Ondersteuning na nieuwe band

Stromer_st3
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jul 2021, 16:23
Locatie: Kuringen
Merk SP: Stromer st 7

Hallo,

Vanmorgen zowel binnen als buiten band stuk gereden. Vervolgens door wegen hulp een nieuwe laten steken.

Mijn ondersteuning is sindsdien veel minder. Vroeger moest ik maar trappen en kon ik vlot 45 rijden nu is er enkel ondersteuning als Ik veel kracht zet.

Vroeger bleef hij ook mooi op snelheid (scooter en) nu van moment dat ik stop met trappen is alle ondersteuning weg terwijl deze vroeger nog even aanhield.

Ik merk het ook goed aan mijn batterij deze verbruikt nu véél minder.

Heb al verschillende keren gekalibreerd zonder succes.

Iemand tips?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gelukkig dat je fiets nu niet meer door blijft gaan als je stopt met trappen! Dat kan namelijk gevaarlijk zijn...

Voor de rest: zet je achterwiel weer op het juiste moment (ik meen 20 of 25 Nm), daarna opnieuw kalibreren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ArslanSt3
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2023, 14:58
Locatie: Antwerpen
Km-stand: 6700

FreddyH schreef: 23 jul 2021, 16:49 Gelukkig dat je fiets nu niet meer door blijft gaan als je stopt met trappen! Dat kan namelijk gevaarlijk zijn...

Voor de rest: zet je achterwiel weer op het juiste moment (ik meen 20 of 25 Nm), daarna opnieuw kalibreren.
Hallo

Zou jij mij ook willen helpen aub .Wat bedoelde u met '' achterwiel 20/25 Nm zetten.' Hoe kan ik dat doen ?

Mijn fiets is echt heel trager geworden na de onderhoudsbeurt .

Mvg , Melissa
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

@FreddyH jij hebt misschien momentsleutel, maar niet iedereen heeft dat :D zelf zou ik echt nooit sleutelen aan mijn stromer. Mijn advies zou zijn gewoon langs je FM.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromerfred schreef: 15 apr 2023, 19:30 @FreddyH jij hebt misschien momentsleutel,
Niet 1 :mrgreen:
ArslanSt3 schreef: 15 apr 2023, 19:25 Zou jij mij ook willen helpen aub .Wat bedoelde u met '' achterwiel 20/25 Nm zetten.' Hoe kan ik dat doen ?
In de handleiding opzoeken wat het aandraaimoment van de achteras is, met een goede momentsleutel op dat moment vast zetten.
Als je dat niks zegt: wellicht beter door de FM laten doen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ArslanSt3
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2023, 14:58
Locatie: Antwerpen
Km-stand: 6700

FreddyH schreef: 15 apr 2023, 20:12
Stromerfred schreef: 15 apr 2023, 19:30 @FreddyH jij hebt misschien momentsleutel,
Niet 1 :mrgreen:
ArslanSt3 schreef: 15 apr 2023, 19:25 Zou jij mij ook willen helpen aub .Wat bedoelde u met '' achterwiel 20/25 Nm zetten.' Hoe kan ik dat doen ?
In de handleiding opzoeken wat het aandraaimoment van de achteras is, met een goede momentsleutel op dat moment vast zetten.
Als je dat niks zegt: wellicht beter door de FM laten doen.
Toppie ,dankjewel :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ArslanSt3 schreef: 15 apr 2023, 19:25 Zou jij mij ook willen helpen aub .Wat bedoelde u met '' achterwiel 20/25 Nm zetten.' Hoe kan ik dat doen ?
In het frame bij het achterwiel zit een sensor. Die sensor is allesbepalend voor het gedrag van de ondersteuning van een Stromer.

Die sensor (en daarmee de ondersteuning) functioneert alleen goed als de as van jouw achterwiel 'op het juiste moment' is aangedraaid. Met 'moment' wordt bedoeld met hoeveel kracht de as wordt vast gedraaid. Zit jouw achterwiel-as te los of te strak, dan kan het zijn dat die sensor niet goed meer werkt en dat daarom de ondersteuning niet meer in orde is.

De enige manier om bouten e.d. op het juiste moment aan te draaien, is met een momentsleutel. Het juiste aandraaimoment van jouw achterwiel-as staat in de handleiding van je Stromer.

Heb je geen momentsleutel, dan zou ik er gewoon mee langs je Stromer dealer gaan. Dat is sowieso wel verstandig. Kan die meteen even controleren of de pechhulp het verder wel goed gedaan heeft, b.v. ook of de motor wel in de juiste positie is teruggezet. Dat komt heel (!) nauwkeurig bij de ST7. Er is nu een niet-erkende Stromer monteur met jouw Stromer aan de gang gegaan en als die dat niet goed heeft gedaan dan kan het zijn dat je remschijf nu tegen de motorkabel aan loopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ArslanSt3
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2023, 14:58
Locatie: Antwerpen
Km-stand: 6700

Stromeur schreef: 15 apr 2023, 20:46
ArslanSt3 schreef: 15 apr 2023, 19:25 Zou jij mij ook willen helpen aub .Wat bedoelde u met '' achterwiel 20/25 Nm zetten.' Hoe kan ik dat doen ?
In het frame bij het achterwiel zit een sensor. Die sensor is allesbepalend voor het gedrag van de ondersteuning van een Stromer.

Die sensor (en daarmee de ondersteuning) functioneert alleen goed als de as van jouw achterwiel 'op het juiste moment' is aangedraaid. Met 'moment' wordt bedoeld met hoeveel kracht de as wordt vast gedraaid. Zit jouw achterwiel-as te los of te strak, dan kan het zijn dat die sensor niet goed meer werkt en dat daarom de ondersteuning niet meer in orde is.

De enige manier om bouten e.d. op het juiste moment aan te draaien, is met een momentsleutel. Het juiste aandraaimoment van jouw achterwiel-as staat in de handleiding van je Stromer.

Heb je geen momentsleutel, dan zou ik er gewoon mee langs je Stromer dealer gaan. Dat is sowieso wel verstandig. Kan die meteen even controleren of de pechhulp het verder wel goed gedaan heeft, b.v. ook of de motor wel in de juiste positie is teruggezet. Dat komt heel (!) nauwkeurig bij de ST7. Er is nu een niet-erkende Stromer monteur met jouw Stromer aan de gang gegaan en als die dat niet goed heeft gedaan dan kan het zijn dat je remschijf nu tegen de motorkabel aan loopt.
Superbedankt :ay :ay
SsandsST7
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 jul 2022, 18:21
Merk SP: Stromer ST7 LE
Km-stand: 0

ArslanSt3 schreef: 15 apr 2023, 21:09 ... Dat komt heel (!) nauwkeurig bij de ST7…. dan kan het zijn dat je remschijf nu tegen de motorkabel aan loopt.
Niet enkel zo met de 7 heb ik gezien.

Mijn kabel had meer spatie tot de remschijf nadat FM de schuine rondel had verwijderd tussen het frame en de zeskant moer. Bij controle deze week, leek me dat weer minder. Zag dat die zeskant moer te ver naar onder zat, gewoon los, kon hem met mn vingers terug bijdraaien. Logisch, dat een zeskant moer niet vast te zetten is op een schuine frame rand zonder de schuine rondel.

Na controle van 3 ST3’s in de shop is me duidelijk geworden dat dit blijkbaar ‘by design’ is, allemaal hadden deze zo goed als geen spatie. Bij een rode ST3 die op onderhoud stond, leek me de kabel de remschijf te raken, maar het zal wel net niet geweest zijn. FM nu maar op de hoogte gebracht dat schuine rondel er weer tussen mag bij het eerste onderhoud volgende week.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SsandsST7 schreef: 16 apr 2023, 00:27 Zag dat die zeskant moer te ver naar onder zat, gewoon los, kon hem met mn vingers terug bijdraaien. Logisch, dat een zeskant moer niet vast te zetten is op een schuine frame rand zonder de schuine rondel.
Ja, dat ding heeft inderdaad een functie ;) Maar die hele constructie, het te slappe kabel-houdertje, dat ook nog niet op de meest ideale positie zit, dat had eigenlijk anders gemoeten. Stromer heeft dit nu wel opgelost door via een TSB aan dealers te laten weten dat de motor nét in een andere positie moet worden geplaatst. Dan draait die toch wat weerbarstige motorkabel meer richting de liggende achterbrug (dus weg van de remschijf) en dan moet het allemaal precies passen. En volgens mij doet dat het ook.

Klopt dat de ruimte tussen de motorkabel en de remschijf van de ST3 ook krap is. Maar de ST3 is er inmiddels een paar jaar, het is het meest succesvolle Stromer model ook dus er rijden er onwijs veel van rond, maar daar heeft dit nooit tot structurele problemen geleid. De ST7 heeft een compleet herontworpen frame en daar is dat dubbeltje helaas net de andere kant op gevallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie