Motor prestaties wanneer accu <60%

Plaats reactie
JanJaap
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2021, 11:29
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 1600

Goedemorgen,

In mei dit jaar heb ik mijn ST2 met 983Wh accu gekocht, inmiddels heb ik er 1600 km op staan. Als ik de fiets pak fiets ik 28 enkel en het bevalt me goed. Maar er is ook iets waar ik minder tevreden mee ben:
Ik zet de ondersteuning altijd zo dat ik lekker 47-48 km/u kan fietsen. Echter als het percentage van de accu onder de 60% duikt voel ik dat mijn fiets in gaat houden. Het grootste nadeel hieraan is dat je op deze fiets maar 5 versnellingen hebt, dus op het moment dat hij minder gaat ondersteunen vind ik de 5e te zwaar en de 4e te licht. Nu heb ik hier al verschillende gesprekken met de fietsenmaker over gehad omdat ik vind dat dat niet moet kunnen als je batterij nog zo ''vol'' zit. En bij de verkoop hebben zij mij verteld dat dit tussen de 20-30% zou gaan gebeuren.

De fietsenmaker heeft de motor getuned zodat hij meer kracht zou hebben, in de hoop dat zodra hij onder de 60% zou vallen hij nog genoeg kracht zou hebben om dit op te vangen. Dat heeft helaas niets geholpen en zij zeggen dat ze mij niet verder kunnen helpen. Ik heb ondertussen contact opgenomen met een andere dealer om te vragen wat zij er van vonden, gelukkig waren zij het met me eens dat dit nog niet zou moeten gebeuren bij 60%. Hij heeft me de tip gegeven om de fiets bij te werken naar de laatste software versie, mogelijk dat dat helpt.

Nu is mijn vraag, herkent iemand van jullie mijn probleem? Of is dit normaal?

Alvast bedankt!
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Op zich normaal. De max snelheid is afh van accuspanning. Hoe lager de spanning hoe lager het koppel op een hoog toerental en dus minder vermogen en dus langzamer.
Er is ook een oplossing. Laat de controller aan field weakening doen en het koppel en dus vermogen en dus snelheid zijn terug. Nadeel is efficiëntie (op hoge snelheid) die hierdoor lager wordt.
Andere oplossing is de motor aanpassen (in ontwerpfase) zodat die een andere Kv heeft. Ook zonder field weakening geen degradatie in snelheid (omdat die toch begrensd is). Nadeel is minder efficiënt als de snelheid lager wordt, bv flinke wind tegen of berg/heuvel op.
Dus is een motor icm accu en controller een compromis en het nadeel van compromissen is dat er nadelen zijn. Wil je 1 van die nadelen kleiner maken wordt een ander nadeel groter. En in de Alpen denken ze er anders over dan iemand die altijd 45 wil rijden omdat ze daar ook berg op moeten en berg af snelheid geen punt is.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Je kan die te lage spanning toch compenseren met een hogere stroomsterkte...? Soit, ik wil niet in discussie gaan over het technische aspect want daar ken ik niet genoeg van, maar mijn ervaring met mijn fiets kan dit al tegenspreken. Wat jouw fiets doet is niet normaal. Mijn stromer doet dat totaal niet. Hij blijft keihard gaan onafhankelijk van het batterijpercentage. Ik begin pas bij minder dan 20% iets van mindere prestaties te merken, en dan nog is dat effect minimaal en moet je er op letten... Dus dat lijkt me echt niet normaal. Dat zou ook willen zeggen dat jij slechts voor minder dan de helft van je batterij op de maximale prestaties van je fiets kan rekenen. Dat zou ongehoord zijn...
ST3 black 983wh
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Helemaal normaal. Zeker met de snelheden die jij noemt. 47/48km/u rijden vergt erg veel van je accu. Spanning zal snel dalen en dus merk je het snel. Knijp je fiets maar eens in de standje 2 zodat je bijvoorbeeld 43km/u als cruissnelheid hebt; durf te wedden dat je het 'inhouden' effect later (lees; bij een lager percentage) gaat merken.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Los van het feit of het onder normaal mag beschouwd worden. Ik verklaar enkel de relatie tussen spanning en max toerental.
Een ST3 is geen ST2. Het is de combinatie motor, accu spanning en controller dus 2 verschillende combinaties vergelijken mag je niet doen.
Stroom is enkel een dingetje bij lage toerentallen. Op hogere toerentallen is de controller niet de beperkende factor wat betreft stroom, dus de max stroom van die controller doet er dan niet meer toe. De motor zal met meer stroom vlotter accelereren maar sneller draaien doet die niet. Daarvoor is meer spanning nodig die op die manier er voor zorgt dat er meer stroom kan vloeien.
Het wordt tijd dat fabrikanten de motor curve van hun combinatie openbaar maken. Dan wordt het snel duidelijk waar en wanneer de snelheid er uit gaat.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Hier dezelfde ervaring: op standje 3 neemt de max snelheid tijdens een rit (40km) af van ca. 46 naar 43km/u (ST2 uit 2018 met 983kWh accu). Voor onze verhuizing moest ik in een geknepen standje 2 rijden om te zorgen dat ik de 50km afstand kon afleggen: toen was het effect er niet, maar reed ik ca 43km/u de gehele rit. Ik denk ook dat de oorzaak is, wat Jins zegt: je accuspanning neemt af.

Wat me ook is opgevallen, is dat de recuperatie er halverwege de rit mee stopt op warme dagen. Blijkbaar is er een accu temperatuurbeveiliging toegevoegd om de accu levensduur te verlengen. Het accu tekentje op de omni wordt dan grijs ipv wit.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JanJaap schreef: 19 sep 2021, 07:44 Echter als het percentage van de accu onder de 60% duikt voel ik dat mijn fiets in gaat houden.
Dit is normaal. Het is een instelling vanuit Stromer die de gebruiker of de dealer (helaas) niet zelf kan aanpassen.
JanJaap schreef: 19 sep 2021, 07:44 En bij de verkoop hebben zij mij verteld dat dit tussen de 20-30% zou gaan gebeuren.
Dan houdt-ie nog meer in, maar het begint inderdaad al eerder.
JanJaap schreef: 19 sep 2021, 07:44 Ik heb ondertussen contact opgenomen met een andere dealer om te vragen wat zij er van vonden, gelukkig waren zij het met me eens dat dit nog niet zou moeten gebeuren bij 60%.
Ik snap dat die tweede dealer jou hoop heeft gegeven, maar helaas heeft-ie het bij het verkeerde eind.
JanJaap schreef: 19 sep 2021, 07:44 Hij heeft me de tip gegeven om de fiets bij te werken naar de laatste software versie, mogelijk dat dat helpt.
Welke FW versie heb je nu op je bike staan?

Zie voor de release notes van nieuwe FW versies:
https://www.stromerbike.com/nl/service/software
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 19 sep 2021, 12:36
JanJaap schreef: 19 sep 2021, 07:44 Echter als het percentage van de accu onder de 60% duikt voel ik dat mijn fiets in gaat houden.
Dit is normaal. Het is een instelling vanuit Stromer die de gebruiker of de dealer (helaas) niet zelf kan aanpassen.
Het is normaal maar geen instelling van Stromer. Zie mijn vorige uitleg.
Anders hebben veel fabrikanten een instelling van Stromer…
Ontwerp je motor zodat die 50 kan en begrens hem op 45, zo heb je er minder snel last van.
Ontwerp je motor zodat die met volle accu 45 kan en je zal het heel snel merken dat die 45 niet meer haalbaar zijn.
JanJaap
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2021, 11:29
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 1600

Welke FW versie heb je nu op je bike staan?

Zie voor de release notes van nieuwe FW versies:
https://www.stromerbike.com/nl/service/software
[/quote]

Mijn FW versie is: 4.3.3.2, dat is dus nog niet de laatste zo te zien.

Ik heb tijdens het orienteren goede gesprekken gevoerd met de fietsenmaker over wat ik wel en niet zocht in een fiets, hierbij heb ik herhaaldelijk laten vallen dat ik het belangrijk vind dat die fiets zo hard mogelijk kan blijven gaan. Mijn route is zowat een lange rechte weg.
Als je het mij vraagt hadden ze hier wel eerlijk over mogen zijn dan.

Hartelijk dank voor alle reacties.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JanJaap schreef: 19 sep 2021, 13:29 Mijn FW versie is: 4.3.3.2, dat is dus nog niet de laatste zo te zien.
Ah, dat is jammer. Want 4.3.3.2 was één van de FW update waarbij gebruikers constateerden dan hun Stromer harder reed. Maar de nieuwste erop zetten kan sowieso geen kwaad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie