Klopt, ik ben helemaal happy met mijn 1.200Wh Klever accu (voor minder had ik niet eens een Klever overwogen). Maar die is best wel lelijkJan-Willem Wisselink schreef: ↑01 sep 2021, 21:44 Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dat Klever een stuk slimmere keuze heeft gemaakt voor de plaats van de accu. Zij kunnen het accu volume redelijk makkelijk vergroten (natuurlijk niet oneindig), zonder aanpassing van het frame en dat is toch een groot pluspunt.
Nieuw: Stromer 1.440Wh accu
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
In die optiek zou het ook wel een mooie OMNI feature worden om een maximum laadpercentage in te kunnen stellen, wanneer je de accu in de fiets oplaad. Net zoals je dat in de Tesla's kan doen; scheelt ook weer degradatie. En met een 1400Wh accu is dat helemaal een goede toevoeging; voor 95% van de ritten heb je toch meer dat zat capaciteit.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Mijn standpunt is heel simpel: welke fiets ik ook koop, ik pak de grootste accu die beschikbaar is (tenzij ik een exoot zou kopen als een Speedped met 2400 Wh mogelijkheid, dan zou ik met 1500 Wh oid ook genoegen nemen).
Waarom? Ik wil mijn woon-werk verkeer zo lang mogelijk op die ene accu blijven rijden. Stel je hebt een woon-werk rit waar je worst case (vorst, enorme wind tegen, etc) 800 Wh voor nodig hebt.
Met een 1000 Wh accu mag de accu 20% slechter worden en dan kan je je worst case rit nog steeds maken. Stel dat de accu jaarlijks 7% minder wordt, dan kan je die worst case rit na 3 jaar nog nét maken.
Met een 1200 Wh accu mag de accu 33% slechter worden. Met die zelfde 7% per jaar doe je dan ineens 5,5 jaar met die accu. Het punt is alleen: die grotere accu wordt minder belast (lagere stromen per cel en je laadt steeds minder bij) dus deze accu slijt iets minder snel dan die 1000 Wh accu. Het is dus realistischer dat je zo'n 6 jaar met die accu kunt doen.
Afhankelijk van welke rit jij dagelijks moet maken zijn jouw getallen anders, maar een grotere accu is vaak een erg goede investering!
Waarom? Ik wil mijn woon-werk verkeer zo lang mogelijk op die ene accu blijven rijden. Stel je hebt een woon-werk rit waar je worst case (vorst, enorme wind tegen, etc) 800 Wh voor nodig hebt.
Met een 1000 Wh accu mag de accu 20% slechter worden en dan kan je je worst case rit nog steeds maken. Stel dat de accu jaarlijks 7% minder wordt, dan kan je die worst case rit na 3 jaar nog nét maken.
Met een 1200 Wh accu mag de accu 33% slechter worden. Met die zelfde 7% per jaar doe je dan ineens 5,5 jaar met die accu. Het punt is alleen: die grotere accu wordt minder belast (lagere stromen per cel en je laadt steeds minder bij) dus deze accu slijt iets minder snel dan die 1000 Wh accu. Het is dus realistischer dat je zo'n 6 jaar met die accu kunt doen.
Afhankelijk van welke rit jij dagelijks moet maken zijn jouw getallen anders, maar een grotere accu is vaak een erg goede investering!
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik zie vier sleuven in de kunstsof eindkappen boven en onder. Die hebben de huidige accu's niet. Ik ben benieuwd of die sleuven een functie hebben bij de manier waarop de accu bevestigd wordt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Absoluut! Flyer (Upstreet6) en Ellio ondersteunen dit al, ik hoop dat alle merken volgen. Alleen slaat Flyer wat mij betreft de plank nogal mis met hun maximaal 810 Wh batterijtjeJan-Willem Wisselink schreef: ↑01 sep 2021, 22:01 In die optiek zou het ook wel een mooie OMNI feature worden om een maximum laadpercentage in te kunnen stellen, wanneer je de accu in de fiets oplaad. Net zoals je dat in de Tesla's kan doen; scheelt ook weer degradatie. En met een 1400Wh accu is dat helemaal een goede toevoeging; voor 95% van de ritten heb je toch meer dat zat capaciteit.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ze zeiden wel iets over een nieuwe afdekklep die ook dicht blijft als de accu eruit is. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Aan de laders is het moeilijk toe te voegen; daar kan je ook niets aan instellen. Maar aan de OMNI wel en ik denk dat het redelijk makkelijk te programmeren is. Even de vraag of er 'hardware' matig nog iets in de weg zit. Zo niet; kom maar op die feature update Stromer!
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
-
- Pro | Forum Supporter
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 24 okt 2018, 12:40
- Locatie: Boven Rotterdam
- Merk SP: Stromer ST3
Nee, dat kan niet, is er nog maar 1 van over,Jan-Willem Wisselink schreef: ↑01 sep 2021, 21:44
Je zou bijna 2 618Wh accus kopen voor 1200euro kopen: https://link.marktplaats.nl/m1717874376. Kan je in ieder geval de degradatie verdelen over 2 accu's ipv 1
Stromer ST3 LE
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
En ik denk dat je dat zonder inzicht van hun architectuur en ontwerp niet kunt inschatten. Naast moeilijkheid moet je ook inschatten of je hiermee een extra risico loopt op ellende (bijvoorbeeld: uit balans lopen van accu), moet je het netjes inpassen in de UI (hoewel het ook via de App zou kunnen, daar is het minder kritisch), ...Jan-Willem Wisselink schreef: ↑01 sep 2021, 22:10en ik denk dat het redelijk makkelijk te programmeren is.
Los daarvan weet je niet wat voor andere dingen de software afdeling op het bord heeft liggen, dus ook al zou het een simpel iets zijn dan kan het nog zo zijn dat het 10 jaar duurt voordat het er is.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Mee eens; daarom ook mijn genoemde 'hardware matige' voorbehoud. Maar wellicht is het ook redelijk simpel toe te voegen en kunnen ze ons als gebruikers weer extra blij maken
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.