Regenkleding

Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Vanochtend mezelf in de regenkleding gehezen. Overschoenen, regenbroek en regenjas en dan natuurlijk ... het regenhoesje over mijn helm schuiven (Abus Speed Pedelec +). Het regenhoesje van de helm heeft het prima gedaan.

Ik heb me ook ingehouden qua snelheid. Hierdoor geen gezweet en ook nog eens geen drupje door de regenkleding gekomen.

En helemaal leuk: de fiets is weer schoon van stof en zand .... behalve dan natuurlijk wat drek aan de onderkant. Misschien toch die alternatieve spatlappen van 3 euro er op zetten :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind die regen nu nog wel lekker, want het is helemaal niet zo koud.

Sinds kort heb ik een Gore Shakedry regenjack in gebruik. Ademt prima, weegt amper 100gram en is tot een piepklein pakketje (nog kleiner dan mijn nood-reparatiesetje) op te vouwen in zijn eigen achterzakje:

Gore Shakedry.jpg
Gore Shakedry.jpg (67.76 KiB) 23706 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Witte
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:01
Merk SP: Stromer

Spatlap heeft het vandaag weer top gedaan, broek ook, helaas was mijn jas niet geheel waterdicht.
Ik ga de Gore shakedry eens bekijken, goede tip :cool2:
I cycle myself an accident :bj
ST2 White 2016 :cool2:
ST7 Gold 2023 :d3:
Witte
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:01
Merk SP: Stromer

Wauw, dat is een stevige prijs voor zo'n dun jasje.
Hoe zijn de ervaringen met de jas Stromeur?
I cycle myself an accident :bj
ST2 White 2016 :cool2:
ST7 Gold 2023 :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor mij zijn drie dingen belangrijk aan een regenjas: waterdicht, ademend, compact. En daar is dit jasje met vlag en wimpel voor geslaagd.

Ik heb het gauw warm op de fiets en ik zweet ook vrij snel. Ik heb herinneringen aan die regenpakken van een tientje van de Hema die ik in de jaren tachtig op de fiets naar school aan moest (alle veertigers kennen ze nog wel: leverbaar in rood en blauw, zou me niks verbazen als ze nog steeds bestaan). Die jassen en broeken waren na een half uur fietsen natter van binnen dan van buiten en ik kreeg het er Spaans benauwd in. Sindsdien heb ik altijd geïnvesteerd in goeie regenkleding, want ik heb geen zin om bij elke druppel de auto in te stappen.

Van de Gore Shakedry voel je -juist omdat-ie zo dun is- amper dat je hem aan hebt, behalve dan dat je keurig droog blijft. En voor het inpakken: paar keer wapperen en hij is droog en klaar om weer te worden opgefrommeld. Dat is precies wat ik allemaal zoek in een regenjack.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Woensdag morgen flink regen hier in Antwerpen en al staat de auto gewoon klaar voor gebruik wou ik toch mijn eerste regenrit maken en gelijk maar eens testen hoe dat gaat. Ik ben toch van plan om te blijven fietsen.

Ik heb altijd al in korte broek gefietst met morgens een windstopper jasje. nu had ik een loopbroek aangedaan met een regenbroek er over en een regenjasje met kap. De kap maar opgezet en de helm er over dat ging prima.
Dacht dat de regenbroek en de jas hun werk goed gedaan hadden maar bij aan komst bleek mijn t shirt en onderbroek toch flink nat te zijn... gelukkig had ik droog ondergoed bij in een plastiek zakje in de rugzak. Ik moet toch werkkledij aan dus dan kon alles mooi drogen. Alhoewel het nog wel mee viel zal hier dus nog aan gewerkt moeten worden tegen dat de zomer weer voorbij is. Heb het topic met de regenjassen al eens doorgespit en aangezien dat daar positieve ervaringen tussen staan zal dat die keuze vergemakkelijken.

Maar wat doen jullie aan de schoenen? Het leek wel of ik met mijn sneakers in een bad met water was gaan staan en de schoenen waren natuurlijk niet droog als ik terug moest. :cry:
Ook de trappers zullen moeten veranderen want met natte schoenen ben ik een keer van de trappers geschoven :shock:

Die loopbroek fietste wel erg comfortabel misschien toch ook maar aan de fietsbroek gaan denken.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik draag op mijn ST1 X ook een mix van harloop- en fietskleding, bevalt me prima.

Voor je schoenen is een eenvoudige oplossing die je slechts een paar tientjes hoeft te kosten: overschoenen. Overschoenen heb je in vele soorten en maten, met uiteenlopende eigenschappen. Overeenkomst is dat ze allemaal wel beschermen tegen regen en wind. Daarnaast zijn sommige overschoenen geschikt voor de winter omdat ze ook je voeten warm houden, en andere overschoenen gebruik je beter in de lente. Je hebt ze in felle kleuren en reflectie-dingen voor verhoogde zichtbaarheid. Sommige hebben zelfs een LED lampje t.h.v. de hiel.

Ik heb deze, Lizard Skins Dry-Fiant:

lizard skins.jpg
lizard skins.jpg (61.25 KiB) 23628 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

bestaan die eigenlijk ook voor mtb-schoenen?
Die zijn nl een pak breder en robuuster...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeker. Ook MTB'ers maken veel gebruik van overschoenen. Bij sommige overschoenen wordt expliciet vermeld dat ze geschikt zijn voor zowel road als MTB.

De meeste overschoenen zijn behoorlijk elastisch en hoe strakker ze zitten, hoe beter ze hun werk doen qua isolatie. Het is daarom sowieso altijd een gedoe om ze aan te trekken, dus over MTB schoenen heen is het gewoon nog iets meer gefrunnik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

In mijn fietstas zit naast een regenjas, regenbroek, regen-overhandschoenen ook regen overschoenen.
Dat zijn Vaude Gaiter. Gekocht bij Bever. Verkrijgbaar in fluor geel en neutraler zwart.
Grote voordeel van deze dingen is dat ze werken; klein opvouwbaar zijn en over bespottelijk grote schoenen passen (bergwandelschoenen). Ze zijn goed instelbaar door het gebruik van veel en goed geplaatst klittenband.
Even naar de Bever gaan met je grootst bedenkbare schoeisel om je maat vast te stellen. Vooral niet de normale schoenmaatindeling volgen want die is gebaseerd op voetmaat en niet op de buitenmaat van een schoen die echt veel kan afwijken.

Trouwens ook prima bruikbaar als het echt koud is. Dit zorgt ervoor dat de kou niet rechtstreeks op je schoen/voet maar vooral de wreef slaat.

Groetsels, Reinout
Bijlagen
9200000052679239.jpg
9200000052679239.jpg (150.28 KiB) 23618 keer bekeken
Plaats reactie