Helm in winter en zomer

avrieswijk
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jan 2021, 13:53
Locatie: Terschelling

Hallo,

ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die 2 helmen hebben, 1 voor in de winter en 1 voor in de zomer?
Ik heb nu een Giro Bexley maar ik ben bang dat hij in de zomer misschien wat te warm is.

Ik hoor graag, Andries.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik draag het hele jaar door een Lazer Anverz NTA MIPS:

viewtopic.php?p=923#p923

Die heeft een kunststof regenkap.

In de lente, zomer en herfst gaat de kap eraf en biedt de helm net zoveel ventilatie als een normale racefietshelm. In de winter gaat de kap erop. Niet zozeer vanwege de regen (daar gebruik ik de kap nooit voor, ik maal niet om regen), maar om de koude wind tegen te houden. Wordt het nog kouder, dan draag ik er een mutsje onder.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
avrieswijk
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jan 2021, 13:53
Locatie: Terschelling

Lazer Anverz NTA MIPS, ja die had ik ook al gezien in de helm topic.
Maar goed, ik ben nu heel erg blij met de Giro dus misschien moet ik voor de zomer er maar een helm bijkopen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou even aankijken hoe het gaat naarmate het warmer wordt. Ik word persoonlijk knettergek en mega-geïrriteerd van een warm hoofd, dat voelt voor mij meteen ontzettend bekneld. Maar een ander heeft nergens last van.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Bontrager Rally Mips het hele jaar door. Met uitzondering van de zomer altijd een dun mutsje eronder (craft active extreme). Maakt de boel net wat comfortabeler zonder te warm te worden. Alleen bij temperaturen rond en onder het vriespunt rij ik met balaclava.
Ik wissel ook gemakkelijk van zonnebril afhankelijk van de omstandigheden. Bij zo'n helm als de Anverz of Bexley heb je dan een vaste lens. Al kan je die ook wel wisselen neem ik aan?
avrieswijk
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jan 2021, 13:53
Locatie: Terschelling

Ja, die Bontrager Rally had ik ook al gezien, mooi helmpje voor de zomer denk ik.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Had eerst ook een Bontrager Rally Mips welke ik het hele jaar gebruikte. Bij temperaturen onder de 4-5 graden ongeveer deed ik er een dun mutsje onder.

Ik heb nu een Bontrager Charge WaveCel, ook deze ben ik van plan om het hele jaar te gebruiken. Met deze helm heb ik nog niet genoeg ervaring om te weten wanneer er een mutsje onder moet.

Naar mijn smaak (vergelijkbare eigenschap als Stromeur: warm hoofd = niet fijn) kan een helm niet genoeg ventilatie hebben. Met koud weer is een mutsje onder de helm voor mij meer dan genoeg.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Nadeel van die Rally:
De padding is vrij dun en het comfort is wat dat betreft snel weg. Ook voel je enkele plastic onderdelen van het boasysteem irriteren na een tijdje. Met het mutsje heb je hier minder last van.
Het lint dat door de sluiting gaat, verschuift gemakkelijk waardoor die gemakkelijk los komt te zitten. Hierdoor flappert die waardoor je een bromfietseffect in je oor krijgt.
Voordeel is dan weer dat die behoorlijk licht is, zeker tov zo'n Bexley.
avrieswijk
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jan 2021, 13:53
Locatie: Terschelling

Ik hoop dat die Charge wavecell genoeg ventilatie voor je heeft in de zomer Freddy.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik heb voor de winter een bexley en voor de zomer een anverz. Allerbij mips. Voordeel van de bexley zijn de oorwarmers, lekker warm en de goede verlichting op de helm. Nadeel vind ik de overhang en het snel beslaan van het vizier. De anverz vind ik lekkerder zitten, licht van gewicht en het vizier beslaat veel minder. Dat er meer gleuven inzitten maakt me in de regen niet uit. Ik blijf, zelfs in de stromende regen, redelijk droog van boven.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie