framemaat bepalen ST1

Stepper
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2021, 15:29

Goedemiddag.

Ben ik nou zo eigenwijs, of toch een persoonlijke voorkeur?

Afgelopen weekend heb even kort op een st1 als een st3 proefgereden. (wat een leuke ervaring)
Met mijn lengte van 1.74cm zou volgens het boekje framemaat M de juiste maat zijn.
Op een st3 (M))zit ik voor mijn gevoel te recht op. Op de st1 (L) duidelijk een sportievere houding en gevoelsmatig beter.
Volgende week donderdag heb ik voor een week een st1 gehuurd, maat L.
Zijn er onder jullie ook kleinere personen die ook voor een L gekozen hebben?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De zadelpunt-stuurpen afstand is identiek bij een M en een L (geldt zowel voor de ST1 als de ST3). Het enige verschil tussen een M en een L is dat de zitbuis van een M korter is, waardoor je het zadel lager kunt zetten.

Het verschil dat jij hebt ervaren in zithouding wordt niet veroorzaakt door het feit dat je met een M en een L hebt gereden, maar doordat je twee verschillende modellen hebt getest met een geheel eigen frame geometrie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Met alleen een framemaat ben je er nog niet. Fietsenbouwers maken er een potje van: S, M of L kan van alles zijn. Zo ook maten als 49, 53 enz centimeters zeggen niets over hoe sportief je zit is.
Dan hebben we ook nog zadelpen set-back, stuurpen lengte en hoek, stuurhoogte en back sweep, stuur breedte en zo zijn er nog wel een paar op te noemen.
Framelengte, zithoek en framehoogte bepalen niet als enige het zitcomfort.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 19 jul 2021, 16:42 De zadelpunt-stuurpen afstand is identiek bij een M en een L (geldt zowel voor de ST1 als de ST3). Het enige verschil tussen een M en een L is dat de zitbuis van een M korter is, waardoor je het zadel lager kunt zetten.
Dit klopt volgens mij niet. Bij de ST3 is er wel verschil in de afstand zadelpunt-stuurpen. Bij de M 548 mm, bij de L 586 mm en bij de XL 611 mm.
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Ik ben ongeveer van jouw lengte en heb de ST1 gehad en rij nu op een ST3.
In het geval van een ST1 zou ik de L kiezen omdat (zoals Stromeur aangaf) je alleen het zadel nog lager kan zetten op een M. Met jouw lengte zal dat niet nodig zijn.

Bij een ST3 vind ik de keuze lastiger. Ik heb nu een L-versie met de meest
"comfortabele" zitpositie (riser en max. backsweep stuur). De zitpositie op de ST3 ervaar ik desondanks als meer sportief/minder comfortabel dan op mijn ST1.

Ga dus testen en let op de afstelling van je zadel en welk stuur er gemonteerd is.
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Taxi driver schreef: 20 jul 2021, 16:49 Dit klopt volgens mij niet. Bij de ST3 is er wel verschil in de afstand zadelpunt-stuurpen. Bij de M 548 mm, bij de L 586 mm en bij de XL 611 mm.
Je hebt gelijk, dank voor de correctie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stepper
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2021, 15:29

Dank voor de reacties.
Ik ga nog maar eens goed testen voordat ik de knoop doorhak.

mvg
Laatst gewijzigd door Stepper op 21 jul 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
mrstrom

Stepper schreef: 21 jul 2021, 10:55 Dank voorde reacties.
Ik ga nog maar eens goed testen voordat ik de knoop doorhak.

mvg
Dat is beste, ik 176 heb een ST3 L, rijdt voor mij super, goed voorover om door te trappen. Maar ben ook racefiets houding gewend.
Stroomstoot
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 apr 2021, 06:14
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer

Zelf rij ik met een ST2 maat L en ben 1.70m groot, zoals Stromeur aangeeft is enkel de hoogte verschillen bij dit type frame.
Daarom dat ik voor een L heb gekozen aangezien het nog aangenaam rijden is. Hun maten zijn ook maar richtlijnen en indicaties, er komt inderdaad meer dan enkel het frame bij kijken betreffende je zithouding.
Stromer ST2 Belt drive, 30 km enkel WW
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Stroomstoot schreef: 22 jul 2021, 09:49 Hun maten zijn ook maar richtlijnen en indicaties, er komt inderdaad meer dan enkel het frame bij kijken betreffende je zithouding.
Dat hoop ik ook. De L wordt tot 1m88 geadviseerd. Ik ben 1m91. Ik heb bij verschillende fietsenmakers test gereden met e L kader, en het leek toch goed te passen, dus ik heb een L besteld.

Moest de st2 in XL beschikbaar zijn, had ik die liever gehad, maar hij is enkel in m en l, en in de andere modellen zit ik altijd met een ketting ipv een riem!!

Is het verschil tussen l en xl wel meer dan enkel het zadel dat lager of hoger kan, zoals je aanhaalde bij het verschil tussen de m en de l? Of had ik bij een XL een groter kader gehad?
Jammer trouwens, en heel gek, dat ze zo'n model maar in 2 maten aanbieden. M'n testfiets nu is ook een L en ik heb niets te klagen (mijn st2 gaat ook grotere wielen hebben dan mijn 26inch leen-st2) , dus ik hoop dat het goed komt, maar een xl was natuurlijk beter geweest.
Lekker fietsen...
Plaats reactie