Tijd voor nieuwe speed pedelec ?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Karine schreef: 07 sep 2021, 23:58 Natuurlijk een riem, bedtijd lijkt me. :D
Welterusten :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 07 sep 2021, 23:58 Natuurlijk een riem, bedtijd lijkt me. :D
:cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wim_B
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2019, 18:34
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 41.000

MarcelH schreef: 07 sep 2021, 19:19 Mag ik vragen waarom je voor een Klever gaat ?

Voor 200 meer heb je nu een ST2 met de grootste accu !
In de praktijk rijd je met de 1200 Wh van klever net zo veel kilometers als met de 983 Wh van stromer.

Wel het gemak van een riem.

Heb je liever een ketting, dan heb je zelfs een ST1 voor 100 euro minder voorzien van de 983 Wh accu, verende voorvork en zadelpen.

Dan zal de restwaarde van een stromer ook nog hoger zijn.
Hartelijk dank eerst en vooral voor jullie advies. Super forum!

Ik zou voor Klever kiezen omdat functionaliteit voor mij belangrijker is dan connectiviteit. Ik apprecieer de klantgerichte houding van Klever (vb. verlaagde spatborden, uniforme accu packs, ..).
Ze zoeken de forensers op en luisteren naar de klanten die hun fietsen dagelijks in weer en wind gebruiken.
Looks maken mij geen moer uit. Het moet gewoon oerdegelijk zijn wat mij betreft. Ik wil er - na de leaseperiode -ook maximaal zelf het nodige onderhoud op kunnen doen.

De ST2 kost incl verende vork 7353 euro. Bovendien vind ik die Tektro remmen weinig doseerbaar en schakelt de Sturmey op de ST2 stroef.
De Magura remmen op de Klever zijn veel beter (zowel de MT4 als de MT5) dan de Tektro remmen op de ST1 en de ST2.
De ST1 incl. verende vork kost trouwens nog steeds 6170 euro.
Het bagagerek van de Klever is eveneens robuuster.
Na 40,000 km op mijn ST1 zijn mijn lagers achteraan versleten en vervanging is blijkbaar niet mogelijk ... Na 7 jaar kan hij dus binnenkort naar de schroothoop. Ik heb wel gehoord dat ze ook bij Klever niet kunnen vervangen worden en dat vind ik zeer jammer :-( .

Spare parts van Stromer zijn specifiek voor Stromer en zijn zeer duur (vb. specifieke trapas, headset = 75 euro, fietsstandaard = 75 euro, ...).
Waarom ketting? KBC lease rekent per default een duurder onderhoudspakket aan voor speed pedelecs met oa vb. een jaarllijkse vervanging van de gates riem, maar aangezien een gates riem 30,000 km mee gaat (en ik dus zal moeten betalen voor iets wat ik niet nodig heb) kies ik dan maar voor de goedkopere fietsen met ketting en tandwiel, waarvan de vervanging toch in het leasepakket is inbegrepen. Zonder dit duurdere onderhoudspakket zou ik waarschijnlijk voor een Pinion met riem opteren.
Laatst gewijzigd door Wim_B op 08 sep 2021, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST1 (mei 2014)
Wim_B
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2019, 18:34
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 41.000

Heeft iemand info over de "Spinner" vork op de Klever X Original ? Op de website staan er geen specs over deze vork.
Op de X speed staat een Recon en dat is een degelijke vork. Van die Spinner heb ik wat schrik.
Maar voor 1000 euro verschil in prijs tussen de Original en de X speed wil ik misschien al eens wat schrik hebben ....

En waarom heeft de Original op de foto geen verlengde spatborden? Is dit een vergissing op de site van Klever?

@Stromeur, jij misschien als Klever kenner?
Stromer ST1 (mei 2014)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als ik het mij goed herinner is de original gewoon het model van een jaar eerder, waarvan ze er nog wat hebben staan. Dat daar dan nog dingen opzitten die later verbeterd zijn is dan logisch.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb Klever net even gesproken: de X-Speed Original wordt vanuit Klever geleverd met het nieuwe, lange voorspatbord.

Kan alleen wel zo zijn dat een dealer nog voorraad heeft met een kort voorspatbord. Dat zul je bij de dealer moeten navragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wim_B
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2019, 18:34
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 41.000

Stromeur schreef: 08 sep 2021, 10:56 Ik heb Klever net even gesproken: de X-Speed Original wordt vanuit Klever geleverd met het nieuwe, lange voorspatbord.

Kan alleen wel zo zijn dat een dealer nog voorraad heeft met een kort voorspatbord. Dat zul je bij de dealer moeten navragen.
Dank u voor de info Stromeur.
Zou je ook eens kunnen vragen naar de specs van de Spinner vork (lucht, veer, ..)?
Excuses voor de overlast en dank bij voorbaat.
Stromer ST1 (mei 2014)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Spinner is niet luchtgeveerd, er zit een veer in,
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

Karine schreef: 13 mei 2021, 18:59 Ik had mijn voorkeuren intussen al aangepast.
Testen zal gebeuren met de ST1,ST2 en de Klever X Speed.
De Klever X Speed heeft zelfs met de 1200 batterij nog een heel aardige prijs.
De ST2 met een grote batterij zit je al snel tegen de 7000 eur aan.
Wil je voor een riem gaan bij Klever zit je ook zowieso tegen de 7000 euro aan.
Daar ik niet extreem veel fiets (+_3000km) voor het werk per jaar zou een ketting ook nog wel kunnen.
Het zal dus de X speed of de ST1 worden. Echter wil je bij Stromer een verende voorvork of zadel lopen de kosten al snel ver op.
De Ellio was perfect maar het model is echt niet om aan te zien.
Ik moet ook de verschillen tussen de Klever modellen nog eens goed bekijken.
Karine, mocht ik in jou plaats zijn, zou ik toch eens een testrit maken met de Ellio. Ikzelf rijdt nu met een ST3 en ben 100% overtuigd. De volgende wordt een Ellio. Qua looks is het idd niet het mooiste model, maar wanneer ik hoor van collega’s welke schitterende service ze bij Ellio geven, de zeer lage kostprijs naar onderhoud, betrouwbaarheid en steeds een vervang fiets beschikbaar. Hebben me niet doen twijfelen. Dit zijn toch allemaal zaken waar je ook rekening mee moet houden. Het verslag van mijn testrit kan je eveneens lezen op de forum onder Ellio all-wheeldrive.
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

Jins schreef: 20 mei 2021, 12:09 Met een beetje kettingonderhoud is 3000km geen probleem, zelfs het dubbele niet.
Zelf Ben ik nu ook niet de sterkste in ketting onderhoud. Lees maandelijks 1x. Ketting ondertussen al +9000km. Nog geen problemen. Belangrijk is veel schakelen. Afschakelen bij verminderen snelheid, bvb. voor een bocht, bij het naderen van een kruispunt. Opschakelen bij optrekken, bvb. na een bocht, na kruispunt, rode lichten.
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
Plaats reactie