Review: Scalato Spasso S speed pedelec band

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Scalato is een kersverse speler op de fietsbandenmarkt. Scalato maakt gebruik van kennis uit de auto-industrie en richt zich specifiek op banden voor e-bikes en speed pedelecs. Voor e-bike en speed pedelec forenzen zijn een hoge lekbestendigheid, lage rolweerstand en goede grip/tractie essentieel. Scalato zegt dat ze precies dit te bieden hebben.

Op dit moment heeft Scalato vier banden in het assortiment: de Ruvido is gemaakt voor off en on road e-bikes, de Diverso voor tour e-bikes, de Mondano voor city e-bikes en de Spasso S voor speed pedelecs.

Het gaat ons natuurlijk om die laatste. Dit is 'm:



Scalato Spasso S.png
Scalato Spasso S.png (1.43 MiB) 4403 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een tijdje geleden lieten de mensen van Stromer Premium Store Egberts in Groningen al weten dat ze met deze band bezig zijn. Zij vonden 'm veelbelovend en met een adviesprijs van € 43,95 wordt inderdaad wel heel interessant, zeker als je de prijs vergelijkt met de prijzen van het assortiment Stromer banden:

Stromer E-Gridlock by Vee Tyre (standaard op de ST2): € 44,-
Pirelli Cycl-e ST for Stromer (standaard op de ST3) € 69,-
Pirelli Cycl-e for Stromer (standaard op de ST5) € 89,-

De Spasso S is naar verwachting eind dit jaar leverbaar, en in de tussentijd heb ik een leen-ST3 van Egberts (nouja, van Nick) op een setje Spasso's gekregen om te zien wat deze band in zijn mars heeft.

Triest weer? Ja tuurlijk want het is vooral boeiend hoe een speed pedelec band zich in de regen houdt, dus bij de eerste regenbui stond ik meteen buiten :bb


Scalato Spasso.jpg
Scalato Spasso.jpg (386.43 KiB) 4400 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pirelli versus Scalato: wie is wie?

Pirelli versus Scalato.jpg
Pirelli versus Scalato.jpg (566.03 KiB) 4396 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb bar weinig verstand van hoe welke band is samengesteld en opgebouwd, en wat daar het voordeel van is. Voor mij als n00b is het allemaal marketing praat. Maar aangezien mijn Klever op een setje Pirelli Cycl-e (ST5) banden staat vind ik dit wel een leuke vergelijking met de Scalato Spasso S: twee banden geïnspireerd op autobanden, maar de Scalato kost de helft van mijn Pirelli.

Dit zegt Scalato over hun banden:
Deze band heeft een karkas van 60 TPI. Soepel en sterk. In de S-versie hebben we langs het gehele loopvlak een extra karkaslaag aangebracht. Dit maakt de zijwanden sterker. Onder het loopvlak hebben we nog twee lagen van dit materiaal aangebracht, waardoor de kans op lekrijden extreem klein is. Daarbovenop komt nog een laag rubber van 3 mm, versterkt met de lichte maar onverwoestbare synthetische vezel Twaron. Dit vermindert de rolweerstand.
En dit zegt Stromer over de Pirelli Cycl-e:
Met kevlarversterking, gepatendeerde smartNET silica-verbinding, van hiel tot hiel nylonlaag voor lekbescherming.

De ETRTO maat van de Spasso is hetzelfde als die van de Pirelli Cycl-e: 57-584. Geen gedoe of twijfel dus over of deze band wel echt past of mag op de ST3 of de ST5; hij voldoet keurig aan de specs.

Uiterlijk zie ik sowieso maar weinig verschil tussen deze twee banden: profiel, de extra breed loopvlak voor meer grip in de bochten, stoer en robuust uiterlijk... je zou bijna zeggen dat ze bij Scalato wel heeeeeeeel goed naar de Pirelli's hebben gekeken. En waarom ook niet; beter goed gejat dan slecht bedacht.


Pirelli versus Scalato 2.jpg
Pirelli versus Scalato 2.jpg (514.52 KiB) 4390 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Los van alle ditjes en datjes compounds: "the proof of the pudding is in the eating". Wij moeten ermee rijden en wij willen: geen lekkage, goeie grip, nog meer goeie grip in de regen en in bochten, en een lage rolweerstand voor een optimale actieradius.

Het spel tussen die laatste twee (grip versus rolweerstand) vormt natuurlijk dé uitdaging bij alle banden, dit werkt elkaar gewoon tegen.

Een 100% één op één vergelijking op het vlak van actieradius kan ik niet maken, want ik heb hier geen twee identieke speed pedelecs staan. Wat ik wel mee kan nemen is het feit dat ik alle officiële Stromer-banden uitgebreid heb getest. Op basis van die ervaring is mijn algehele indruk van deze Spasso S band gewoon hartstikke goed. Ziet er goed uit, rijdt lekker, je kunt 'm net zo knap de bocht in leggen als mijn eigen Pirelli's of de Vee's op de nieuwe ST2. Ik voelde me al snel vertrouwd met deze band.


Ik heb een reeks goeie noodstops gemaakt op nat wegdek, zowel asfalt als straatklinkers. Nou zijn dit wel geplande en gecontroleerde noodstops en dat is wat anders dan een acute situatie waarbij je je compleet de blubber schrikt, maar je kunt er toch veel uit opmaken. Rustig aan begonnen met noodstopjes op een snelheid van rond de 30km/u. Op natte straatklinkers is het altijd een stuk lastiger, maar ik wist de Stromer nog wel onder controle houden, ook bij hogere snelheden. Oefenen op drijfnat asfalt gaf al snel voldoende vertrouwen om ook op topsnelheid eens goed in de ankers te gaan: uiteindelijk kreeg ik het achterwiel wel in de slip, maar het brak niet uit.


Stromer ST3 Scalato Spasso.jpg
Stromer ST3 Scalato Spasso.jpg (427.66 KiB) 4384 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een regelmatig gehoorde klacht over de Pirelli Cycl-e ST band (die standaard op de Stromer ST3 wordt geleverd) is dat-ie nogal wat spray tegen de fiets, schoenen en onderbenen teruggeeft. Een tochtje in de regen met windkracht 4 tegen moest duidelijkheid geven over hoe de Scalato Spasso S het op dit vlak doet. Mijn oordeel: een beetje vlees noch vis.

De band neemt behoorlijk wat water mee, dat-ie aanvankelijk keurig naar voren eraf gooit, maar bij flinke wind tegen merk je wel dat die hoeveelheid water wat tegen de bike op stroomt. Niet zo erg als bij de standaard ST3 band (mijn broek bleef droog en mijn schoenen grotendeels ook), maar je ziet wel aan de vork dat er toch nogal wat spray met de rijwind mee terug komt:

Blerf.jpg
Blerf.jpg (397.26 KiB) 4371 keer bekeken
Blerf 2.jpg
Blerf 2.jpg (540.32 KiB) 4370 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie: ik vind deze nieuwe Scalato Spasso S een fijne band. Oogt stoer, lekker breed en robuust profiel, ECE gekeurd voor gebruik op speed pedelecs, hele goeie grip, ook in de regen, en vooral de scherpe prijs van € 43,95 maakt dit toch wel een hele aantrekkelijke band.

Over de lekbestendigheid kan ik weinig veel zeggen, behalve dat ik er niet mee lek gereden heb (maar dat gebeurt mij hier sowieso zelden) en Nick ook nog niet. Ik schat dat de band er enkele honderden kilometers op heeft zitten. De tijd en gebruikerservaringen moeten uitwijzen hoe deze Scalato zich werkelijk houdt.

Twee nadelen: je hoort de band iets rollen, maar ik vind het persoonlijk niet storend en het geluid wordt zodra je harder dan 35km/u rijdt overstemd door de rijwind. Verder neemt de band wat water mee als je in serieuze regen met flink wind tegen rijdt.

Maar onder de streep: deze band zou ik rustig onder mijn eigen speed pedelec leggen. Misschien neem ik deze wel als ik mijn Pirelli's op heb gereden.

@Nick van Egberts Premium Store: dank voor het lenen van jouw ST3 op deze nieuwe slofjes, het blijft een fijne fiets.

ST3 Scalato.jpg
ST3 Scalato.jpg (347.66 KiB) 4368 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 22 aug 2021, 17:34 Pirelli versus Scalato: wie is wie?


Pirelli versus Scalato.jpg
De linkse is de Scalato, wat heb ik gewonnen? :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Mooi en overzichtelijk verslag van het nieuwe rubber, fijn om in het achterhoofd te houden, bij een bandenwissel. :ay
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
mrstrom

Goed te lezen. Bedankt voor je opoffering Stromeur om in de regen te tsten.

Enige doorslaggevende wat ik dan lees is misschien het opspattend water. Vanuit gaande dat grip gelijkwaardig is, gezien het profiel. Rolweerstand blijft lastig te meten en is voor mij persoonlijk niet zo'n ding. De prijs maakt ook niet veel uit, nu al meer dan 10k gereden en nog steeds de eerste bandjes erom.
Plaats reactie