Welk FSA MegaExo BB-7100 zit in een ST3?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

SirJohnDoe schreef: 30 apr 2021, 21:07 Vandaag heb ik de Shimano SM-BB80 gemonteerd.
Heb je dan geen garantie meer op je ST3 ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Hooguit coulance.

De volgende onderdelen gelden als slijtageonderdelen en zijn van de garantie uitgesloten:

Aanslagbuffers in voorvorken en dempers
Coatings op staande vorkbuizen en demperzuigers
Beweeglijke rubberen onderdelen
Remblokken
Remschijven
Afdichtingen
Veren
Velgenflanken/remoppervlakken
Freewheelbody
Glijringen en bussen
Handvaten en stuurband
Cassettes, kettingwiel, tandwielen
Kettingen
Lagers resp. lagerzittingen
Luchtafdichtingen/o-ringen
Banden
Schakelhendel-coatings
Schakelcomponenten
Schuimstofdelen
Spatborden, kettinggeleiding
Kabels en omhullingen
Spaken
Stofringen
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als er geen coulanceregeling van toepassing is (alhoewel ik daar toch onderdelen zie staan die wél onder garantie worden vervangen ... ), dan zou ik sowieso het van fabriekswege gemonteerde onderdeel vervangen door een onderdeel van betere kwaliteit, bijvoorbeeld : https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... er-p27281/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Prijstechnisch snap ik wel dat je dan eerst een Shimano BB probeert i.p.v. de zelfs duurdere FSA.
Heb je hier dan ook snel slijtage aan, dan zul je inderdaad moeten opwaarderen.
Maar dan is een 30mm crank ipv 24mm misschien nog beter
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Golvas schreef: 02 mei 2021, 19:04
SirJohnDoe schreef: 30 apr 2021, 21:07 Vandaag heb ik de Shimano SM-BB80 gemonteerd.
Heb je dan geen garantie meer op je ST3 ?
Ja wel, maar ik belde de fietsenmaker en die gaf gelijk al aan dat ze het onderdeel niet op voorraad hadden en dat bestellingen bij Stromer lang duren vanwege tekorten. Dus zou ik moeten wachten en die tijd zou ik niet naar kantoor kunnen en reiskostenvergoeding kunnen krijgen.

Daarnaast betaal ik ook montage kosten, als ze dit uberhaupt onder garantie zouden vervangen (slijtage onderdeel), want ik heb de ST3 niet bij ze gekocht. Dus het onderdeel kopen (31 euro) en zelf monteren was goedkoper.

In principe wil ik ook al het mechanisch onderhoud (en problemen) zelf kunnen doen, want bij de dealer langsgaan is vaak meer gedoe dan het waard is (tijd die het duurt, en heen- en weer), ook vanwege het uurloon.
Edgecrusher schreef: 03 mei 2021, 13:32 Prijstechnisch snap ik wel dat je dan eerst een Shimano BB probeert i.p.v. de zelfs duurdere FSA.
Heb je hier dan ook snel slijtage aan, dan zul je inderdaad moeten opwaarderen.
Maar dan is een 30mm crank ipv 24mm misschien nog beter
Ja, dat een beetje. Ik vond 50+ wel erg veel, helemaal als ik het mogelijk nog een keer moet vervangen, en omdat er maar weinig reviews zijn van de duurdere trapassen weet je ook niet hoe duurzaam het is.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Klopt, ik volg je redenering helemaal. :ay

Ik zou nog het periodiek invetten van de trapas willen aanraden (met waterbestendig vet) en de montage van een spatbordverlenger + doeltreffende (voldoende lange) spatlap.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het af fabriek gemonteerde FSA BB heeft nu 21k goed gedraaid. Zaterdag heb ik het BB na 1 jaar en ruim 10k verder weer gedemonteerd. Het was nodig ook. Ik merk ook dat langzamerhand het vet uit de lagers verdwijnt. Rondom wordt het inwendig een vette boel. Ik zal er misschien iets teveel vet ingesmeerd hebben vorig jaar.
De cups heb ik met de dop van Ali uit het frame gedraaid en met de verfbrander rondom goed warm gestookt, cup ondersteboven houden in de hand en met een klap op de plank vallen de lagers eruit. Opvallend was de roestvorming aan de buitenring van het linker lager. Rechts was geen roest. Na verwijderen van de seals heb ik met dieselolie een kleine kwast de lagers schoongemaakt en met perslucht schoon gespoten. Achter de seals was geen roest. Daarna alles weer gesmeerd en gemonteerd. Op naar de volgende 10k.
6A5A4AD1-05DF-404B-B08C-83E344FE5BDA.jpeg
6A5A4AD1-05DF-404B-B08C-83E344FE5BDA.jpeg (2.22 MiB) 1901 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

mboelis schreef: 09 mei 2021, 01:42 Het af fabriek gemonteerde FSA BB heeft nu 21k goed gedraaid. Zaterdag heb ik het BB na 1 jaar en ruim 10k verder weer gedemonteerd. Het was nodig ook. Ik merk ook dat langzamerhand het vet uit de lagers verdwijnt. Rondom wordt het inwendig een vette boel. Ik zal er misschien iets teveel vet ingesmeerd hebben vorig jaar.
De cups heb ik met de dop van Ali uit het frame gedraaid en met de verfbrander rondom goed warm gestookt, cup ondersteboven houden in de hand en met een klap op de plank vallen de lagers eruit. Opvallend was de roestvorming aan de buitenring van het linker lager. Rechts was geen roest. Na verwijderen van de seals heb ik met dieselolie een kleine kwast de lagers schoongemaakt en met perslucht schoon gespoten. Achter de seals was geen roest. Daarna alles weer gesmeerd en gemonteerd. Op naar de volgende 10k.
6A5A4AD1-05DF-404B-B08C-83E344FE5BDA.jpeg
Oh maar zoals ik dit ziek an je de lagers gewoon vervangen... Ik wil zelf een nieuwe bracket voor mn ST2 hebben (lager rechts begint wat te zingen), ik heb ze nooit gesmeerd. Wordt wel iets voor de toekomst denk ik zo :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

bartje369 schreef: 12 okt 2021, 20:47
mboelis schreef: 09 mei 2021, 01:42 Het af fabriek gemonteerde FSA BB heeft nu 21k goed gedraaid. Zaterdag heb ik het BB na 1 jaar en ruim 10k verder weer gedemonteerd. Het was nodig ook. Ik merk ook dat langzamerhand het vet uit de lagers verdwijnt. Rondom wordt het inwendig een vette boel. Ik zal er misschien iets teveel vet ingesmeerd hebben vorig jaar.
De cups heb ik met de dop van Ali uit het frame gedraaid en met de verfbrander rondom goed warm gestookt, cup ondersteboven houden in de hand en met een klap op de plank vallen de lagers eruit. Opvallend was de roestvorming aan de buitenring van het linker lager. Rechts was geen roest. Na verwijderen van de seals heb ik met dieselolie een kleine kwast de lagers schoongemaakt en met perslucht schoon gespoten. Achter de seals was geen roest. Daarna alles weer gesmeerd en gemonteerd. Op naar de volgende 10k.
6A5A4AD1-05DF-404B-B08C-83E344FE5BDA.jpeg
Oh maar zoals ik dit ziek an je de lagers gewoon vervangen... Ik wil zelf een nieuwe bracket voor mn ST2 hebben (lager rechts begint wat te zingen), ik heb ze nooit gesmeerd. Wordt wel iets voor de toekomst denk ik zo :lol:
Update: ik had een "XAND" sleutel gekocht en een bottom bracket van Shimano, maar met die XAND rommel sleutel draai je heel je bracket naar de tering. Dus lager naar de klote of niet, ik heb het bij de FM laten vervangen. Nu zelf 2 mooie doppen besteld die wél goed passen. Lekker door de regen blijven karren dus! :D :ay Voor nu: beste medemensch, koop A.U.B. geen XAND trapassleutel, hier help je zelfs potentieel je frame mee naar de tering, als je je bracket niet meer los kan krijgen als het totaal dol zou zijn! :ck:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb een Parktool sleutel, daarmee lukte het bij mij uitstekend.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie