Nieuw: Stromer 1.440Wh accu

BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

woutah schreef: 05 sep 2021, 08:59 Hier een voorbeeld:

Je koopt een fiets van € 2000,- Je krijgt het aankoopbedrag middels een renteloze lening met je salaris netto teruggestort. De terugbetaling wordt weer ingehouden in de maand waarin je vakantie- of eindejaarsuitkering wordt uitbetaald. In die maand heb je ook het belastingvoordeel in het kader van de fietsregeling. Ervan uitgaande dat je belastingtarief 37,1% is dan is het belastingvoordeel € 742,- (37,1% van € 2000,-).

Bij een hoger belastingtarief is het voordeel natuurlijk nog groter (49,5% bij hogere inkomens). Via mijn werkgever is het maximale bedrag voor dit voordeel 2000 euro, maar dat verschilt in Nederland nogal. Bij een aantal vrienden van me is dit 1500 maximaal.

Ik bedoel daarmee dat er geen extra voordeel is bij een fiets duurder dan 2000, het belastingvoordeel van een fiets van 5000 euro blijft dan 742 euro (bij een inkomstenbelasting van 37,1%).

Ik had destijds mijn eerste Stromer gekocht voor 2000 euro, maar betaalde netto 1000 (inkomstenbelastingtarieven waren toen wel wat anders).
Een significante afname wat dat betreft😁
Zeker een mooie korting maar in vele gevallen in België is de korting toch net wat groter volgens de standaard lease systemen (die niet door elk bedrijf gehanteerd worden):
https://www.acerta.be/nl/blog/werkgever ... fietslease

BTW, ik kocht mijn fiets niet in dergelijk systeem en ben ook verre van expert. Ik betaalde voor mijn st1 de volle prijs en profiteer "alleen" van de riante km vergoeding.
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

Ik ben geen belastingexpert, maar zo heb ik mijn fiets ik 2018 gekocht. De regeling geldt nog steeds en collega’s van mij maken er (inmiddels en nog steeds) gretig gebruik van.

Ik werk bij een grote semi-overheidsinstelling, kan me niet voorstellen dat dat niet klopt. Ik kan helaas de link niet delen omdat dat binnen de afgeschermde omgeving staat.
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

BramVDBe schreef: 05 sep 2021, 10:02
Zeker een mooie korting maar in vele gevallen in België is de korting toch net wat groter volgens de standaard lease systemen (die niet door elk bedrijf gehanteerd worden):
https://www.acerta.be/nl/blog/werkgever ... fietslease

BTW, ik kocht mijn fiets niet in dergelijk systeem en ben ook verre van expert. Ik betaalde voor mijn st1 de volle prijs en profiteer "alleen" van de riante km vergoeding.
Dat is mooi dat het in België nog aantrekkelijker is! Ik lees op die site dat het via lease of km-vergoeding kan. Bij leasen, wordt de fiets dan wel je eigen bezit, nee toch? Of kun je na een paar jaar kopen?

En die km vergoeding is iets wat je werkgever aan jou als werknemer moet geven toch?

Heb je een rekenvoorbeeldje? Ben wel benieuwd naar hoeveel beter het is in Belgie:-) ga ik misschien verhuizen…
Laatst gewijzigd door woutah op 05 sep 2021, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

woutah schreef: 05 sep 2021, 10:03 Ik ben geen belastingexpert, maar zo heb ik mijn fiets ik 2018 gekocht. De regeling geldt nog steeds en collega’s van mij maken er (inmiddels en nog steeds) gretig gebruik van.

Ik werk bij een grote semi-overheidsinstelling, kan me niet voorstellen dat dat niet klopt. Ik kan helaas de link niet delen omdat dat binnen de afgeschermde omgeving staat.
Ben wel benieuwd of dit Nederlandse fiscale voordeel alleen voor een fiets geldt, of ook echt voor de Speed Pedelec (bromfiets).
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Jezeke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2019, 21:16
Locatie: Langdorp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18690

woutah schreef: 05 sep 2021, 10:10
BramVDBe schreef: 05 sep 2021, 10:02
Zeker een mooie korting maar in vele gevallen in België is de korting toch net wat groter volgens de standaard lease systemen (die niet door elk bedrijf gehanteerd worden):
https://www.acerta.be/nl/blog/werkgever ... fietslease

BTW, ik kocht mijn fiets niet in dergelijk systeem en ben ook verre van expert. Ik betaalde voor mijn st1 de volle prijs en profiteer "alleen" van de riante km vergoeding.
Dat is mooi dat het in België nog aantrekkelijker is! Ik lees op die site dat het via lease of km-vergoeding kan. Bij leasen, wordt de fiets dan wel je eigen bezit, nee toch? Of kun je na een paar jaar kopen?

En die km vergoeding is iets wat je werkgever aan jou als werknemer moet geven toch?

Heb je een rekenvoorbeeldje? Ben wel benieuwd naar hoeveel beter het is in Belgie:-) ga ik misschien verhuizen…
Via mijn leaseplan kost mijn ST3 (incl kinect seatpost, helm en slot, 983Wh) mij 5600 euro netto, ongeveer, inclusief een overnamekost van 16% na 3 jaar. Met mijn fietsvergoeding (24c/km) heb ik mijn fiets tegen het einde van mijn lease-periode terugverdiend. Nie slecht he :).
Dus mijn plan is om de fiets na mijn lease-periode (november 2022) over te nemen van de leasemaatschappij, hem tweedehands te verkopen en een nieuwe te leasen.
mrstrom

en ehhh... wat zegt bovenstaande over de nieuwe accu??


Samengevat de nieuwe accu is behoorlijk duur dus, stromer-sausje denk ik.
Voor mensen die hem nodig hebben meer dan 45km rit afstand kan het wel een oplossing zijn.

Het wordt tijd voor een goedkopere variant....als je kijkt naar de verhouding prijs/kWh opslag, dan is het schrikbarend. Een 10kWh powerwall heb je voor kleine 6k en dan is ie thuis geinstalleerd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het grote onderlinge verschil in vorm, afmetingen, energieopslag, spanning enz van de bestaande accu's maakt de accu door de relatief kleine aantallen duur. Een Bosch accu, die veel wordt toegepast, zal door zijn bredere afzetmarkt goedkoper zijn in prijs/kWh.
Een ontwerper mag dan 2 of 3 zo'n accu's gaan weg tekenen in zijn ontwerp...
Bij 1 standaard accu voor elke doelgroep (e-bike, SP,..) is de prijs nog hoogstens 1/3 van wat het nu is maar elk ontwerp is hierdoor gehypothekeerd.
Als design primeert volgt ook de prijs van een te dure accu.
mrstrom

Jins schreef: 15 sep 2021, 12:40 Het grote onderlinge verschil in vorm, afmetingen, energieopslag, spanning enz van de bestaande accu's maakt de accu door de relatief kleine aantallen duur. Een Bosch accu, die veel wordt toegepast, zal door zijn bredere afzetmarkt goedkoper zijn in prijs/kWh.
Een ontwerper mag dan 2 of 3 zo'n accu's gaan weg tekenen in zijn ontwerp...
Bij 1 standaard accu voor elke doelgroep (e-bike, SP,..) is de prijs nog hoogstens 1/3 van wat het nu is maar elk ontwerp is hierdoor gehypothekeerd.
Als design primeert volgt ook de prijs van een te dure accu.
Die powerwalls worden ook nog niet in grote aantallen gemaakt.

Design, voor een accu die in het frame verstopt zit?

Als je downscaled vanaf zo'n powerwall. Is dat 600Euro/kWh. Stel stromer is met kleinere accu duurder, doe je 2x. is 1600euro. Dan nog een kokertje erom heen en printplaatje, totaal 2.000,--? Mijn inziens met een hark gerekend. Dat betaal je nu voor de 980Wh.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 15 sep 2021, 13:24 Design, voor een accu die in het frame verstopt zit?
Ik bedoel het design van de fiets waarvoor dan een "op maat" accu in moet. Die "op maat" accu kost dan geld.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een accu is meer dan een bak cellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie