Gazelle No1

Artebi
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2021, 11:49
Locatie: Midden Zuid-Holland-Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Daar had ik eerst mee proefgereden, en vandaar in dit onderwerp terechtgekomen. Ben nog steeds benieuwd wat voor keuze Rob L gemaakt heeft of gaat maken.
Artebi
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2021, 11:49
Locatie: Midden Zuid-Holland-Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Na een proefrit met een ST2 met hoger stuur gevolgd door een RM Supercharger2 met Rohloff versnellingen heb ik mijn keuze definitief bepaald op de ST2. Het enige resterende nadeel is de ontbrekende versnelling tussen 4 en 5, maar met het gebrek aan power bij de Bosch middenmotor maakt de dure RM met 14 versnellingen via het luxe Rohloff-systeem dat zeker niet goed.

(M.b.t. Rohloff: schakelen met de knopjes op het stuur is fijn, je hoeft je handen niet van het handvat af te halen zoals bij een draaiend schakelmechanisme wel nodig is, maar heel erg soepel vond ik het niet gaan, met name als je snel een aantal versnellingen terug wil dan werkt het niet altijd goed. Zal ook wel de onwennigheid geweest zijn.)

Klever kon geen X Alpha ter beschikking stellen om mijn dagelijkse traject uit te proberen en is om die reden ook afgevallen.

Gazelle No 1 vind ik nog steeds een goed uitziende, en erg fijn rijdende speed pedelec, maar ook met het nadeel van de middenmotor en de Enviolo transmissie.

Verder goede inruilprijs gekregen voor mijn ST1x bij Viets, dus zij hebben de deal.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd, en heel veel veilige km's gewenst! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Artebi
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2021, 11:49
Locatie: Midden Zuid-Holland-Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Dankjewel!
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

Ten eerste Artebi gefeliciteerd met je aankoop!

Na een telefoontje niet de Klever X maar de B-speed getest. Leuk ding, maar niet wat ik zoek. Het andere uiterste in zitpositie, dat hoeft van mij ook weer niet. Achterwiel glijdt veel in de bochten, geen krachtsensor dus lijkt meer op brommer rijden. Ook veel te zachte vering. Die mag van mij zo stijf mogelijk, ik heb alleen met kleine hobbeltjes te maken.

Uiteindelijk moeten kiezen tussen een stromer of de gazelle.

Ik heb voor de gazelle gekozen.

Pluspunten zijn dat deze voor mij het lekkerste zit,
zeer onderhoudsarm met een riem en enviolo automaat, de automaat beviel mij sowieso goed.

Ook het wat mindere vermogen is moor mij niet per se een nadeel. Op deze fiets krijg ik namelijk het meeste het fietsgevoel, juist omdat ik zelf ook wat meer vermogen moet trappen. Het systeem met 2 accu's is voor mij erg praktisch.

Een riem is minder efficiënt dan een ketting en een enviolo ook minder efficiënt dan een derailleur of zelfs een 'gewone' naafversnelling, maar na pakweg 1000 km is de ketting door slijtage al minder dan de riem en een automaat kan ook efficiënter zijn dan steeds tussen 2 versnellingen er eentje te missen. Daar verwacht ik dus niet veel van te merken in de praktijk.

In de week van 7 juli wordt de Nō 1 geleverd en daarna zal ik verslag doen van zijn prestaties.

Het is wel een paar werkdagen voor mijn vakantie, dus ik zal wat woon-werk ritjes en plezier ritjes mixen in het begin.
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
mrstrom

gefeliciteerd met je aankoop. Ben benieuwd naar je ervaring straks. Ik rijd zelf altijd door heerhugowaard, dus kom je misschien nog wel tegen. Als je voorbij gesjeesd wordt door een groene st3, dan weet je wie het was :lol: :lol:
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

:lol:

Lijkt me ook leuk om een keer fietsen te vergelijken op een toertochtje. Maak je gebruik van Komoot?
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
mrstrom

Rob L schreef: 23 jun 2021, 13:17 :lol:

Lijkt me ook leuk om een keer fietsen te vergelijken op een toertochtje. Maak je gebruik van Komoot?
Nee gebruik ik niet, weet de meeste wegen wel in westfriesland, tot schoorl en amsterdam. En anders zie ik het wel. Maar gebruik de ST3 niet om te toeren, dan pak ik de racefiets wel. Maar eens samen oprijden is prima, leuk om te vergelijken.
Rob L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2021, 17:04
Locatie: Heerhugowaard
Merk SP: Gazelle

Ik heb hem vanmiddag opgehaald. Even snel een fotootje.
20210709_165331.jpg
20210709_165331.jpg (5.49 MiB) 2314 keer bekeken
Gazelle Nō 1 (Black). 🔋1125 Wh. Veni Vidi Fietsie.
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Rob L schreef: 09 jul 2021, 20:54 Ik heb hem vanmiddag opgehaald. Even snel een fotootje.

20210709_165331.jpg
En hoe rijdt ie? Kan je vergelijken met Stromer of dergelijke?
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Plaats reactie