Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)

Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Omdat mijn vorige SP een geveerde voorvork had miste ik deze wel op mijn pas gekochte St1x.
Dus vorige week ook eentje besteld via eBay (bedankt voor de tip) en deze vandaag gemonteerd. Ik heb wel mijn stuurpen omgedraaid. In plaats dat deze naar boven wijst, wijst deze nu naar beneden. Ik heb ook alle spacers, zowel de oude als de nieuwe, gebruikt anders moest ik een stuk van de vorkbuis zagen. Door dit te doen zit mijn stuurhoogte ook op exact dezelfde hoogte als ervoor.
Wanneer ik nog eens tijd teveel heb ben ik van plan om de vork matzwart te spuiten zodat hij beter in het geheel past.
Bijlagen
20200430_155826.jpg
20200430_155826.jpg (3.41 MiB) 3610 keer bekeken
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Inkorten kan vrij makkelijk met een pijpensnijder.
Je kunt ook de stem wel rechtop monteren en een spacer van 10mm er bovenop.
(wordt in de wielersport ook vaak gedaan, zodat je de balhoofdpen niet verder hoeft af te korten en uitwisselbaar blijft)
En ik zou een paar andere spacers nemen.
Die erbij zitten zijn veel te dik, op internet kun je ze goedkoop bestellen in de standaard dikte.
Deze zien er zo een beetje raar uit met die verdikking boven de headset.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 01 mei 2020, 19:54 Je kunt ook de stem wel rechtop monteren en een spacer van 10mm er bovenop.
(wordt in de wielersport ook vaak gedaan, zodat je de balhoofdpen niet verder hoeft af te korten en uitwisselbaar blijft)
Daar zou ik ook voor kiezen.
Edgecrusher schreef: 01 mei 2020, 19:54 En ik zou een paar andere spacers nemen.
Die erbij zitten zijn veel te dik, op internet kun je ze goedkoop bestellen in de standaard dikte.
Deze zien er zo een beetje raar uit met die verdikking boven de headset.
Ja, eens. Komt omdat deze voorvork op de markt is gebracht voor de ST2. De ST1X kwam veel later en kreeg dunnere spacers. Bij de beter Stromer dealers liggen vast ook wel een paar dunnere spacers in het bakje met onbestemde meuk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Edgecrusher schreef: 01 mei 2020, 19:54 Inkorten kan vrij makkelijk met een pijpensnijder.
Je kunt ook de stem wel rechtop monteren en een spacer van 10mm er bovenop.
(wordt in de wielersport ook vaak gedaan, zodat je de balhoofdpen niet verder hoeft af te korten en uitwisselbaar blijft)
En ik zou een paar andere spacers nemen.
Die erbij zitten zijn veel te dik, op internet kun je ze goedkoop bestellen in de standaard dikte.
Deze zien er zo een beetje raar uit met die verdikking boven de headset.
Bedankt voor de tip. :ay
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Zo, ik heb toch ook maar de geveerde voorvork gekocht via eBay. Ik was de harde klappen op mijn polsen ook zat.

Ik wil hem zelf proberen te monteren, ik ben redelijk handig en doe toe nu toe veel onderhoud zelf.

Wat ik me nog afvraag:
- Voor de Kroonlager ring montage tool kan ik hopelijk iets van een PVC pijp gebruiken, dat las ik ergens op het forum, zonde om een dure tool aan te schaffen hiervoor
- De Star-nut montage tool, is dat echt een los ding dat ik moet kopen? Of kan ik dat ook met "gewoon" gereedschap vastzetten?
- Ik neem aan dat ik ook opnieuw de remleiding moet vullen met olie als ik die losgemaakt heb? Heb ik daar alleen nieuwe remolie voor nodig?
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

-pvc buis werkt prima
-Starnut heeft iets geleiding nodig en er dan rustig in slaan, maar een Lang draadeind met vulplaat en volgringen om het erin te persen of trekken van onderen kan in principe ook.
-ik heb nog geen ervaring met deze remmen, bij Hope kun je het zo in het reservoirtje gieten en doorpompen, maar bij veel merken gaat het met spuiten, 1 zijde met een lege spuit vacuüm Trekken en dan vult de andEre volle spuit de remleiding. Speciale setjes voor.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Thanks, voor de starnut en kroonlager ring kom ik er wel uit.

Voor de rem moet ik even kijken wat handig is, als ik vanalles online moet gaan bestellen, zoals gereedschap, setjes voor de remvloeistof, etc vraag ik me af of het niet handiger/goedkoper is om langs de dealer te gaan... Net de beschrijving van Stromeur weer goed doorgelezen en dat schrikt me toch een beetje af ;)
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou beginnen met je dealer vragen hoeveel het kost om een door jou aangeleverde vork te monteren...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ok, ik heb navraag gedaan. Ik wil het toch zelf eigenlijk gaan proberen. Ik had hier op het forum een meer uitgebreide PDF handleiding gevonden, ik heb er weer wat meer vertrouwen in gekregen :D

Het enige wat ik niet helemaal uit de handleiding kan opmaken of je nou de remolie moet vervangen of niet. Ik lees wel dat het inkorten van de kabel waarschijnlijk niet nodig is, maar ik vraag me dus af of je het remolie-systeem open moet maken en dus moet hervullen? Weet iemand dat?
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ok, de voorvork zit erop. Het was uiteindelijk best goed te doen. Ook zonder speciaal gereedschap.

Ik heb alleen wel een foutje gemaakt met de remleiding, ik dacht: "ik knip dat metalen stukje er wel af, want ik moet toch de kabel inkorten en dan kan ik makkelijk de kabel uit het frame halen". Het resultaat was dat ik volgens mij het verkeerde eind van de kabel heb afgeknipt en mijn remblokje voor nu doordrenkt is van de remolie :bu: Maar goed, dat is wel fixbaar, ik moet even een nieuwe leiding en vulsetje scoren.

Ik heb het "torentje" nog wel even op mijn stuur laten zitten, dan kan ik eventueel nog even spelen met de stuurhoogte, later zal ik het overtollige stuk van de stuurbuis nog wel afhalen.

Het "torentje":
IMG_20200923_224936.jpg
IMG_20200923_224936.jpg (61.51 KiB) 2128 keer bekeken
Het deel van de remkabel wat ik verkeerd heb afgeknipt 🙈 Dit kan ik volgens mij niet van de kabel afhalen, dus helaas...
IMG_20200923_201605.jpg
IMG_20200923_201605.jpg (95.56 KiB) 2128 keer bekeken
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Plaats reactie