Nieuw: Stromer 1.440Wh accu

Stromer foutcode, Stromer storing, Stromer kalibreren, speed pedelec onderhoud
Jan-Willem Wisselink
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 249
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 20.000

StromerMoose schreef: 01 sep 2021, 22:14
Jan-Willem Wisselink schreef: 01 sep 2021, 21:44
Je zou bijna 2 618Wh accus kopen voor 1200euro kopen: https://link.marktplaats.nl/m1717874376. Kan je in ieder geval de degradatie verdelen over 2 accu's ipv 1 :mrgreen:
Nee, dat kan niet, is er nog maar 1 van over, :d3:
Haha! Heb je toegeslagen? Good for you!
Stromer ST1x rijder sinds augustus 2017. 2x983Wh. Thudbuster large. Continental Top Contact. Ergo / Spirgrips. Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 249
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 20.000

Sowiezo minder, want die 983Wh is een tikkie theoretisch. Er zijn 2 type blauwe accu's):
Jins schreef: 14 apr 2019, 12:04 13S6P configuratie voor beide.
Cel spanning wordt al eens anders weergegeven, van 3,6V/cel tot 3,7V/cel ook al zijn het de zelfde cellen (= chemie).
Als je de accu capaciteit wil weergeven dan ga je de stroom ifv tijd en (gemiddelde) spanning vermenigvuldigen. Als je dieper ontlaad is je gemiddelde spanning lager maar er wordt langer ontladen dus meer Ah :
1) 47,06 : 13 = 3,62V/cel
x
20,4 : 6 = 3,4Ah/cel
of voor deze accu 960Wh.
2) 48 : 13 = 3,69V/cel
x
19,8 : 6 = 3,3Ah/cel
of voor deze accu 950Wh.
Het verschil zit dus in de BMS/software die eerder of later de accu als "leeg" beschouwd.
Als je ze nu nog wat verder zou ontladen kom je aan de volgende cijfers :
3) 3,6V/cel x 3,5Ah/cel x 13 x 6 = 982,8 Wh en dat is wat Stromer aangeeft als accu capaciteit. Maar niemand wil zo diep ontladen omv accu levensduur.
Anyway: als je niet exact weet wat de ondergrens reserve is, is het wat lastig om de reserve aan de bovenkant te bepalen 8-) Uit mijn eigen spreadsheet welke ik bijhoud van mijn 2 blauwe accu's, zou het bruikbare gedeelte bij een SOH van 100% ergens rond de 885Wh moeten liggen. (ik heb nog een oude OMNI waarbij je het aantal Wh uit kan lezen. Dat heb ik altijd gedaan als ik de stromer opstartte wanneer hij 100% geladen was. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=14&t=4221&hilit=reserve ... t&start=10)
Stromer ST1x rijder sinds augustus 2017. 2x983Wh. Thudbuster large. Continental Top Contact. Ergo / Spirgrips. Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
mrstrom
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 771
Lid geworden op: 29 okt 2018, 08:07
Locatie: NL nh

Mooie ontwikkeling. Bereik met 40% meer, dus ipv 60km (standje 3 volgas) haal je 84km.

Dat is interessant voor mensen die een woon/werk hebben tussen de 30 en 42km. Dat zijn er op zich nog heel wat volgens mij, ik denk wel de grootste groep.

Bij accu's riepen ze lange tijd, dat die elk jaar meer capaciteit zouden krijgen en goedkoper zouden worden. Nu wordt ie toch nog groter en duurder. Terwijl de oude accus's al 3 tot 5 jaar bestaan?


Maar goed dit van stromer.
On the move: ST3 LE, body float
Jimbo
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2021, 14:20
Locatie: Noorderkempen

Heeft iemand een idee of deze accu er al zou komen in de ST3 pinion? Of pas in het ST2022 concept model of latere modellen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5890
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Jimbo schreef: 02 sep 2021, 09:23 Heeft iemand een idee of deze accu er al zou komen in de ST3 pinion? Of pas in het ST2022 concept model of latere modellen?
De ST3 Pinion is qua frame gebaseerd op de ST5 ABS, daarin passen alleen de huidige accu's.

Deze grotere jongen past in de ST2022 en vermoedelijk alle nieuwe modellen die nu gaan komen (of het sijpelt langzaam van boven naar beneden, kan ook)
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Ik ben wel heel benieuwd welke kant het met het gewicht dan Stromers opgaat met dit soort fysiek grotere batterijen en ik neem aan bijbehorend frameconstructie? Dat je een Stromer op een fietsendrager kunt zetten waar bijna altijd max. 30kg (met de batterij er uit) op kan is toch wel prettig m.i.
Witte ST3 XL met verhoogde stuurpen & 11-36 en een Kinekt 2.1XL2 :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15475
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Ik vrees dat het met alle SP's met serieuze accu die kant op gaat.

Mijn Klever X Alpha 45 met 1.200Wh accu is ook dik over de 30kg. Wat mij betreft is daarmee de grens bereikt (ook v.w.b. de hanteerbaarheid). Het is aan SP-fabrikanten om de bikes lichter af te gaan monteren want nu kijkt men écht helemaal nergens naar.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5081

Ik vindt de prijzen wel de pan uit rijzen. Als ik kijk als ik een electrische scooter wil kopen, dan heb ik bij bijvoorbeeld een IVA E GO S5 een 1440 Wh lithium accu en voor 799,- een tweede erbij.
Deze scooter is dan uitgerust met:
Motor: 3000w Bosch onderhoudsvrij
Accu Capaciteit: 60V 24Ah
Deze scooter kan men dan aanschaffen met de 2880 Wh accu voor € 3.148,00

Ik snap eigenlijk niet waarom de prijsverschillen zo enorm moeten zijn...........voor de prijs van een 1400Wh accu bij stromer koop ik een scooter met een dubbel zo grote accu.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15475
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Het prijsverschil met Klever is ook weer fors. De Klever 1.200Wh accu kost € 1.700,-.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

MarcelH schreef: 02 sep 2021, 10:39 Ik snap eigenlijk niet waarom de prijsverschillen zo enorm moeten zijn...........voor de prijs van een 1400Wh accu bij stromer koop ik een scooter met een dubbel zo grote accu.
Iemand moet de garantie gevallen van Stromer betalen en het is niet Stromer...
De km vreters kunnen beter een 983Wh accu nemen en die binnen de 2j op rijden, zij blijven accu's in garantie krijgen. Met een 1400Wh exemplaar lukt dat misschien niet meer en mag je telkens (elke 3j of zo) langs de kassa passeren.
Plaats reactie