Cassette loopt aan ...

Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Vandaag onderhoud aan mijn st1 gedaan en het viel me op dat bij het achteruit draaien van de trappers de cassette af en toe weerstand geeft. Als ik rustig draai komt het ketting slap te hangen. De cassette heb ik niet gedemonteerd en het ketting is nieuw en gesmeerd. Alles is tevens schoon. Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn? Een lager wat niet soepel loopt?
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Volgens mij niks aan de hand. Achteruit trappen met een derailleur betekent bij mij vaak dat de ketting er uiteindelijk af loopt. Zal wel iets met de gehele constructie van de derailleur te maken hebben . De techneuten weten vast wel waarom.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

De cassette loopt ook aan bij het losse achterwiel dus het probleem zit echt daar en niet bij ketting etc ..
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Bicarbonaat

het begin vd slijtage laat zich opmerken op deze manier
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Peerke1960 schreef: 31 jul 2021, 17:21 Volgens mij niks aan de hand. Achteruit trappen met een derailleur betekent bij mij vaak dat de ketting er uiteindelijk af loopt. Zal wel iets met de gehele constructie van de derailleur te maken hebben . De techneuten weten vast wel waarom.
Met vriendelijke groeten, Peter
Dit is hopelijk alleen bij de grootste tandwiel(en) zo en komt door de scheve kettinglijn, anders is er wel wat aan de hand.

O.t. lijkt me tijd voor wat onderhoud aan de vrijloop/ body.
Misschien met cassette en body demonteren, schoonmaken en invetten (marine grease o.i.d.) en weer monteren al wel voldoende.
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Had intussen idd even verder gezocht edgecrusher en het zal met de vrijloop van de body te maken hebben lijkt me. Het stomme is dat dat hij net terug is van de fm. Nou ok 1000 km. Fiets heeft nu 8500 gedraaid. Ik zal het eens schoonmaken.

Kan ik na het demonteren van de cassette zo de body eraf trekken? Ben handig en wiel eruit , cassette afnemen, remblokjes etc geen probleem. Maar dit nog niet gedaan ...
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Je draait met een cassette afneemset de moer los van de body. daarna kan de cassette eraf. De body schuif je vervolgens van de wielas.
Althans zo lees je vaak op dit forum.
Ik vermoed dat de motor fabrikant TDCM een modificatie heeft uitgevoerd op de diameter van de as. Die is volgens iets groter geworden waardoor de body niet meer licht van de as schuift. Deze overgangs- of vaste passing heeft de ST1 2020 van mijn vrouw en ook het nieuwe ST3 wiel van eind november 2020. Dat ontdekte ik met de montage van winterbanden.
Hoe strak die passing is weet ik niet. Er zal nu een trekker nodig zijn om de body te verwijderen van de as. Waar die te koop zijn weet ik niet.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
dj.fons
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 nov 2020, 09:12
Locatie: antwerpen
Merk SP: st1 2020
Km-stand: 29000

heb een tijdje geleden op mijn st1 2020 een andere cassette gestoken en de body kon ik er gewoon zonder al te veel moeite aftrekken.
geen tools nodig gehad. nadien gewoon terug opgeklikt als het ware.
Playing the waiting game🕠st3 pinion ipanema brown on the way🙌🏻
Gebruikersavatar
bennyb
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 112
Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
Locatie: limburg
Merk SP: stromer st1 (21)
Km-stand: 26.000

hallo DJ Fons
je hebt een tijdje geleden een nieuwe cassette gemonteerd
met andere tandwielverhouding ?
ik vind de 11-42 cassette totaal nutteloos
liever een 11-21 of zoiets
og ben ik nu aan het zeveren ?
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

9 speed Shimano cassettes zijn compatibel met jouw ST1 ... je FM zou dat moeten weten.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie