aliexpress.com/item/4000529822583.html
Hi Marco, ik heb een sleutel van Shimano die past ook op deze BB set :geek:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

👍 Als de Ali dop die onderweg is niet past weet ik je te vinden. Overigens is mijn BB prima en zit ik nog 14 mnd in de garantie. Maar ik ben liever goed voorbereid want met 10k per jaar komt ie een keer.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Deze zit erin:
FSA MegaExo BB-7100/Di2 MTB NBD Fatbike Bottom Bracket BSA-68/73/100-24

Lagers: FSA MR24377 2RS 24x37x7 mm
De FSA lagers hebben een groef in de binnenring waar de aan de buitenzijde meedraaiende afdekplaat in geklikt is
FSA lagers
FSA lagers
C1A52161-CEE3-4B52-B4F0-FFFB76879034.jpeg (87.22 KiB) 3758 keer bekeken
De trapas is gevoelig voor corrosie. Bij montage in de fabriek wordt waarschijnlijk geen of het verkeerde vet gebruikt.
Corrosie trapas
Corrosie trapas
A73305C9-C499-4182-BA4B-F98551E4C9B3.jpeg (65.97 KiB) 3758 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Vanochtend heb ik mijn trapas aan gort getrapt. Aan de linkerkant zijn de afdekringetjes naar binnen gedraait en uiteindelijk is de trapas in het geheel losgedraaid, voornamelijk aan de rechterkant, totdat deze klemde tegen de crank en de trappers niet meer beweegden.

Hij kraakte al een tijdje, maar nu kan die dus de prullenbak in. Mijn dealer moet alles bestellen en geeft ook aan dat het leveren vanuit Stromer ook traag gaat, dus ik heb besloten er zelf maar een nieuwe op te zetten. Aangezien de trapas 60 euro kost (t.o.v. 20-30 euro bij Shimano), en FSA daarnaast niet een al te beste reputatie heeft, en het feit dat die na 4000 km al naar zijn grootje is, ben ik van plan er een Shimano op te zetten, namelijk deze: de Shimano SM-BB80

Afbeelding

Ik zal laten weten hoe het gaat, maar ik denk dat die vanwege het schroefdraad (BSA), de breedte (83 mm) en 24 mm voor de trapas zelf wel moet passen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SirJohnDoe schreef: 22 apr 2021, 19:14 en FSA daarnaast niet een al te beste reputatie heeft, en het feit dat die na 4000 km al naar zijn grootje is, ben ik van plan er een Shimano op te zetten, namelijk deze: de Shimano SM-BB80
Het regent hier nou niet bepaald aan gort getrapte FSA trap-assen (in tegendeel en zeker niet al na 4.000km), terwijl Stromer deze al jaren op alle modellen toepast. Benieuwd of de Shimano het langer volhoudt bij jou.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

FSA is niet echt een merk met een hele goede reputatie op het gebied van de lagers die ze toepassen, roest gevoelig en ook niet al te duurzaam, geldt ook voor hun balhoofdlagers. Niet het niveau van Enduro lagers, Hope of Cane Creek bijvoorbeeld. Met de Shimano BSA bottombrackets over het algemeen weinig problemen, dus lijkt me wel een vooruitgang.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

mijn trapas was kaduuk na 5000 km......... Althans, een irritante tik. Volgens mij zit er nu een shimano in. Zal eens vragen. Doet het nog.
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Peerke1960 schreef: 23 apr 2021, 21:11 Zal eens vragen.
Je kan dat eenvoudigweg aflezen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Vandaag heb ik de Shimano SM-BB80 gemonteerd. Dat duurde toch wat langer dan gedacht, want met de standaardmontage (2 spacers rechts, en één links) kwam de crank tegen het frame. Toen heb ik extra spacers geprobeerd, met als gevolg dat de crank te strak op de trapas kwam te zitten waardoor die niet meer soepel rond ging.

Dus voor wie deze trapas ook wil monteren, het is vrij simpel, maar je moet het net even wat anders doen:

Gebruik de oorspronkelijke 5 mm spacer tussen de crank en de trapas (het ringetje met de gleuf op de 2e foto links van de trapas), en één (2,5mm) spacer tussen de trapas en het frame (dezelfde foto), beide aan de rechterkant. Aan de linkerzijde kun je daardoor geen spacer gebruiken, maar dat is ook niet nodig want er is genoeg ruimte tussen de crank en het frame. Als je meer dan 7,5mm aan spacers gebruikt kun je de linkerzijde niet strak genoeg vastdraaien (40-50 nm), waardoor de crank te los zit, en als je hem strakker draait klemt die vast op de trapas.

Ik heb ook nog eens gekeken wat er nou kapot was gegaan bij de oorspronkelijke trapas, het lijkt er op dat aan de linkerzijde het plastic om de lagers los is gekomen, waardoor dit naar binnen is gedraaid en de hele lagers blokkeerden en dus ook de crank spindle.
Bijlagen
20210430_173214.jpg
20210430_173214.jpg (2.58 MiB) 2788 keer bekeken
20210430_173242.jpg
20210430_173242.jpg (1.8 MiB) 2788 keer bekeken
Plaats reactie