Omdat mijn vorige SP een geveerde voorvork had miste ik deze wel op mijn pas gekochte St1x.
Dus vorige week ook eentje besteld via eBay (bedankt voor de tip) en deze vandaag gemonteerd. Ik heb wel mijn stuurpen omgedraaid. In plaats dat deze naar boven wijst, wijst deze nu naar beneden. Ik heb ook alle spacers, zowel de oude als de nieuwe, gebruikt anders moest ik een stuk van de vorkbuis zagen. Door dit te doen zit mijn stuurhoogte ook op exact dezelfde hoogte als ervoor.
Wanneer ik nog eens tijd teveel heb ben ik van plan om de vork matzwart te spuiten zodat hij beter in het geheel past.
Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)
- Bijlagen
-
- 20200430_155826.jpg (3.41 MiB) 3639 keer bekeken
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Inkorten kan vrij makkelijk met een pijpensnijder.
Je kunt ook de stem wel rechtop monteren en een spacer van 10mm er bovenop.
(wordt in de wielersport ook vaak gedaan, zodat je de balhoofdpen niet verder hoeft af te korten en uitwisselbaar blijft)
En ik zou een paar andere spacers nemen.
Die erbij zitten zijn veel te dik, op internet kun je ze goedkoop bestellen in de standaard dikte.
Deze zien er zo een beetje raar uit met die verdikking boven de headset.
Je kunt ook de stem wel rechtop monteren en een spacer van 10mm er bovenop.
(wordt in de wielersport ook vaak gedaan, zodat je de balhoofdpen niet verder hoeft af te korten en uitwisselbaar blijft)
En ik zou een paar andere spacers nemen.
Die erbij zitten zijn veel te dik, op internet kun je ze goedkoop bestellen in de standaard dikte.
Deze zien er zo een beetje raar uit met die verdikking boven de headset.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Daar zou ik ook voor kiezen.Edgecrusher schreef: ↑01 mei 2020, 19:54 Je kunt ook de stem wel rechtop monteren en een spacer van 10mm er bovenop.
(wordt in de wielersport ook vaak gedaan, zodat je de balhoofdpen niet verder hoeft af te korten en uitwisselbaar blijft)
Ja, eens. Komt omdat deze voorvork op de markt is gebracht voor de ST2. De ST1X kwam veel later en kreeg dunnere spacers. Bij de beter Stromer dealers liggen vast ook wel een paar dunnere spacers in het bakje met onbestemde meuk.Edgecrusher schreef: ↑01 mei 2020, 19:54 En ik zou een paar andere spacers nemen.
Die erbij zitten zijn veel te dik, op internet kun je ze goedkoop bestellen in de standaard dikte.
Deze zien er zo een beetje raar uit met die verdikking boven de headset.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bedankt voor de tip.Edgecrusher schreef: ↑01 mei 2020, 19:54 Inkorten kan vrij makkelijk met een pijpensnijder.
Je kunt ook de stem wel rechtop monteren en een spacer van 10mm er bovenop.
(wordt in de wielersport ook vaak gedaan, zodat je de balhoofdpen niet verder hoeft af te korten en uitwisselbaar blijft)
En ik zou een paar andere spacers nemen.
Die erbij zitten zijn veel te dik, op internet kun je ze goedkoop bestellen in de standaard dikte.
Deze zien er zo een beetje raar uit met die verdikking boven de headset.
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
-
- Expert
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 32000
Zo, ik heb toch ook maar de geveerde voorvork gekocht via eBay. Ik was de harde klappen op mijn polsen ook zat.
Ik wil hem zelf proberen te monteren, ik ben redelijk handig en doe toe nu toe veel onderhoud zelf.
Wat ik me nog afvraag:
- Voor de Kroonlager ring montage tool kan ik hopelijk iets van een PVC pijp gebruiken, dat las ik ergens op het forum, zonde om een dure tool aan te schaffen hiervoor
- De Star-nut montage tool, is dat echt een los ding dat ik moet kopen? Of kan ik dat ook met "gewoon" gereedschap vastzetten?
- Ik neem aan dat ik ook opnieuw de remleiding moet vullen met olie als ik die losgemaakt heb? Heb ik daar alleen nieuwe remolie voor nodig?
Ik wil hem zelf proberen te monteren, ik ben redelijk handig en doe toe nu toe veel onderhoud zelf.
Wat ik me nog afvraag:
- Voor de Kroonlager ring montage tool kan ik hopelijk iets van een PVC pijp gebruiken, dat las ik ergens op het forum, zonde om een dure tool aan te schaffen hiervoor
- De Star-nut montage tool, is dat echt een los ding dat ik moet kopen? Of kan ik dat ook met "gewoon" gereedschap vastzetten?
- Ik neem aan dat ik ook opnieuw de remleiding moet vullen met olie als ik die losgemaakt heb? Heb ik daar alleen nieuwe remolie voor nodig?
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
-pvc buis werkt prima
-Starnut heeft iets geleiding nodig en er dan rustig in slaan, maar een Lang draadeind met vulplaat en volgringen om het erin te persen of trekken van onderen kan in principe ook.
-ik heb nog geen ervaring met deze remmen, bij Hope kun je het zo in het reservoirtje gieten en doorpompen, maar bij veel merken gaat het met spuiten, 1 zijde met een lege spuit vacuüm Trekken en dan vult de andEre volle spuit de remleiding. Speciale setjes voor.
-Starnut heeft iets geleiding nodig en er dan rustig in slaan, maar een Lang draadeind met vulplaat en volgringen om het erin te persen of trekken van onderen kan in principe ook.
-ik heb nog geen ervaring met deze remmen, bij Hope kun je het zo in het reservoirtje gieten en doorpompen, maar bij veel merken gaat het met spuiten, 1 zijde met een lege spuit vacuüm Trekken en dan vult de andEre volle spuit de remleiding. Speciale setjes voor.
-
- Expert
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 32000
Thanks, voor de starnut en kroonlager ring kom ik er wel uit.
Voor de rem moet ik even kijken wat handig is, als ik vanalles online moet gaan bestellen, zoals gereedschap, setjes voor de remvloeistof, etc vraag ik me af of het niet handiger/goedkoper is om langs de dealer te gaan... Net de beschrijving van Stromeur weer goed doorgelezen en dat schrikt me toch een beetje af
Voor de rem moet ik even kijken wat handig is, als ik vanalles online moet gaan bestellen, zoals gereedschap, setjes voor de remvloeistof, etc vraag ik me af of het niet handiger/goedkoper is om langs de dealer te gaan... Net de beschrijving van Stromeur weer goed doorgelezen en dat schrikt me toch een beetje af
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
-
- Expert
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 32000
Ok, ik heb navraag gedaan. Ik wil het toch zelf eigenlijk gaan proberen. Ik had hier op het forum een meer uitgebreide PDF handleiding gevonden, ik heb er weer wat meer vertrouwen in gekregen
Het enige wat ik niet helemaal uit de handleiding kan opmaken of je nou de remolie moet vervangen of niet. Ik lees wel dat het inkorten van de kabel waarschijnlijk niet nodig is, maar ik vraag me dus af of je het remolie-systeem open moet maken en dus moet hervullen? Weet iemand dat?
Het enige wat ik niet helemaal uit de handleiding kan opmaken of je nou de remolie moet vervangen of niet. Ik lees wel dat het inkorten van de kabel waarschijnlijk niet nodig is, maar ik vraag me dus af of je het remolie-systeem open moet maken en dus moet hervullen? Weet iemand dat?
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
-
- Expert
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 32000
Ok, de voorvork zit erop. Het was uiteindelijk best goed te doen. Ook zonder speciaal gereedschap.
Ik heb alleen wel een foutje gemaakt met de remleiding, ik dacht: "ik knip dat metalen stukje er wel af, want ik moet toch de kabel inkorten en dan kan ik makkelijk de kabel uit het frame halen". Het resultaat was dat ik volgens mij het verkeerde eind van de kabel heb afgeknipt en mijn remblokje voor nu doordrenkt is van de remolie Maar goed, dat is wel fixbaar, ik moet even een nieuwe leiding en vulsetje scoren.
Ik heb het "torentje" nog wel even op mijn stuur laten zitten, dan kan ik eventueel nog even spelen met de stuurhoogte, later zal ik het overtollige stuk van de stuurbuis nog wel afhalen.
Het "torentje": Het deel van de remkabel wat ik verkeerd heb afgeknipt Dit kan ik volgens mij niet van de kabel afhalen, dus helaas...
Ik heb alleen wel een foutje gemaakt met de remleiding, ik dacht: "ik knip dat metalen stukje er wel af, want ik moet toch de kabel inkorten en dan kan ik makkelijk de kabel uit het frame halen". Het resultaat was dat ik volgens mij het verkeerde eind van de kabel heb afgeknipt en mijn remblokje voor nu doordrenkt is van de remolie Maar goed, dat is wel fixbaar, ik moet even een nieuwe leiding en vulsetje scoren.
Ik heb het "torentje" nog wel even op mijn stuur laten zitten, dan kan ik eventueel nog even spelen met de stuurhoogte, later zal ik het overtollige stuk van de stuurbuis nog wel afhalen.
Het "torentje": Het deel van de remkabel wat ik verkeerd heb afgeknipt Dit kan ik volgens mij niet van de kabel afhalen, dus helaas...
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter