Er zijn al meerdere doden gevallen in het wielrennen en sommige gevallen hebben ook echt iets in gang gezet (fabio casartelli).
Echter, een winddicht vest is gewoon niet te doen. Er wordt volop gekoerst bij >25gr, tot 38-40 aan toe. Dan ga je niet met zo’n vest koersen. Middel (oververhitting) zou erger zijn dan de kwaal (hoogst incidenteel ongeval).
Airbag vest en elleboogbescherming?
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Sinds de aanrijding half november waarbij een auto achterop knalde en de bijna crash met een lijnbus zoek ik naar wat extra protectie.
Las de gebruikservaringen over Ixon: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/nl ... ductRating
Ben serieus geïnteresseerd omdat ik naar een vest zoek om mijn bodycam aan te bevestigen. De airsoft vesten die worden aangeboden komen niet in de buurt van m’n behoefte. Gebruik er nu een kleine rugzak voor. Het airbagvest van Ixon lijkt in de buurt te komen. Ben er alleen nog niet uit of het systeem ook bij lage snelheid <25km/h in werking treedt.
Zie wel op tegen de forse prijs van het abo.
Las de gebruikservaringen over Ixon: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/nl ... ductRating
Ben serieus geïnteresseerd omdat ik naar een vest zoek om mijn bodycam aan te bevestigen. De airsoft vesten die worden aangeboden komen niet in de buurt van m’n behoefte. Gebruik er nu een kleine rugzak voor. Het airbagvest van Ixon lijkt in de buurt te komen. Ben er alleen nog niet uit of het systeem ook bij lage snelheid <25km/h in werking treedt.
Zie wel op tegen de forse prijs van het abo.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
Ik zou zo een airbag ook overwegen. Na mijn ongeval gewoon veel bewuster en voorzichtiger gaan rijden wel. Ook: volgens mij zijn de armen en de benen/heupen juist erg kwetsbaar bij een val en die zijn niet beschermd in dit verhaal.
Mmmm Fabio was in snelle afdaling met gezicht en hoofd tegen betonnen rand gekletst.Daniel1975 schreef: ↑23 okt 2019, 20:19 Er zijn al meerdere doden gevallen in het wielrennen en sommige gevallen hebben ook echt iets in gang gezet (fabio casartelli).
Echter, een winddicht vest is gewoon niet te doen. Er wordt volop gekoerst bij >25gr, tot 38-40 aan toe. Dan ga je niet met zo’n vest koersen. Middel (oververhitting) zou erger zijn dan de kwaal (hoogst incidenteel ongeval).
Drie van de vijf renners stapten na de valpartij meteen weer op een goede helm had hoogstwaarschijnlijk het verschil kunnen maken.
Met de snelheden die wij met stromers maken valt een "normale" crash wel mee meestal armen, schouders, bekken en benen maar vooral hoofd is kwetsbaar zo'n vest is naar mijn mening overdone anticiperen en niet vallen levert meer bescherming op.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Vergeet je ribben niet.
In een post elders heb ik al eerder gemeld dat je lichaam kinetische energie bevat. Die kinetische energie is afhankelijk van je gewicht, maar vooral van je snelheid. Die laatste zit namelijk in het kwadraat in de formule
Bij een botsing moet de kinetische energie die je lichaam heeft, terug naar nul.
Je lichaam is er helaas niet op gebouwd om snel energie te absorberen en bij een botsing werkt de omgeving niet echt lekker mee, waardoor je botten dus zullen breken. Ik ben het met je eens dat de beste remedie tegen botbreuken is: niet botsen/vallen. Als het dan toch op botsen/vallen aan komt, dan scheelt het als je minder weegt, maar bovenal dat je snelheid laag is.
In een post elders heb ik al eerder gemeld dat je lichaam kinetische energie bevat. Die kinetische energie is afhankelijk van je gewicht, maar vooral van je snelheid. Die laatste zit namelijk in het kwadraat in de formule
Bij een botsing moet de kinetische energie die je lichaam heeft, terug naar nul.
Je lichaam is er helaas niet op gebouwd om snel energie te absorberen en bij een botsing werkt de omgeving niet echt lekker mee, waardoor je botten dus zullen breken. Ik ben het met je eens dat de beste remedie tegen botbreuken is: niet botsen/vallen. Als het dan toch op botsen/vallen aan komt, dan scheelt het als je minder weegt, maar bovenal dat je snelheid laag is.
Witte ST3 van maart 2019
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Er zijn veel voorkomende letsels zoals botbreuken van ledematen en ernstige minder voorkomende letsels aan hoofd en romp.
Het borst en ruggebied bevat vitale organen zoals hart, hoofdslagaders, longen en het ruggenmerg.
Heel wat gevallen Stromeraars maakten melding van gebroken ribben. Het borstgebied lijkt dus regelmatig aan de beurt te zijn.
Valpreventie is natuurlijk het best tegen letsels maar soms wordt je gewoon tegen de grond gereden.
Het borst en ruggebied bevat vitale organen zoals hart, hoofdslagaders, longen en het ruggenmerg.
Heel wat gevallen Stromeraars maakten melding van gebroken ribben. Het borstgebied lijkt dus regelmatig aan de beurt te zijn.
Valpreventie is natuurlijk het best tegen letsels maar soms wordt je gewoon tegen de grond gereden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Wat veel scheelt is of je als een zoutzak op je fiets zit of dat je getraind bent en "courage" hebt als mensen zich aangesproken voelen kan ik daar niets aan doen maar zo is het nu eenmaal.
Hoe onzekerder je stuurt des te sneller lig je op je plaat ook dit is een ongeschreven wet op een 2wieler.
Een mens is ontwikkeld voor snelheden tot 8-hooguit 12 km/uur alles wat wij aan hogere snelheid dmv. kunstgrepen (fiets, bromfiets, motorfiets auto) halen geeft te grote impact op ons lichaam als jeugdrenner leer je al vallen (en weer zsm. opstaan/fiets bij elkaar rapen om door te gaan) Ik zou zeggen, goede kletterpet is het belangrijkste.
Hoe onzekerder je stuurt des te sneller lig je op je plaat ook dit is een ongeschreven wet op een 2wieler.
Een mens is ontwikkeld voor snelheden tot 8-hooguit 12 km/uur alles wat wij aan hogere snelheid dmv. kunstgrepen (fiets, bromfiets, motorfiets auto) halen geeft te grote impact op ons lichaam als jeugdrenner leer je al vallen (en weer zsm. opstaan/fiets bij elkaar rapen om door te gaan) Ik zou zeggen, goede kletterpet is het belangrijkste.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22998
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik geef een combinatie van (zeer) veel wegfiets-ervaring in combinatie met zelfkennis (heeeeeel lastig voor iemand om over zichzelf te beoordelen) de meeste kans om een val te voorkomen. Dat geeft nog steeds geen garantie bij onheil van buitenaf, maar het helpt wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023