en warm worden die accu's ! Ik kom vaak thuis en dan kan ik niet eens opladen omdat de accu's boven de 40 graden zijn.
Mijn 2 blauwtjes zijn al enkele jaren oud en worden goed gebruikt. Deze week oa 1 x retourtje Elst - Utrecht (= 134 km) en 1 retourtje Elst - Leusden (= 112 km) dus ik heb niet voor niets een dubbele accu bij me.
Bij m'n eerste Stromer heb ik echt serieus geprobeerd een accu binnen garantietijd onder de 80% te krijgen om in aanmerking te komen voor een nieuwe. Een snelle degradatie is echt helemaal leegrijden tot 0. En dan plaatste ik pas de volgende accu. Maar met mijn intensieve gebruik werd die accu ook goed getraind....en haalde ik het inwisselpercentage gewoon niet.
Vervolgens overgegaan om de accu's netjes te belasten (dus niet leegrijden)(nog steeds aan-en-gaan vol vermogen voorwaarts; ik ga er niet langzamer voor rijden). Dus ik zorg dat op een rit de accu's ongeveer evenredig leeg gereden worden. Da's ook handig bij het opladen want dan zijn je accu's ongeveer gelijk klaar.
En zo staan mijn dik 3 1/2 en dik 2 1/2 jaar oude accu nu nog steeds op 90% en 91% van de begincapaciteit (State Of Health). En dat vind ik best heel netjes.
De grootste boosdoener voor accu-degradatie is trouwens de accu niet gebruiken......dat kan zelf tot diep-ontlading leiden wat catastrofaal is voor dit dure component.
Dan blijft het nog steeds een heel duur component dus ik volg dit refurbishment topic met volle aandacht.
Volgend jaar komt er met de nieuwe Stromer ook weer een nieuw blauwtje en vertrekt een oud blauwtje met de huidige Stromer. Maar dan heb ik nog steeds een oude accu en ik hoor van mede Stromeraars dat bij het bereiken van de 80% State-of-Health de degradatie opvallend sneller gaat.
Veel veilige kilometers toegewenst.
Grtz, Reinout
(laadcycli heb ik nooit geteld: gewoon altijd direct opladen na (deel)gebruik)
9 facts about refurbishing e-bike batteries
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Buiten temp is er het feit dat de cel spanning daalt als de belasting stijgt, dus los van de ontlading (zie grafiek). P= I²xR. P = de warmteontwikkeling in de accu, R is de inwendige weerstand van de accu en I = de belasting. Valt de belasting weg is er terug cel spanning. Volgens de grafiek is bij C/3 en ontladen tot 3V/cel 70% beschikbaar maar als je dan in de grafiek bij 70% naar C/25 kijkt heb je nog 3.8V/cel. Daar zit de rest, niet beschikbaar bij een grote belasting maar wel bij een kleine belasting omdat de cel spanning dan hoger is. Ook al heeft het BMS de boel afgesloten onder volle belasting, even later kan je met een lagere ondersteuning dan toch verder.
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
Dieses erwärmen des Akkus kann ich sehr gut bei meinem Klever beobachten, da man sich dort die Temperatur anzeigen lassen kann.
Ich habe meinen Klever 12s4p Samsung 29E mit einem 12s8p LG MG1 erweitert. Aus der Erinnerung heraus ist die Temperatur nun 10°C niedriger, weil die einzelne Zelle nun nur noch ein Drittel gegenüber vorher leisten müssen.
Der Klever Akku hat nun 538 Zyklen. Auch diese kann man sich anzeigen lassen.
Solo würde der Akku für mich nun wohl nicht mehr ausreichen.
Ik kan deze opwarming van de batterij heel goed waarnemen met mijn Klever, omdat je daar de temperatuur kunt aflezen.
Ik heb mijn Klever 12s4p Samsung 29E opgewaardeerd met een 12s8p LG MG1. Uit mijn hoofd is de temperatuur nu 10°C lager omdat de enkele cel nu nog maar een derde hoeft te doen van wat hij voorheen deed.
De Klever batterij heeft nu 538 cycli. Deze kunnen ook worden weergegeven.
De batterij zou waarschijnlijk niet meer voldoende zijn voor mij alleen.
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Dit is de charme van een nieuwe blauwe op een ST1X E-bike
- Bijlagen
-
- 9460837B-C583-4BC4-887E-6EE7ECCFC427.jpeg (2.79 MiB) 872 keer bekeken
-
- 771E9970-F6F9-4683-B5AA-D0C254AE66B5.jpeg (3.3 MiB) 872 keer bekeken
-
- 749C30F4-37DC-49F1-9CD1-9015213104F1.jpeg (2.87 MiB) 872 keer bekeken
-
- BEAC0826-8708-4D8A-9F31-CCD0CAABA4D8.jpeg (3.34 MiB) 872 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Das geen blauwe, maar een diep blauwe. waar heb je die gehaald. Die wil ik
Gr, Peter
Gr, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
E-bike vs speed pedelecPeerke1960 schreef: ↑23 aug 2021, 13:01 Das geen blauwe, maar een diep blauwe. waar heb je die gehaald. Die wil ik
Gr, Peter
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Ik denk dat het een kernreactor in een blauw jasje is
Heb nu 96 km gefietst en 25% verbruikt in stand 2/RIT en kan nog 325 km.
Ga ook nog testen hoe ver ik kom in stand 3 max snelheid (29km/uur).
Heb nu 96 km gefietst en 25% verbruikt in stand 2/RIT en kan nog 325 km.
Ga ook nog testen hoe ver ik kom in stand 3 max snelheid (29km/uur).
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Snap je mijn liefde voor de E-bike versie? Eindeloos peddelen tot je geen kont meer hebt en dan heb je nog ruim over.
Maar op zich een logische actieradius gelet op de lagere snelheid. Het verbruik gaat kwadratisch omhoog met de snelheid en tegelijk daalt door de inwendige weerstand de actuele capaciteit bij snellere ontlading. Dus de actieradius wordt via twee kanten kleiner.
Eigenlijk zou er minimaal een 2kWh accu in de speed moeten zitten.
Maar op zich een logische actieradius gelet op de lagere snelheid. Het verbruik gaat kwadratisch omhoog met de snelheid en tegelijk daalt door de inwendige weerstand de actuele capaciteit bij snellere ontlading. Dus de actieradius wordt via twee kanten kleiner.
Eigenlijk zou er minimaal een 2kWh accu in de speed moeten zitten.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
waarom is dat handig? de accu is duurder. Wat kan je op zo'n versie nou maximaal leegrijden van laadmoment tot laadmoment. De gemiddelde E-bike (25km/u) zal, schat ik in, rond de 60km zitten en een keer ruig doen met 80 of 100km. Daarna staat ie gewoon weer in het schuurtje en kan ie aan de lader.Lexveen schreef: ↑23 aug 2021, 15:54 Snap je mijn liefde voor de E-bike versie? Eindeloos peddelen tot je geen kont meer hebt en dan heb je nog ruim over.
Maar op zich een logische actieradius gelet op de lagere snelheid. Het verbruik gaat kwadratisch omhoog met de snelheid en tegelijk daalt door de inwendige weerstand de actuele capaciteit bij snellere ontlading. Dus de actieradius wordt via twee kanten kleiner.
Eigenlijk zou er minimaal een 2kWh accu in de speed moeten zitten.
Dus ja wat heb je aan eindeloos peddelen? Dure oplossing voor weinig toch.