De nieuwe BodyFloat: Kinekt Seatpost 2.1 / 3.1

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Langzaam maar zeker druppelen foto's, reviews en zelfs de eerste zendingen binnen van de opvolger van de succesvolle BodyFloat, waar veel leden van het Stromer Forum mee rondrijden.


Belangrijkste wijzigingen:

De BodyFloat heet geen BodyFloat meer, maar Kinekt Seatpost 2.1 (aluminium zadelpen) of 3.1 (carbon zadelpen).

Er is geen variant meer met titanium zadelpen.

Iets ander ontwerp van de "cradle".

De setback is ca. 12mm (was ca. 24-28mm), afhankelijk van de gekozen veren en instelling.


Fotoverzameling tot nu toe:
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat.jpg
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat.jpg (87.48 KiB) 14074 keer bekeken
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat gemonteerd.jpg
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat gemonteerd.jpg (69.56 KiB) 14074 keer bekeken
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 1.jpg
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 1.jpg (74.94 KiB) 14074 keer bekeken
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 2.jpg
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 2.jpg (58.73 KiB) 14074 keer bekeken
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 3.jpg
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 3.jpg (80.64 KiB) 14074 keer bekeken
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 4.jpg
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat 4.jpg (78.94 KiB) 14074 keer bekeken

Kinekt Seatpost links, (oude) BodyFloat rechts:
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat old and new.jpg
Cirrus Cycles Kinekt Seatpost BodyFloat old and new.jpg (189.2 KiB) 14074 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goeie zaak, dat de BodyFloat een opvolger heeft gekregen. Persoonlijk had ik geen enkel probleem met de setback van de BodyFloat, en ik zou het liefst zien dat we een keus hadden in de mate van setback zoals ook bij andere zadelpennen het geval is, maar ik denk dat er uiteindelijk meer mensen zullen zijn die de voorkeur geven aan minder setback als ze konden kiezen, dus prima. Volgens de review hieronder staat een Kinekt Seatpost met 0 setback in de planning, dus wie weet komt de keus er uiteindelijk alsnog.

Wat de invloed van minder setback is op de vering kan ik niet zo goed inschatten. Daarvoor zou ik ze naast elkaar moeten testen en die mogelijkheid is er nog niet geweest.

Dat Cirrus Cycles de BodyFloat nu geen BodyFloat meer noemt, maar "Kinekt Seatpost" vind ik een marketingtechnische blunder van mega-formaat. Het woord BodyFloat zegt precies wat deze zadelpen doet, ook mensen die matig Engels spreken begrijpen en onthouden deze term, en onder de geveerde zadelpennen is de BodyFloat nu eenmaal de grootste (en duurste) wannahave. Don't change a winning team. Ik snap het echt niet.

Wanneer de nieuwe BodyFloat precies leverbaar is in NL en BE is mij niet duidelijk. Ik weet wel dat de importeur van Zwitserland de eerste zending afgelopen week binnen heeft gekregen, dus het zal hier waarschijnlijk ook niet lang meer duren.

Voor wie de setback niks uitmaakt wordt het misschien binnenkort wel tijd om eens te gaan loeren naar een koopje op het huidige model van de BodyFloat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Review over de nieuwe Kinekt Seatpost:

http://ridinggravel.com/components/cirr ... g-rolling/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Gelukkig is er genoeg keuze. De G1.bySchulz kent (bijna) geen setback. Ik rijd er met plezier op sinds de aanschaf van de fiets. Persoonlijk vind ik dit ontwerp veel beter passen in het totaalbeeld van de fiets dan de bodyfloat. De bodyfloat heeft toch iets van een onnatuurlijke knik naar achter.

http://byschulz.com/komponenten/sitzkom ... lstuetzen/
Lomito

rvaneijk schreef: 03 mar 2018, 08:35G1.bySchulz
Lijkt afgezien van de veer toch vooral op de Suntour SP12-NCX die berucht is om het uit de assen lopen van de scharnierpunten. Na een half jaar begon dat te kraken/piepen/rammelen dat ik ben overgestapt op de BF.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rvaneijk schreef: 03 mar 2018, 08:35 Gelukkig is er genoeg keuze. De G1.bySchulz kent (bijna) geen setback. Ik rijd er met plezier op sinds de aanschaf van de fiets. Persoonlijk vind ik dit ontwerp veel beter passen in het totaalbeeld van de fiets dan de bodyfloat. De bodyfloat heeft toch iets van een onnatuurlijke knik naar achter.
Die knik heeft te maken met het principe van de vering. De G1.bySchulz gaat meer richting Pogo Stick: klappen opvangen door inveren en terugveren. Het principe van de BodyFlat is dat je bovenlichaam vlak blijft, terwijl de fiets onder je over de oneffenheden in het wegdek beweegt. Als de BodyFloat daadwerkelijk naar onder/achter veert tijdens het rijden, dan is de vering niet strak genoeg ingesteld of zijn de verkeerde veren gebruikt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Je onderschat de verende werking van deze oplossing. Het principe is hetzelfde: het 'parallellepipedum' scharniert. Bij oneffenheden blijft je daarom contact houden met het zadel. De veer neemt de energie op van de beweging, net als bij de bodyfloat.
roger
Dealer
Switzerland
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2017, 19:15

Stromeur schreef: 03 mar 2018, 14:39Die knik heeft te maken met het principe van de vering. De G1.bySchulz gaat meer richting Pogo Stick: klappen opvangen door inveren en terugveren. Het principe van de BodyFlat is dat je bovenlichaam vlak blijft, terwijl de fiets onder je over de oneffenheden in het wegdek beweegt. Als de BodyFloat daadwerkelijk naar onder/achter veert tijdens het rijden, dan is de vering niet strak genoeg ingesteld of zijn de verkeerde veren gebruikt.
...well said Stromeur I totally agree with you :ay ... and with two springs and the tension bolt the BodyFloat Kinekt Post offers you almost Infinite Tunability to find your individual setup (foundation).
BodyFloat Kinekt controls and minimizes fore-aft and vertical movement, reduces body and terrain bounce and keeps the rider connected to the bike, and thus isolated from the terrain. No other seatpost system is able to offer you that.
+STROMER- Elite 48 Red, BodyFloat Kinekt Seatpost, soon a Kinekt Suspension Stem
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

roger schreef: 03 mar 2018, 19:35 BodyFloat Kinekt controls and minimizes fore-aft and vertical movement, reduces body and terrain bounce and keeps the rider connected to the bike, and thus isolated from the terrain. No other seatpost system is able to offer you that.
Hi Roger,
If the aim is to stay connected to the bike I agree we have a fair measure of comparison. Speaking from my own experience: it is exactly that property what makes the G1.bySchultz fit for purpose.
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Ik sta nog in de wachtruimte voor mijn Stromer, maar heb al wel mijn Kinekt 2.1 seatpost binnen.
De seatpost ziet er goed uit en voelt solide aan. Verder kan ik er nog weinig over zeggen, behalve waar ik hem gekocht heb en wat de kosten van de seatpost zijn. Wellicht hebben geïnteresseerden iets aan deze informatie...

Seatpost heb ik online gekocht in Zwitserland bij "BikeShore" voor 255 CHF + 16 CHF verzendkosten. omgerekend in euro's is dat: €244,39. Gisteren bij het afhalen moest ik €71,92 invoerrechten en BTW betalen.
Het totaal komt daarmee op €316,31

Een hoop geld...
Bijlagen
IMG_1293.jpg
IMG_1293.jpg (1.46 MiB) 13716 keer bekeken
IMG_1291.jpg
IMG_1291.jpg (1.43 MiB) 13716 keer bekeken
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
Plaats reactie