Stromeren in het donker

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kocht mijn ST1 X in maart 2017 en ik had er nog nooit mee in het aardedonker gereden. Vandaag wel, voor het eerst, op lange, eenzame en onverlichte fietspaden. Omdat er in mijn regio (Friesland aan zee) nauwelijks sprake is van lichtvervuiling, wat je wel hebt in de grootstedelijke gebieden waardoor het daar nooit helemaal donker is, is donker ook echt DONKER.

Mooi moment om eens te bekijken wat ik van de koplamp op mijn ST1 X vind. Welnu: ik vind het echt doodeng om op volle snelheid over een aardedonker fietspad te stromeren!

Ik heb het gevoel dat de koplamp niet ver genoeg schijnt om ervoor te zorgen dat ik tijdig (= mijn reactietijd + remweg van de ST1 X) kan remmen bij onverwachte obstakels. Ik merk dat mijn blik zich steeds opnieuw richt op het gitzwarte deel van de weg dat meters voor de lichtbundel uit ligt, en ik heb daardoor doorlopend de neiging om langzamer te gaan rijden. Mijn koplamp staat al iets hoger gericht dan Stromer adviseert, nog verder omhoog richten kan niet want dan ga ik mensen verblinden.

Op de ST1 X (model 2017) zit een 400 Lumen Roxim X4 EP-ST. De ST1 X die in 2018 gaat komen heeft een andere koplamp. Ook 400 Lumen als ik me niet vergis, maar ik hoop dat het design van die nieuwe koplamp zorgt voor een betere lichtopbrengst. Als dat zo is, dan beloof ik bij deze plechtig dat ik nooit meer zal zeggen dat ik die nieuwe koplamp op de ST1 X lelijk vind, want dat bezwaar verdwijnt dan wat mij betreft direct.

Met een beetje mazzel staat hier binnenkort een ST2 S met de roemruchte 1100/1600 Lumen Supernova M99 Pro bouwlamp. Maar mocht die koop niet doorgaan, dan ga ik zeker investeren in extra verlichting voor de donkere ritten.

Wat is jullie ervaring met de koplamp op de diverse Stromer modellen? Hebben jullie extra verlichting aangeschaft en zo ja, wat heb je gekocht en hoe bevalt dat?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb al meerdere keren, waaronder hier, aangegeven dat bij snelheden van meer dan 25 km/uur een goede koplamp zoals bijvoorbeeld de Supernova M99 pro pure noodzaak is. Ik ben blij dat je dat nu zelf ervaren hebt. :)

Het moeten bijplaatsen van een extra koplamp omdat het origineel niet voldoet, is volgens mij iets wat niemand zou moeten willen.
Witte ST3 van maart 2019
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Vanochtend was ik rond 04.15 de deur uit en voor zessen op bureau. De gehele route was dus in de nacht. Het bosgedeelte van de Utrechtse Heuvelrug was aardedonker. Daar heb ik niet zo'n probleem mee; die pak ik echt op volle snelheid (vanochtend de 60 km met 39 km/h gemiddeld gedaan).
Op het stuk langs de Linge heb ik ook voldoende licht; er is altijd wel wat restlicht. Wel stukken spannender rijden langs het water.....

Mijn grote uitdaging is bij dikke mist; dan durf ik echt niet op snelheid te gaan. Daar helpt ook geen grotere lamp tegen want je verblinding wordt alleen maar groter.

Bij puur donker levert het huidige lampje voor mij voldoende licht op.
En inderdaad is de Supernova van een andere grootte-orde; zowel in lichtopbrengst als in prijs.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb jij tijdens je nachtelijke ochtendritten het idee dat je op volle snelheid soms een risico neemt, of voel je je volledig in controle over de situatie? Ik kon echt alleen maar denken aan alle egeltjes, hazen en gaten in de weg die ik te laat zou zien om nog te kunnen ontwijken.

Misschien neem ik het donker wel hetzelfde als de bochten: toch een beetje als een mietje, omdat ik geen trek heb in een valpartij. Dat is me gelukkig nog nooit gebeurd op mijn Stromer, maar wel meer dan eens te paard met redelijk rampzalige gevolgen, dus ik ben behoorlijk voorzichtig geworden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je de weg meerdere malen hebt afgelegd, weet je waar de bochten en de kuilen zitten, maar dit is geen garantie op succes!

Ik ken ook smallere fietspaden waarbij een stuurfout onherroepelijk leidt tot een duik in de naastgelegen boerensloot.

Als je moet kiezen tussen een ritje tijdens "nieuwe maan" of "dichte mist", dan weet ik het ook wel. Bij dichte mist helpt alleen een lamp die erg laag bij de grond zit. Een fietslamp gemonteerd aan een stuur is hoger dan welke lamp van een personenauto of scooter. Ongunstig dus! Niet alleen bij mist, maar ook in het gewone dagelijkse gebruik, want je verblind er eenvoudig tegenliggers mee.

Daarnaast zoeken (zoals Stromeur terecht opmerkt) heel veel dieren hun eten op momenten dat mensen niet of nauwelijks meer op straat rondlopen. De egeltjes zijn daar een mooi voorbeeld van. Je moet niet willen dat je in botsing komt met zo'n beestje.

Natuurlijk kun je altijd minder hard rijden, maar dan duurt de af te leggen afstand plotseling wel heel erg lang, waardoor de speed pedelec als vervangend vervoersmiddelen voor de auto wel eens in het gedrang kan komen.

Last but not least: niet iedereen ziet even goed bij minder licht. Mensen hebben soms in meer of mindere mate last van nachtblindheid. Ruim 40% van de vrouwen en 17% van de mannen ziet slecht in het donker.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Daarom heb ik sinds kort er een extra lampje op het stuur bijgezet. Ik wil ook op de donkere wegen kunnen gassen.. toevallig had ik deze nog liggen. Ooit x aangeschaft voor een mtb nightride. De lamp van de st1x valt hierbij volledig in het niet. Accupack hangt gewoon onder framebuis. Niet het mooiste, maar werkt!!!

https://www.mtb-led.com/a-37748301/mtb- ... 200-lumen/
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik heb een paar weken geleden ook voor het eerst met de ST1X door het donker gefietst. Ik fiets langs een kanaal waar het aardedonker is en veel beesten op het pad wegspringen (ratten, muizen, konijnen, vogels).

Toch fiets ik daar maximaal doorheen. Ik heb in het verleden met een andere speedbike wel eens een rat tussen de spaken gehad. Hij gilde flink maar kon hem niet meer terug vinden toen ik terug reed ... Wel zielig.

Op mijn vorige speedbike was de lamp aan de bovenkant en zijkant ook lichtgevend. Met name de bovenkant zorgde er voor dat het licht in mijn ogen kwam. Daardoor werden mijn pupillen kleiner en kon ik minder goed in het donker zien. De lamp van de Stromer heeft dit weliswaar minder, maar je zou kunnen proberen de bovenkant en zijkant af te plakken. Wellicht scheelt het iets?
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

ik heb iets soortgelijks als calimero geplaatst, met accupack onder de stuurpen.
Een wereld van verschil! Ik deed enkele dagen geleden nog de test.
Even gestopt langs het jaagpad in het pikkedonker.
Lamp uit: ik zie niets
Standaard ST1X-lamp: ik zie een beetje meer, schijnt wel mooi breed
M'n extra ledje aan: deze schijnt mooi ver, tot zo'n 100m denk ik, niet zo breed maar perfect om te zien waar ik heen ga...

Ik zou eerlijk gezegd niet durven rijden zonder die extra lamp hoor, het scheelt echt enorm!

Mist is inderdaad iets helemaal anders, groot licht uit want je rijd zo tegen een witte muur aan!
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

https://bbbcycling.com/nl/accessories/lights/BLS-72

Ik gebruik al enkele jaren deze 500 lumen lamp op gewone fiets +- 30km/u en dan is deze meer dan sterk genoeg. Nu op ST1X tegen 45km/u helpt deze om net iets verder te kijken dan de standaard lamp die vooral vrij dichtbij zeer veel licht geeft.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
JorisI
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2017, 14:01

Ondanks dat ik weinig pikdonkere wegen heb op weg naar het werk, merk ik toch dat de standaard lamp op m'n ST1X maar net voldoet.
Op m'n koersfiets gebruik ik de Cateye Volt 800. Deze geeft echt wel voldoende licht.
Ik ga e' ook op m'n Stromer monteren.
Op http://road.cc/content/review/172440-ca ... ront-light kan je zien hoe ver en breed deze ongeveer schijnt.

Grtz, Joris
Plaats reactie