AD/Stentor SP in Amersfoort op rijbaan

mrstrom

J3R schreef: 22 jul 2021, 16:15 Persoonlijk snap ik het heel goed door mijn eigen ervaringen afgelopen jaren. Hier in de omgeving Amsterdam zijn meerdere autowegen aangewezen voor de SP, waar dan een breed en veilig fietspad naast ligt.
Vrijwel wekelijks ondervind ik op deze autowegen, een geïrriteerde, toeterende automobilist; die opduwt en niet veel later (soms over een doorgetrokken streep) rakelings inhaalt. Met max 40 - 45 hou je het aardig op.
Op dergelijke wegen kies ik vanwege deze structurele onveilige situaties het liefst het naastgelegen fietspad; waarvan ik overigens niet begrijp dat dit niet is aangewezen als brom/fietspad. Ik merk dat je als SP in dergelijke situaties behoorlijk kwetsbaar bent.

Ook heb ik hier diverse stoplichten waarvan de inductielus de Stromer niet ziet. Omdat ik geen zin heb om elke keer allerlei capriolen uit te halen met de fiets aan de hand wachten op het zebrapad om over te steken, rij ik of door rood, of ik kies het fietspad als bruikbaar alternatief; waarbij ik de verkeersveiligheid van de fietsers blijf respecteren en defensief blijf rijden met een aangepaste snelheid.

Bovenstaande situaties heb ik herhaaldelijk gemeld bij de gemeente; en nu twee jaar later is er nog steeds niets aan gedaan, of ook maar iets technisch aangepast. Sterker nog; er zijn verkeersborden geplaatst die de verwarring alleen maar groter maken, met een verkeerde verwijzing bromfiets de weg op/af vaak i.c.m. borden wel of geen brom/fietspad; het is een aardig zooitje geworden.

En ook dat heb ik gemeld zonder enige reactie te krijgen van de gemeente.

En ja; misschien zal het wat harder gaan op een breed, overzichtelijk en verlaten fietspad in buitengebied, maar zodra ik in de drukte beland, gaat de snelheid er volledig uit. Het liefst rijdt ik zoveel mogelijk op de autobaan, vooraal bij drukke fietspaden, maar bij onveilige, of gestremde verkeerssituaties, of veel kortere routes, zou ik graag het fietspad op willen en dan is 30 km/u wat mij betreft prima tot ik weer de autobaan op ga.
Ik loop ook tegen deze problemen aan hoor. EN ook gemeld bij gemeente Heerhugowaard. Maar er wordt geen actie op genomen, geen prio. Nu gaan ze dan een ontheffing printen en klaar. Lekker dan.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Ja de ST3 houdt de max. snelheid aardig goed vast, maar het blijft max. 45 km/u en het zijn allemaal 50 km wegen waar automobilisten normaal gesproken 60, tot soms wel 80 rijden.
Daarnaast heb ik het hier bijv. ook over de Amsterdamse- en de Schellingwouderbrug, beiden met een redelijk lange stijging en dan merk ik al gauw een vertraging naar 42/43 (zonder tegenwind), met vervolgens een rijtje automobilisten achter me; die dan geïrriteerd raken omdat ik de boel ophoud.

Heb al aardig wat idioten mogen meemaken die daar toeterend over een doorgetrokken streep inhalen, rakelings langs mijn stuur. Zelfs een tegenligger (Tesla) die het leuk vond om te gaan spookrijden en vlak voor me weer terug naar de eigen weghelft te gaan. Je krijgt zo een aardig gevoel hoe kwetsbaar je wel niet bent, terwijl op die specifieke wegen het naastgelegen fietspad een goed alternatief zou zijn, of ze zouden het als brom/fietspad moeten aanwijzen.

Een proef zoals in Amersfoort en Rotterdam om met ontheffing onder voorwaarden op het fietspad te rijden is wat mij betreft dan ook een mooi initiatief en zou breder mogen worden doorgevoerd naar andere gemeentes.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

J3R schreef: 22 jul 2021, 16:42 Daarnaast heb ik het hier bijv. ook over de Amsterdamse- en de Schellingwouderbrug, beiden met een redelijk lange stijging en dan merk ik al gauw een vertraging naar 42/43 (zonder tegenwind), met vervolgens een rijtje automobilisten achter me; die dan geïrriteerd raken omdat ik de boel ophoud.
Dat snap ik wel ja!!! Je mag met je SP ook helemaal niet op de weg op de Schellingwouderbrug!!!
Na de rotonde staat er keurig een bord bij een uitvoegstrook die bromfietsers van de weg naar het fietspad stuurt
Bijlagen
A6C4782E-FFD1-44BC-BB04-4A3EFDCA3CB7.png
A6C4782E-FFD1-44BC-BB04-4A3EFDCA3CB7.png (5.43 MiB) 1583 keer bekeken
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

FreddyH schreef: 22 jul 2021, 16:22 Ik denk dat we moeten ophouden met het onzin argument dat automobilisten keuze vrijheid voor SP's niet begrijpen. De gemiddelde automobilist snapt het nu ook niet, minder begrijpen gaat simpelweg niet.
Helemaal mee eens en een aantal wil het gewoon niet begrijpen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

LNY schreef: 22 jul 2021, 17:11
J3R schreef: 22 jul 2021, 16:42 Daarnaast heb ik het hier bijv. ook over de Amsterdamse- en de Schellingwouderbrug, beiden met een redelijk lange stijging en dan merk ik al gauw een vertraging naar 42/43 (zonder tegenwind), met vervolgens een rijtje automobilisten achter me; die dan geïrriteerd raken omdat ik de boel ophoud.
Dat snap ik wel ja!!! Je mag met je SP ook helemaal niet op de weg op de Schellingwouderbrug!!!
Na de rotonde staat er keurig een bord bij een uitvoegstrook die bromfietsers van de weg naar het fietspad stuurt
Klopt; vanaf die kant is dat de enige route waar je het fietspad op wordt gestuurd.
Vanaf de andere kant wordt je vanaf het brom/fietspad de rijbaan opgestuurd.
En bij de Amsterdamsebrug wordt je vanaf beide kanten de rijbaan op gedirigeerd.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat soort tegenstrijdigheden heb ik ook op een deel van mijn route. Vanaf de ene kant is een 2 richtings fietspad een fietspad, vanaf de andere kant is datzelfde stuk asfalt een brom/fietspad :bu:

Als ik daar ooit aangehouden word dan wijs ik de agent in kwestie daar wel op...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ArnoB
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2019, 16:19
Locatie: GOUDA
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 36500

J3R schreef: 22 jul 2021, 16:42 Heb al aardig wat idioten mogen meemaken die daar toeterend over een doorgetrokken streep inhalen, rakelings langs mijn stuur. ....Je krijgt zo een aardig gevoel hoe kwetsbaar je wel niet bent, terwijl op die specifieke wegen het naastgelegen fietspad een goed alternatief zou zijn, of ze zouden het als brom/fietspad
Heel herkenbaar helaas. Daarom ook voorstander van de proeven in Amersfoort en R’dam.
ST2 2016 (983+814Wh); Ortlieb backrollers; Lezyne 1300 XXL.
mrstrom

ArnoB schreef: 23 jul 2021, 12:59
J3R schreef: 22 jul 2021, 16:42 Heb al aardig wat idioten mogen meemaken die daar toeterend over een doorgetrokken streep inhalen, rakelings langs mijn stuur. ....Je krijgt zo een aardig gevoel hoe kwetsbaar je wel niet bent, terwijl op die specifieke wegen het naastgelegen fietspad een goed alternatief zou zijn, of ze zouden het als brom/fietspad
Heel herkenbaar helaas. Daarom ook voorstander van de proeven in Amersfoort en R’dam.
Ik had dat het eerste jaar wel, maar nu al tijden niet meer. Volgens mij wennen de overige verkeersdeelnemers er aan.
Je, als gemeente politie, kan dan toch ook beter gaan handhaven en voorlichten. Ipv een surrogaat oplossing te zoeken/.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Persoonlijk vind ik het in de voornoemde situaties en onder genoemde voorwaarden een prima oplossing en geen surrogaat.
Die zogenaamde gewenning heeft wat mij betreft wel afgedaan, na alle ervaringen de afgelopen jaren. Het is m.i. een blijvend gedragsprobleem van een selecte groep automobilisten.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

J3R schreef: 23 jul 2021, 18:10 Het is m.i. een blijvend gedragsprobleem van een selecte groep automobilisten.
Helemaal mee eens!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie