Lekke banden

Wannes
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2021, 14:41
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 6500

Hallo allemaal,

Heb een poging gedaan om informatie te vinden, ook op jullie forum, maar dat was niet voldoende.
Daarom geregistreerd om te informeren bij de collega's.

Ik heb de laatste tijd nogal veel last van lekke banden.
Vooral de achterste.
Vroeger reed ik een redelijke propere route en ondanks de 90km (heen & terug) en de toch dik 4000 km nooit last gehad.
Sinds maart dit jaar een nieuwe job en nieuwe route.
Reeds vijf lekke banden.
De nieuwe route ligt er helaas niet zo netjes bij en ik vermoed dat dat het probleem is.
De vraag ik vooral, hoe kan ik mij hiertegen wapenen.
Momenteel rijd ik op Pirelli Cycl-e ST banden.
Die komen standaard mee bij mijn verdeler.
Recent ook achterband vervangen, was wat versleten, maar het probleem blijft.
Hij vertelde mij ook dat dit reeds versterkte banden zijn, internet lijkt dezelfde taal te spreken.

Anyway, heeft iemand suggesties, ideetjes, voorsteller, oplossingen?
Ander merk? Ander model? Tubeless? Hoeveel druk?

Eeuwige dank!
🇧🇪 - Stromer ST3 L (juli 2020) - BQ983 - Woon « 36Km » Werk - Thule Shield Pannier 25L Fluogeel (Dubbel)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Beste presterende banden op het gebied van lekbestendigheid, op basis van gebruikerservaringen:

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 404#p99404

Tubeless topic:

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 984#p71984

Wel een oplossing regelen voor de gaatjes in de ST3 velg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Je kunt ook nog een anti-platt strip aanbrengen. Zelf heb ik de Continental Contact Plus City die in de tabel bovenaan staat die Stromeur aangeeft plus een anti-platt strip van Proline aan de binnenzijde. Geen idee of het helpt, maar ik wil zoveel mogelijk lekke banden voorkomen.
Salonfietser82
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2021, 18:43
Locatie: Limburg
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 600

Hallo Wannes,

Ik rijd met de Schwalbe Super Moto X en heb preventief anti-lekvloeistof in de binnenbanden gegoten. Ook geen idee of het helpt, want ik heb nog maar een paar 100 km op de teller staan. Banden staan voor- en achteraan op 3 bar.

Met de koersfiets en MTB rijd ik altijd met Continentals en die gaan ook op de Klever tegen het najaar.

Wat ik ook regelmatig doe: de buitenbanden goed proper maken met water en azijn. Je kan ervan versteld staan hoeveel troep er aan de banden blijft hangen na een rit, zeker op een regendag als vandaag.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Klever X Speed (juni 2021) 1200wh + 850wh - ww 75 km enkel
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wannes schreef: 13 jul 2021, 11:48 Anyway, heeft iemand suggesties, ideetjes, voorsteller, oplossingen?
Ander merk? Ander model? Tubeless? Hoeveel druk?

Eeuwige dank!
Wannes,

Ik heb ook een periode gehad dat ik vrij vlot achter elkaar een lekke achterband had. Vaak was een lange niet, vermoedelijk van een borstelmachine van de gemeente, de oorzaak. Deze nieten zijn vaak 1cm of meer lang.

Ik rij nu ongeveer 1600 km met de Tannus Armour. Tot nu toe geen lekke band en ik merk er ook niets van dat die in de band zit. Uit mijn hoofd dacht ik dat het 300 gram weegt. Ik heb deze alleen de achterband zitten.

Gekocht bij Wohi.nl voor €30,99 destijds, 2 maanden geleden. Het erin doen viel reuze mee en de normale binnenband kon erin blijven. De druk die ik erin is 2,5 bar.

Afgelopen week een nieuwe Pirelli buitenband erom gelegd omdat de oude echte op was na 10.000 km. Voorheen had ik Dock Blue in de binnenband maar dat helpt niet, althans de lekke banden bleven komen.

Groet Mark

Oh ja, ik vergeet nog wel te vertellen dat een vriend van mij dit ook op zijn ST5 heeft gemonteerd en toch afgelopen week een lekke achterband heeft gehad. Zat een niet in van bijna 3 cm, tja het houdt een keer op.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-07-14 om 20.06.56.png
Schermafbeelding 2021-07-14 om 20.06.56.png (473.8 KiB) 3152 keer bekeken
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Anti-lek vloeistoffen werken maar voor een paar maanden. En je ventielen rotten vast.
Die Tannus lijkt me wel wat.
En de Continental Contact City zijn fijne banden.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Nou, dan toch eerder dan verwacht. Vandaag na 2035 km te hebben gereden met de Tannus Armour toch een lekke achterband. Oorzaak een nietje van ruim 2 cm. Toch balen had namelijk gehoopt om minimaal 10.000 km lekvrij. Was gelukkig bijna thuis dus lopen, plakken en morgen weer door.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

JanR schreef: 14 jul 2021, 22:43 Anti-lek vloeistoffen werken maar voor een paar maanden. En je ventielen rotten vast.
Die Tannus lijkt me wel wat.
En de Continental Contact City zijn fijne banden.
Dat valt reuze mee hoor, het houdt natuurlijk een keer op, maar je kunt er echt wel een half jaar mee rijden iets bijvullen en nog weer een half jaar moet dan lukken hoor.

Ik gebruik nu de Peaty's en die doet prima wat hij moet doen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/peaty-s-tub ... 1wQAvD_BwE

Ook de Caffelatex werkt erg prettig:
https://www.bikester.nl/effetto-maripos ... XUQAvD_BwE
Stroomstoot
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 apr 2021, 06:14
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer

Is een binnenband (achterwiel) van de nieuwe st2 makkelijk te herstellen zonder de velg uit het kader te nemen?
Stromer ST2 Belt drive, 30 km enkel WW
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ja hoor. In principe hetzelfde als met een willekeurige andere fiets.

Verschillen:
- accu uitnemen!
- fiets is een stuk zwaarder, let daarop als je hem op de kop zet
- alternatief voor op de kop zetten: met een spanbandje de fiets aan een tak van een boom wat omhoog tillen
- buitenband eraf halen gaat wat zwaarder, gebruik dus de juiste techniek (brute kracht is niet het antwoord!)

Veel mensen nemen een klein stukje deken oid mee voor het op de kop zetten van de fiets, dat helpt om krassen te voorkomen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie