Dealer stopt ermee en andere dealer rekent arbeidsloon voor reparatie splinternieuwe ST2

Gebruikersavatar
elfraty
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 feb 2020, 22:36
Locatie: Andijk
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 5000

Zoals jullie misschien vernomen hebben is een dealer in omgeving Amersfoort/Utrecht er wegens omstandigheden mee gestopt. Zeer naar voor deze man.
Ik had mijn ST2 daar een paar maanden geleden gekocht en nu zit ik dus zonder Dealer waar ik op terug kan vallen als het op garantie aankomt. Je zou namelijk denken dat als je fiets ondeugdelijk is of opeens niet meer werkt, je volledige garantie op de reparatie hebt. NEE! helaas niets is minder waar vertelt de volgende dealer aan mij waar ik mijn plotseling niet meer functionerende splinternieuwe ST2 2021 moest laten repareren. Kreeg gewoon vrolijk een rekening, want die volledige garantie geldt alleen bij de dealer waar je de fiets hebt aangeschaft, werd mij doodleuk medegedeeld. Niet mee eens, maar wel werd mij uitgelegd dat de compensatie voor arbeidsloon in zo'n geval vanuit Stromer als verantwoordelijke fabrikant, schamel is en bij een langdurige reparatie dus geen compensatie voor de dealer meer biedt. Toen ik dit hoorde viel ik bijna van mijn stoel. Werkelijk ronduit schandalig. Je koopt een fiets van €8000,-(inclusief BQ983) en je verwacht volledige wettelijke garantie bij een ondeugdelijk product en daarnaast fabrieksgarantie voor twee jaar. Maar dat krijg je dus in dit geval dus doodgewoon niet. Ben ik genaaid door die dealer of worden wij allen genaaid door Stromer? :bc
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dit is hoe het inderdaad werkt. Of je daarbij genaaid bent: geen idee.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, bel die eens en leg het hen eens voor. Ik ben namelijk zeer benieuwd of dit juridisch waterdicht is...
Ik vermoed echter van wel: jij hebt een contract met de dealer waarbij de fiets gekocht is. Die dealer moet ervoor zorgen dat jij een deugdelijk product hebt, andere dealers hebben hiermee niets van doen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

@ TS : je ontving een rekening, maar wat werd er aangerekend ? :bn:
Kan ik garantiewerkzaamheden door om het even welke Stromer dealer laten uitvoeren, bijvoorbeeld na een verhuis?

Stromer e-bike Fabrieksgarantie

De fabrieksgarantie geldt bij alle Stromer dealers, ongeacht waar u uw Stromer speed pedelec gekocht heeft. Gebruik onze Storefinder om een dealer in uw buurt te vinden en rechtstreeks contact op te nemen. Meer informatie over de garantieduur, de omvang van de garantie en de uitzonderingen op de garantie vindt u in de Stromer garantiebepalingen.
Bron : Stromer
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Had je vooraf met desbetreffende dealer jouw situatie besproken ?
Dan had je mogelijk een realistischer beeld gehad van wat je te wachten stond.

Maar ben het er wel mee eens dat eigenlijk een organisatie als Stromer zou moeten zorgen dat je je fiets voor garantie gevallen bij elke erkende dealer zou moeten kunnen brengen.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Bicarbonaat

MarcelH schreef: 12 sep 2021, 10:49 Had je vooraf met desbetreffende dealer jouw situatie besproken ?
dit is idd de hamvraag...
wss wist die dealer niet onder welke pet hij het werk moest doen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De onder garantie te vervangen onderdelen vallen altijd binnen de garantie, ongeacht de Stromer dealer waar je de garantiewerkzaamheden laat uitvoeren (zolang het maar een erkende Stromer dealer is).

De Stromer dealer die de garantiewerkzaamheden uitvoert krijgt hiervoor een vergoeding van Stromer, maar deze is niet kostendekkend. De rest moet komen uit de marge van verkoop. Die marge heeft de adoptiedealer niet genoten, dus deze kán een uurloon in rekening brengen voor garantiewerkzaamheden. De ene dealer doet dit wel, de andere niet. Mijn ervaring is dat dealers dit in de loop van de jaren steeds vaker wel zijn gaan doen.

Altijd belangrijk dus om van tevoren te vragen wat het beleid bij de adoptiedealer is, zodat je weet of je een rekening mag verwachten.

Werd alleen uurloon in rekening gebracht, of werden ook de vervangen onderdelen in rekening gebracht?

Over welk bedrag hebben we het?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De wettelijke garantie dient wel gratis te zijn, dus daar heb je wel iets om op terug te vallen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wie draait er op voor de kosten in zo'n geval? En vooral: waar is dat vastgelegd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 12 sep 2021, 15:02 De wettelijke garantie dient wel gratis te zijn, dus daar heb je wel iets om op terug te vallen.
Klopt, maar... De wettelijke garantie krijg je van de dealer waar de fiets gekocht is. Daarmee heb je een (koop)contract.
Punt is hier alleen dat die dealer er niet meer is. Geen idee wat hiervan de juridische gevolgen zijn, dat lijkt me iets voor een jurist.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie