9 facts about refurbishing e-bike batteries

Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Hmmm, het is de vraag hoe je hem gebruikt. Nu, op vakantie op Texel en rijdend met mijn ega, gaat het puur recreatief en rustig aan en is die blauwe onnodig groot. Daar heb je gelijk in. Als ik alleen rijd is 100km+ geen uitzondering en dat gaat op standje 3. Met mijn oude accu was het na 75 km gedaan. Met de nieuwe hoop ik weer op ritjes zonder actieradius-stress. Het is dus feitelijk een kwestie van keuzevrijheid.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Zal na een paar ritjes wel weer op een iets normalere actieradius zitten. (150-200km op 2)
Of je trapt zelf wel heel erg veel mee.
Merk als ik een paar keer met de fietskar fiets ook dat de actieradius minder wordt.
Zonder loopt hij dan weer op.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Na alle ervaringen met de nieuwe-blauwe even terug naar dit topic. Aanvankelijk wilde ik mijn ouwe-blauwe laten voorzien van nieuwe cellen en als het zou kunnen, ook meteen met een grotere capaciteit. Dit topic lezend werd me duidelijk dat er wel wat haken en ogen aan zitten (Dat is trouwens ook het mooie van dit forum). De celcapaciteit in de blauwe is van huis uit al groot waardoor meer capaciteit niet tot de mogelijkheden behoort. En het BMS van Stromer is dermate “slim” (lees: dichtgetimmerd) dat het sowieso niet een doorsnee-klusje is. En dan heb je nog de technische vaardigheid van het revisie-bedrijf t.a.v. montage/puntlassen etc. Bovendien is het laden van Li-ion accu’s al niet helemaal zonder risico’s. Risico’s die ik moeilijk kan inschatten en al helemaal niet bij een refurbished accu. Misschien kan een refurbishment perfect worden uitgevoerd, maar ik kwam weinig reviews tegen van gebruikers en al helemaal niet van ervaringen na een jaartje gebruik. Dus daarom werd het voor mij een nieuwe.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik rij nu 3,5 jaar rond met een gereviseerde batterij (niet Stromer). Nothing on the hand :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Nog even terugkomend op de mogelijkheden voor het bepalen van de SOH van mijn oude blauwe. Dit bericht kreeg ik vandaag van de dealer:

Goedemorgen Lex,

Via deze weg willen we je graag informeren dat er met de oude accu helaas niets meer is te doen of uit te lezen.

We hopen je bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zal zondag in Genk eens vragen aan Stromer hoe het zit. Wij zien de battery health (zeer goed, goed etc.) niet meer in onze OMNI, en nu een dealer die zegt dat er niks uit te lezen is (in de Stromer Portal). Ik wil weleens weten hoe dat zit en of hier een relatie is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik kan hem nog steeds opvragen via het java / python script. Dus aan server / portal kant is er niets veranderd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Kan ik dat ook via die weg opvragen? Voor zo’n essentieel én kostbaar onderdeel lijkt me dat toch wel handig.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lees dit draadje eens door: viewtopic.php?f=8&t=1445
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Heb het doorgelezen, maar is voor mij complete abracadabra.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie