Fiets beveiligen met smarttag

Gebruikersavatar
Felix
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2021, 14:04
Locatie: Mechelen
Merk SP: Riese&Muller Supercharger
Km-stand: 3700

Beste leden,

Ik ben hier nieuw op deze forum vermits ik mij onlangs een speedpedelec heb aangekocht voor woon-werkverkeer.

Ik bekijk momenteel de opties om de fiets beter te beveiligen. Om niet vast te zitten aan enig abonnement voor een GPS tracker heb ik gedacht aan een smarttag zoals die van Samsung Smarttag, de airtag van Apple en Tile. Deze zouden ook de locatie van de fiets kunnen doorgegeven adhv andere android/OS gebruikers. Heeft hier iemand ervaring mee. Zijn er die deze optie gebruik

Ik hoor het graag
Bicarbonaat

heb apple airtag
Gebruikersavatar
Felix
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2021, 14:04
Locatie: Mechelen
Merk SP: Riese&Muller Supercharger
Km-stand: 3700

Bicarbonaat schreef: 21 okt 2021, 18:13 heb apple airtag
Wat is jouw ervaring hiermee? Kun je dat eens toelichten? Kun je hiermee je fiets terugvinden?
Gebruikersavatar
Felix
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2021, 14:04
Locatie: Mechelen
Merk SP: Riese&Muller Supercharger
Km-stand: 3700

Mooi filmpje, maar wel stom dat een airtag een stalking alarm afgeeft. In het filmpje wordt een diefstal van een fiets ook niet echt gesimuleerd. Enkel de bluetooth optie wordt getest.

Ik heb trouwens jouw ervaring nog niet kunnen lezen, heb je deze ook effectief getest op accuraatheid?
Bicarbonaat

Mijn ervaring , de airtag doet zijn ding en toont zijn locatie.
Dit is wel zo dat de tag stiekem de voorbijwandelende iphones als hotspot gebruikt.

De fiets is nog niet gestolen.
En het produkt doet nu wat ik er van verwacht.
Tis een soort geruststelling ook
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Ik heb vanmiddag twee van deze "reflectoren" besteld die stiekem plaats bieden aan een AirTag (incl. geluidsdemping). Deze komen straks op mijn Klever en de nieuwe Gazelle e-bike van "de directie". 8-)
Hiermee hoop ik een stukje gemoedsrust te kopen (en natuurlijk een leuke gadget :roll: )
Wel even getwijfeld of ik dit hier moest plaatsen. Je moet natuurlijk niet te veel ruchtbaarheid geven aan dit soort trucs ;-)
Ref.jpeg
Ref.jpeg (17.43 KiB) 2481 keer bekeken


(in het review-model zat op het zwarte model nog een witte reflector. Deze is inmiddels vervangen door een zwarte)
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Die ‘airtags’ zullen onder normale omstandigheden prima werken.
Echter het dievengilde die dure e-bikes verzamelen rijden met vrachtwagens rond.
Binnen 1 minuut is ie weg en is ook de tag* verwijderd.
Een paar uur later is je fiets op weg naar een nieuwe eigenaar elders in Europa.

* en die van jou nog eerder😀
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

SpeedPAT schreef: 20 mar 2022, 21:41 Die ‘airtags’ zullen onder normale omstandigheden prima werken.
Echter het dievengilde die dure e-bikes verzamelen rijden met vrachtwagens rond.
Binnen 1 minuut is ie weg en is ook de tag* verwijderd.
Een paar uur later is je fiets op weg naar een nieuwe eigenaar elders in Europa.

* en die van jou nog eerder😀
We gaan het zien. Baat het niet, schaadt het ook niet (behalve de euro's).
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
mrstrom

In hoeverre zie je dit als beveiliging?

Het heeft geen afschrik effect, want je wilt niet dat ze weten dat ie getackt is.

Het geeft alleen wat gemoedsrust dat je de fiets misschien kan terugvinden. Maar als ie in een container staat oid zal dat niet meevallen.

Een goed of extra slot doet meer aan beveiliging lijkt mij.
Plaats reactie