3d geprinte spatbordverlengers in 4 maten

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 18 feb 2020, 06:36
RikC schreef: 17 feb 2020, 10:48 Blijkbaar net even te veel van het goede qua belasting ook nog zo'n spatlap aan een verlenger van 175mm. Zeker aangezien er wel wat modder en vuil aan blijf kleven.
De spatbordverlenger brak af ten gevolge van de impact - die was "er net even te veel aan" - en dus niet door de aanwezigheid van een spatlapje en wat vuil.
Dat slijk heeft, zo te zien op de foto, bovendien een fijne kleefplek gevonden in de bevestiging tussen deze spatbordverlenger en een zelf eraan gemonteerde spatlap. (Goed schoonhouden in deze tijd van het jaar, net als de rest van de bike.)

Tel daarbij op dat de verlenger een tik heeft gekregen en ik denk: jammer, maar valt de fabrikant van de verlenger allemaal niet te verwijten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Jroen schreef: 18 feb 2020, 18:15 Hey dat is gevalletje "bijzonder". 99,9% van de (ongemodificeerde) verlengers blijft gewoon heel. Maar ik verkoop ze niet als onbreekbaar natuurlijk.
Idd is een direct berichtje een handigere weg om te bewandelen die op wat meer coulance kan rekenen 🤔
Ha jroen, ah, ik heb dit ter info geplaatst. Ik vind 't ook geen punt want ik heb die spatlap er tenslotte zelf aan gehangen.

Wat dat betreft in het verlengde ook met wat Stromeur hiervoor zegt;
Stromeur schreef: 18 feb 2020, 21:37
Golvas schreef: 18 feb 2020, 06:36
RikC schreef: 17 feb 2020, 10:48 Blijkbaar net even te veel van het goede qua belasting ook nog zo'n spatlap aan een verlenger van 175mm. Zeker aangezien er wel wat modder en vuil aan blijf kleven.
De spatbordverlenger brak af ten gevolge van de impact - die was "er net even te veel aan" - en dus niet door de aanwezigheid van een spatlapje en wat vuil.
Dat slijk heeft, zo te zien op de foto, bovendien een fijne kleefplek gevonden in de bevestiging tussen deze spatbordverlenger en een zelf eraan gemonteerde spatlap. (Goed schoonhouden in deze tijd van het jaar, net als de rest van de bike.)

Tel daarbij op dat de verlenger een tik heeft gekregen en ik denk: jammer, maar valt de fabrikant van de verlenger allemaal niet te verwijten.
Zo zit ik er dus ook in.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

N.b. misschien goed om te vermelden dat ik het prettig vind om dit soort dingen te delen. Ik ben veel met m'n fiets bezig en de ervaringen en kennis erover uitwisselen hier vind ik fijn. Dus er zit zeker niet iets achter van dat ik een product niet goed vind o.i.d. Maar wel dat iedereen die misschien ook denkt hey laat ik iets gaan modificeren (bijschuren, gaatje erin boren en een spatlap er aan hangen) wat wijzer kan maken. Ik was er al achter iig. dat het niet de slimste oplossing was met het vuil wat er in bleef hangen bij de aansluiting met de spatlap dat was al duidelijk toen de verlenger nog intact was.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het PLA (ik vermoed dag Jeroen hiermee print) is bros als het koud is. Boven 175 graden is het vloeibaar. Het ene merk vloeit en plakt beter tijdens het printen dan het andere. De verwerkingstemperatuur verschilt per merk. De omgevingstemperatuur bij het printen geeft ook invloed. Je kunt fantastische dingen ervan maken maar mechanische is het niet super.

Voordeel van PLA is dat wanneer het breekt je met de föhn beide breukvlakken verwarmt en beide delen weer aan elkaar plakt. Nog wat nabewerking en je kunt weer verder. Mijn Bibia spatlap is 4x zo groot als het SKS spatlapje en de 175 mm verlenger houdt zich nog kranig. Ik wacht het af.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

RikC schreef: 18 feb 2020, 22:57 N.b. misschien goed om te vermelden dat ik het prettig vind om dit soort dingen te delen. Ik ben veel met m'n fiets bezig en de ervaringen en kennis erover uitwisselen hier vind ik fijn. Dus er zit zeker niet iets achter van dat ik een product niet goed vind o.i.d. Maar wel dat iedereen die misschien ook denkt hey laat ik iets gaan modificeren (bijschuren, gaatje erin boren en een spatlap er aan hangen) wat wijzer kan maken. Ik was er al achter iig. dat het niet de slimste oplossing was met het vuil wat er in bleef hangen bij de aansluiting met de spatlap dat was al duidelijk toen de verlenger nog intact was.
Nu wordt het wat duidelijker. Dank voor je terugkoppeling. No hard feelings😁👍
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

mboelis schreef: 19 feb 2020, 00:49 Het PLA (ik vermoed dag Jeroen hiermee print) is bros als het koud is. Boven 175 graden is het vloeibaar. Het ene merk vloeit en plakt beter tijdens het printen dan het andere. De verwerkingstemperatuur verschilt per merk. De omgevingstemperatuur bij het printen geeft ook invloed. Je kunt fantastische dingen ervan maken maar mechanische is het niet super.

Voordeel van PLA is dat wanneer het breekt je met de föhn beide breukvlakken verwarmt en beide delen weer aan elkaar plakt. Nog wat nabewerking en je kunt weer verder. Mijn Bibia spatlap is 4x zo groot als het SKS spatlapje en de 175 mm verlenger houdt zich nog kranig. Ik wacht het af.
Assumption is the mother of all ... 😀.
Deze delen zijn geprint met PetG juist omdat PLA hier niet volstaat. Het karakter van het Petg dat ik gebruik is veel flexibeler dan PLA en beter bestand tegen hogere temperaturen. Anders zou je spatbordverlenger op een goede zomerdag echt gaan vervormen. Ik ben wel de technische mogelijkheden aan het verkennen om een beter alternatief aan te bieden maar dat is vooralsnog vrij lastig of veel te duur. Vorige week heb ik er een paar in Engeland laten printen voor 500 euro en het resultaat was verre van bevredigend. Leuk om te pionieren, dat dan weer wel.
En een flex materiaal kan ook maar print erg lastig, kan je printer slopen, is ook vrij prijzig en heeft ook wat andere technische nadelen.

Bijna elke thermoplast is thermisch weer aan elkaar te smelten. Alleen het resultaat hangt samen met de kennis en kunde (en wat geluk) van degene die het uitvoert.

Dus, zolang er maar 1 op de heel veel afbreekt is er niets aan de hand 😀👍🚴 Drive safe!
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Stromeur schreef: 18 feb 2020, 21:37
Golvas schreef: 18 feb 2020, 06:36
RikC schreef: 17 feb 2020, 10:48 Blijkbaar net even te veel van het goede qua belasting ook nog zo'n spatlap aan een verlenger van 175mm. Zeker aangezien er wel wat modder en vuil aan blijf kleven.
De spatbordverlenger brak af ten gevolge van de impact - die was "er net even te veel aan" - en dus niet door de aanwezigheid van een spatlapje en wat vuil.
Dat slijk heeft, zo te zien op de foto, bovendien een fijne kleefplek gevonden in de bevestiging tussen deze spatbordverlenger en een zelf eraan gemonteerde spatlap. (Goed schoonhouden in deze tijd van het jaar, net als de rest van de bike.)

Tel daarbij op dat de verlenger een tik heeft gekregen en ik denk: jammer, maar valt de fabrikant van de verlenger allemaal niet te verwijten.
Dank voor de bijval 🤜🤛!
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Was vandaag weer erg tevreden met de spatbordverlenger....bakken water en plassen als het Markermeer :av en als je dan ziet wat er weer de weg op spoelt.........mijn vorige was afgebroken nadat de fiets was omgewaaid in de storm. Weer gauw een nieuwe besteld normaliter kan het wel tegen een stootje hoor :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Is poly carbonaat geen optie om mee te printen?
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Patrikius schreef: 21 feb 2020, 23:37 Is poly carbonaat geen optie om mee te printen?
Lijkt een mooi alternatief, net als nylon, tot je het zelf eens gaat proberen. :ck: Er zijn hoge en stabiele temperaturen nodig. Stabiel, gedroogd en vrij kostbaar basismateriaal. En daar heb je eigenlijk weer een unieke 3dprinter voor nodig. En als je dan gaat kijken naar de (betaalbare) printers die dit wel kunnen dan vallen ze een voor een af op de afmetingen die ze aankunnen.
Ik heb in het verleden als spuitgieter gewerkt en als er een PolyCarbonaat order voorbij kwam dan was dat ook altijd een hele uitdaging, om nog maar niet te hebben over de gezondheidsrisico's. Maar ik denk dat je wel in de goed richting meedenkt hoor. :cool2: Wordt vervolgd...
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Plaats reactie