Nieuw: Stromer 1.440Wh accu

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

RikC schreef: 02 sep 2021, 09:50 Ik ben wel heel benieuwd welke kant het met het gewicht dan Stromers opgaat met dit soort fysiek grotere batterijen en ik neem aan bijbehorend frameconstructie? Dat je een Stromer op een fietsendrager kunt zetten waar bijna altijd max. 30kg (met de batterij er uit) op kan is toch wel prettig m.i.
En ook hierom is de Klever accu plek keuze handiger. In het frame kost het Stromer extra frame massa om die grote(re) accu the herbergen. Deze massa kan je niet 'uitnemen' wanneer je de accu verwijdert.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik vind de prijs ook exuberant in vergelijking met de extra capaciteit die toegevoegd wordt.

Ik ga geen verhaal opstellen over wat je met 3000 euro allemaal koopt, maar bij stromer is dat dus slechts je batterij :o.
Hierboven lees ik ook over accu degradatie, dat je langer veilig zit, dat je dan minder hoeft te vragen van de batterij, allemaal waar, maar dat is in de praktijk loopt het vaak helemaal anders. Heel veel accu's gaan gewoon opeens stuk zonder of los van langzame degradatie. Ik ben nu aan mijn 4de accu bezig in 2 jaar en ik draag alle mogelijke zorgen voor mijn accu en ben daarnaast niet eens een kilometervreter. Ik wil mijn blauwtje niet moeten betalen, maar dat roodje dus echt echt niet...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 02 sep 2021, 11:22 En ook hierom is de Klever accu plek keuze handiger. In het frame kost het Stromer extra frame massa om die grote(re) accu the herbergen. Deze massa kan je niet 'uitnemen' wanneer je de accu verwijdert.

Daar staat tegenover dat de behuizing van een Klever accu aanzienlijk zwaarder is dan die van een Stromer accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Moet ook wel; daar deze direct aan weer en wind wordt blootgesteld. Maar t.a.v. de fietsdrager discussie; die massa is wel uitneembaar.

Tijdens het fietsen moet die extra massa wel elke keer geaccelereerd worden; wat weer extra energie vergt.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als je de accu verwijderd om de SP op een fietsendrager te plaatsen maakt het gewicht van de case niet uit. In totaal zal het inderdaad weinig uitmaken of de accu in of tussen het frame zit.
Voor accu uitbreiding is het makkelijker een grotere case te ontwerpen dan een frame met meer accu ruimte. Nieuw frame is nieuwe homologatie, alles heeft een prijs en een deel daarvan gaat naar de accu klant.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Klever gibt es seit zehn Jahren und die Akkus sind immer noch kompatibel. 😀

Wieviele Akkugenerationen haben andere Hersteller in der Zeit auf dem Markt gehabt?

Mir gefällt der Koffer und beim B-Speed setzt der Rahmen kaum Grenzen. Nur der Durchstieg geht irgendwann verloren.




Klever bestaat al tien jaar en de batterijen zijn nog steeds compatibel 😀.

Hoeveel generaties batterijen hebben andere fabrikanten in die tijd op de markt gehad?

Ik vind de koffer mooi en het frame stelt nauwelijks grenzen aan de B-Speed. Alleen de doorloop is op een gegeven moment verloren gegaan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit is voor Stromer de derde generatie accu's in 11 jaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Wer es will, kann auch heute schon seinen Akku nich ganz voll laden.
Möglichkeiten gibt es.

Ich zum Beispiel, lade meine Akkus mit einer Zeitschaltuhr. Aus Erfahrung weiß ich, wie lange ich bei welchem Ladezustand laden muss.

Desweiteren gibt es von Fritzbox smarte Steckdosen, bei denen man einstellen kann, bei welcher Leistung, die Steckdose abgeschaltet wird. Zum Ende der Landung sinkt die Leistung des Ladegerätes ja kontinuierlich.

Die Bastler setzen eine Diode in der Leitung zum Akku und es entsteht dadurch ein beabsichtiger Spannungsabfall. Wenn die Diode steckbar ist, kann man mit oder ohne laden. So wie man es will.


Hin und wieder lade ich auch mal voll für ein eventuelles balancing.


Klever lädt nicht bis 4,2V / Zelle, sondern nur bis 4,13V, was der Langlebigkeit des Akkus gut tut. Wie voll lädt Stromer die Zellen?

Wer die Kosten für die Akkus niedrig halten will, kann sich mit dem Thema Extenderakku beschäftigen.
Bei meinem B-Speed funktioniert es und mir ist ein Stromer ST2S bekannt, wo es auch klappt.


Für diesen Weg muß man aber auch das nötige Wissen haben oder sich aneignen.





Als u dat wilt, kunt u uw batterij al opladen tot minder dan de volledige capaciteit.
Er zijn mogelijkheden.

Ik, bijvoorbeeld, laad mijn batterijen op met een timer. Uit ervaring weet ik hoe lang ik bij welke laadtoestand moet opladen.

Verder zijn er slimme stopcontacten van Fritzbox waarbij u kunt instellen bij welk vermogen het stopcontact wordt uitgeschakeld. Tegen het einde van de landing, neemt het vermogen van de lader steeds verder af.

De hobbyisten plaatsen een diode in de leiding naar de batterij en dit veroorzaakt een opzettelijke spanningsval. Als de diode insteekbaar is, kunt u hem met of zonder opladen. Precies zoals je het wilt.


Zo nu en dan laad ik ook volledig op voor een mogelijke uitbalancering.


Klever laadt niet op tot 4,2V/cel, maar slechts tot 4,13V, wat goed is voor de levensduur van de batterij. Hoe vol laadt Stromer de cellen op?

Als u de kosten van de batterijen laag wilt houden, kunt u kijken naar het onderwerp verlengbatterijen.
Het werkt met mijn B-Speed en ik weet van een Stromer ST2S waar het ook werkt.


Maar je moet de nodige kennis hebben of verwerven om deze weg in te slaan.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ik lees hierboven dat een kilometervreter gewoon iedere 2 jaar zijn accu onder garantie kan inwisselen (want onder het garantie-percentage) ?

Da's de theorie.....

In de praktijk krijg ik met geen mogelijkheid die accu's onder de 80%. Na 45.000 km (gemiddeld 15.000 per jaar) over 2 blauwtjes verspreid waarvan eentje 2 1/2 en eentje 3 1/2 jaar staan ze nog steeds op 91% en 90%. In het begin heb ik ze maximaal afgebeuld om maar in aanmerking te komen voor die "gratis garantie wissel" en dat lijkt niet moeilijk: doorrijden tot 0%, opladen onder ALLE (temperatuurs-)omstandigheden, etc. Ik ga natuurlijk niet de accu's kapot maken door diep-ontladen (op 0% wegleggen en vergeten....) maar voor de rest alles geprobeerd om dat state-of-health percentage zo snel mogelijk naar beneden te krijgen.
En dat lukt gewoon niet bij veel gebruik. Accu-cellen vinden het juist heerlijk veelvuldig gebruikt te worden (meeste slijtage aan een accu is niets doen !!!!!!!). Dus toen in inzag dat deze garantie-claim-opzet tot niets zou leiden heb ik maar het tegenovergestelde gedaan:
- accu's (ik rijd altijd met 2 blauwtjes) gelijkelijk gebruiken; niet naar 0 oprijden;
- opladen tussen de 10 en 40 graden (kan ik instellen op mijn opladers);
- altijd binnen staan / opladen;
- indien geen tijdsdruk maak ik liever gebruik van een langzamere lader dan een snelle (heb hier meerdere typen);
En zo kom ik tot eigenlijk een heel fraaie degradatie van huidige blauwtjes.
2 blauwtjes kan ik nog meenemen op mijn traject. Da's 66 km enkele reis en geheel afhankelijk van wind en weer heb ik 1 tot 1,2 kW nodig. Heb dit ooit met windje mee (stand 3....ken geen andere stand....) op 1 nieuw blauwtje gehaald maar als de kou haar intree doet en weer/wind ook niet meewerkt kan je percentages gaan optellen. En mijn huidige blauwtjes zijn dus niet meer 100%....
2,3 kW verbruik over 132 km
2,3 kW verbruik over 132 km
Screenshot_20210818-165002_Stromer OMNI.jpg (51.73 KiB) 916 keer bekeken
Ik denk werkelijk dat de huidige garantie-inlever-regeling gebaseerd is op niet-gebruik van een accu (en bij diep ontladen is die gewoon stuk....super dom). Doe je werkelijk niets kom je nog niet aan 80%.

2 "rode" (1400 wH) wil ik niet. De huidige 2e blauwe zit in van Zijp's accutranporter op de bagagedrager. Zo'n accu hoog geplaatst is gewoon voelbaar in bochtgedrag. Het went maar is niet fijn. Ik heb die 1400 wH accu in m'n handen gehad en die is nog echt een tikkie zwaarder dan een blauwtje (dit soort informatie valt vast niet onder het Non Disclosure Agreement.....kan iedereen bedenken). Met een 2e rooie ga ik niet lekker de bocht om.
En die 2e ga ik nodig hebben....
Niet in het begin want dan haal ik een enkele reis prima met 1 accu (heb het trouwens nog niet over de accu-laadtijd die onder werk moet plaatsvinden.....ik vrees 9 uur wachttijd met deze rooie te moeten hebben ?)
Maar bij iets degradatie, wat dus zeker gaat gebeuren, past ook deze rooi niet in mijn traject.

Met de huidige TWEE blauwtjes heb ik genoeg speling om nog een aantal jaar door te gaan.
Met een enkele rooie maar bitter weinig speling of ik mag een extra rooie kopen en JRoen lief aankijken voor een accutransporter voor deze accu.

Ik blijf bij de blauwtjes.

Grtz,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet-onderbouwde claims, woordspelletjes en andere bs het topic uit geveegd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie