Dus actief recup boven de 25km/u? Slim.
Ben benieuwd naar het oordeel van de RDW :-)
Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Niet elke computer gebruikt een besturingssysteem. En als zo'n controller al een besturingssysteem gebruikt (wat ik betwijfel) is het een of ander micro RTOS (Real Time Operating System).
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Pro
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57
Houd er wel rekening mee dat je door deze aanpassing een vervelende regeling kunt krijgen wanneer je rond de 25 km/h rijdt. Je krijgt dan een redelijk schokkerig snelheidsregeling. Wat je zou willen, denk ik is dat hij naar mate hij boven de 25 km/h komt hij er steeds minder vermogen in stopt tot 0Wh bij 28 km/h. Anders word je er echt helemaal gek van. Misschien is het handiger om iets te doen met een pulsenteller voor de snelheid die bij 25 km/h gemeten snelheid een andere trapfrequentie gaat uitsturen richting de Stromer controller richting 0 omwentelingen wanneer je op 28 km/h zit.
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Deze oplossing is supersimpel en werkt prima als je onder de 25 blijft. Voor mij zou dat prima zijn. Hoger instellen kan, maar is juridisch vrij stom, want dan rij je onverzekerd én het is strafbaar (370 euro plus inbeslagname fiets).
Je kunt deze regeling met drie draadjes (2 voor beide zijden van het reedcintact van de remsensor, 1 op één van de motorvoedingskabels) en een massa tot stand brengen. Je blijft buiten de controller en hoeft nog niet eens meer te doen dan plaatselijk verwijderen van de isolatie. Dat printplaatje kun j́e in kunsthars gieten en bij de controller monteren. Ik heb die printplaatjes eerder gemaakt voor andere frequentieafhankelijke schakelaars. Als je het vermogen geleidelijk wilt afbouwen, dan moet je inbreken in de pulswijdtemodulatie en dat wordt complex.
Je kunt deze regeling met drie draadjes (2 voor beide zijden van het reedcintact van de remsensor, 1 op één van de motorvoedingskabels) en een massa tot stand brengen. Je blijft buiten de controller en hoeft nog niet eens meer te doen dan plaatselijk verwijderen van de isolatie. Dat printplaatje kun j́e in kunsthars gieten en bij de controller monteren. Ik heb die printplaatjes eerder gemaakt voor andere frequentieafhankelijke schakelaars. Als je het vermogen geleidelijk wilt afbouwen, dan moet je inbreken in de pulswijdtemodulatie en dat wordt complex.
Laatst gewijzigd door Lexveen op 06 aug 2021, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Ik zou het signaal van de TMM zachtjes naar massa trekken vanaf een bepaalde snelheid. Zo kan je de ondersteuning rustig laten afnemen vanaf 25 en cut out bij 28. Geen vervelend ON/OFF schakelgedrag. De pulsteller heb je al. Als je de TMM uitgang wilt bufferen gebruik je aan opamp, anders gewoon een transistor of FET naar massa. Weg met dat relais dat wel eens heel snel kan beginnen klapperen en dat verkort de levensduur drastisch.
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Briljant idee om de TMM te misbruiken! De spanning zou ik niet naar massa trekken, want onder de offset (ca 1 volt) valt de ondersteuning weg. Dan krijg je alsnog een aan-uit effect. Je kun de spanning wel frequentie-afhankelijk geleidelijk naar een eindpunt vlak onder de offset-spanning laten lopen en het zo uitvlooien dat je dan bij 28-29 km/uur onder de offset duikt. Vergt wel een wat complexere schakeling, maar dat is wel te doen denk ik. Ik ga ff puzzelen en zal de schakeling ook beschikbaar stellen aan dit forum.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).