Sparta speed 2022

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Die SPARTA fiets is net uit, dus ik kan geen rijervaring met je delen.
Heb wel rijervaring met de Enviolo naaf op een gewone QWIC Ebike.
Dat rijdt prima, maar je moet de automaat wel juist instellen om maximale snelheid te halen.
Die is ongeveer 33 km/uur omdat dan de elektrische begrenzing ingrijpt.
Zie niet in waarom dit systeem geen 45 km/uur zou kunnen rijden met een motor die meer vermogen levert.

SPARTA monteert een speciale SP motor met vergroot koppel.
Die is m.i. en volgens Bosch prima geschikt om op 45 km te cruisen.
Het is dus niet de standaard middenmotor, zie bijgevoegde link met overzicht motoren.

Als ik er een proefrit op kan maken dan deel ik hier graag mijn rijervaring.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SpeedPAT schreef: 21 sep 2021, 21:44 Als ik er een proefrit op kan maken dan deel ik hier graag mijn rijervaring.
Top, zeker doen. Ik sta altijd open voor leuke verrassingen :ay

Als ik zelf eens tijd en kilometers over heb, zal ik ook een poging wagen. (Zit hier 180km vandaan dus kan even duren.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 21 sep 2021, 21:44 Zie niet in waarom dit systeem geen 45 km/uur zou kunnen rijden met een motor die meer vermogen levert.
350W tegen 600-800W voor een moderne achterwielmotor. Hmm, wat zou toch het verschil zijn? Inderdaad ja: topsnelheid.

Die motor is gewoon niet sterk genoeg om 45 km/h (GPS snelheid, dus niet wat de teller je voorliegt) te fietsen. Of eigenlijk: wel kortstondig, of met flinke wind mee. Maar anders is het kansloos.

Met windkracht 4-5 tegen mag je blij zijn als je 35 km/h haalt. Succes en veel plezier tussen de auto's.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 21 sep 2021, 23:39
SpeedPAT schreef: 21 sep 2021, 21:44 Zie niet in waarom dit systeem geen 45 km/uur zou kunnen rijden met een motor die meer vermogen levert.
350W tegen 600-800W voor een moderne achterwielmotor. Hmm, wat zou toch het verschil zijn? Inderdaad ja: topsnelheid.

Die motor is gewoon niet sterk genoeg om 45 km/h (GPS snelheid, dus niet wat de teller je voorliegt) te fietsen. Of eigenlijk: wel kortstondig, of met flinke wind mee. Maar anders is het kansloos.

Met windkracht 4-5 tegen mag je blij zijn als je 35 km/h haalt. Succes en veel plezier tussen de auto's.
Ja vermogen is daar veelste laag voor en dan de wrijving van overbrenging die je kwijt raakt. Als je dan vlot mee wil in verkeer op de weg, ga je dat niet redden. Die mensen gaan dan weer klagen dat ze op het fietspad willen en dan moeten wij dat straks ook. De RDW moet dit soort voertuigen eigenlijk geen typegoedkeur geven, een eis zou moeten zijn dat je met 0 tot 50W meetrappen zeker de 45km/u kan halen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Los je niks mee op, omdat dan de accu ook veel groter moet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 22 sep 2021, 11:37 Los je niks mee op, omdat dan de accu ook veel groter moet.
Ja maar dat is toch de omgekeerde wereld? we geven de SP een kleine accu, maar bereik is belangrijk, dus houden we het vermogen maar laag/begrensd, dan lijkt het nog wat. Dat maak ik als consument toch zelf wel uit, ja als ik meer ondersteuning vraag is mijn bereik kleiner, dat geldt voor een Tesla ook. Voor een benzine auto ook trouwens. Er rijden ook E-scooters rond met geel kenteken, dus het kan wel.

Any way, terug naar de Sparta......
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

FreddyH schreef: 21 sep 2021, 23:39
SpeedPAT schreef: 21 sep 2021, 21:44 Zie niet in waarom dit systeem geen 45 km/uur zou kunnen rijden met een motor die meer vermogen levert.
Die motor is gewoon niet sterk genoeg om 45 km/h (GPS snelheid, dus niet wat de teller je voorliegt) te fietsen. Of eigenlijk: wel kortstondig, of met flinke wind mee. Maar anders is het kansloos.
Is het heus waar ?
Naast SPARTA is er ook GAZELLE. Beide fabrikanten kiezen in hun Speedpedelec product voor een Bosch middenmotor met verhoogd koppel, overbrenging met riem en een ENVIOLO naaf.
https://www.gazelle.nl/no1/#pim_itemgen ... 2C163%2C41
En de laatste wordt zelfs beloond met een prijs, zie draadje GAZELLE No 1.

Beide fabrikanten staan er om bekend dat ze degelijke fietsen bouwen die aan de verwachtingen voldoen.
Waarom zouden ze bij de lancering van hun Speedpedelec dit vertrouwen zomaar te grabbel gooien ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SpeedPAT schreef: 22 sep 2021, 21:31 Is het heus waar ?
Doe me een lol en ga een keer op een winderige dag met zo'n fiets naar het werk. Ik heb geen enkele behoefte om jou te overtuigen, het werkt veel beter als je dat zelf doet.
SpeedPAT schreef: 22 sep 2021, 21:31 Naast SPARTA is er ook GAZELLE. Beide fabrikanten kiezen in hun Speedpedelec product voor een Bosch middenmotor met verhoogd koppel, overbrenging met riem en een ENVIOLO naaf.
https://www.gazelle.nl/no1/#pim_itemgen ... 2C163%2C41
En de laatste wordt zelfs beloond met een prijs, zie draadje GAZELLE No 1.
Spannend. "Verhoogd koppel", klinkt geweldig in een brochure. Maar iets meer dan 3x niks is natuurlijk niet veel. Op papier klinkt het geweldig: 75 Nm koppel, da's véél meer dan een Stromer ST5 of Klever X-Speed Alpha. Maar nogmaals: ga er eens mee fietsen... Die 75 Nm moet namelijk nog via de overbrenging, hetgeen bij lage snelheden nog wel leuk kan zijn, maar zodra je iets naar de kleinere overbrengingen gaat blijft er precies niks van over. Plus natuurlijk dat dit soort motoren alleen bij stilstand max koppel hebben, daarna gaat het hard terug naar 0.

Beloond met een prijs? "Wij van WC eend adviseren WC eend"? Even serieus: door wie is het getest? En hoe grondig ging dat? Op de snelheidsmeter tonen deze fietsen met windstil weer best 45 km/h, maar laat je GPS meelopen dan zie je dat dit enorm overdreven is. Een tester die geen SP snelheden gewend is zal al zeer snel onder de indruk zijn maar het is allemaal spielerei. Met de Nederlandse wetgeving moet je met deze ellende tussen de auto's rijden. Het accellereert voor geen meter en met wat wind tegen mag je blij zijn als je de 35 nog haalt. Kijk eens om je heen hoeveel middenmotor SP's je tussen de auto's ziet. In mijn omgeving is het precies nul.
Mijn fiets komt uit 2014, een tijd waarin SP's een stuk minder krachtig waren dan nu. Vergeleken met Klever of Stromer uit 2018 of later ben ik een trabantje die met de grote jongens probeert mee te spelen. Maar vergeleken met Bosch middenmotoren heb ik ineens een Ferrari en is de Bosch middenmotor uit de categorie elektro voor beginners.
SpeedPAT schreef: 22 sep 2021, 21:31 Beide fabrikanten staan er om bekend dat ze degelijke fietsen bouwen die aan de verwachtingen voldoen.
Waarom zouden ze bij de lancering van hun Speedpedelec dit vertrouwen zomaar te grabbel gooien ?
Degelijke fietsen inderdaad. Hoewel ik daar bij Gazelle in de laatste 10 jaar of zo wat mijn twijfels bij heb. e-Bikes van deze merken zijn ook ok: prima componenten en die Bosch middenmotor is voor gewone e-bikes een prima motor. Maar nu komt het: ze willen met (bijna) datzelfde systeem ook meespelen in de SP markt, maar dat is hem gewoon niet.

En dan heb ik het nog niet over die, op een SP, dramatisch slechte Enviolo naaf. Met die naaf en Bosch motor zijn die SP's prima geschikt om 30-35 km/h te rijden. Met een beetje wind mee kom je zelfs tot de 40 km/h als je tenminste van een achterlijk hoog traptempo houdt. En daar is op zich helemaal niks mis mee: er zijn heel veel mensen die een e-bike irritant traag vinden en gewoon lekker 30+ willen fietsen. Helemaal prima, alleen binnen de Nederlandse wetgeving is daar geen ruimte voor. Met die snelheid heb je tussen de auto's gewoon niks te zoeken. Tenzij je aan het studeren bent voor kamikaze piloot.
Laatst gewijzigd door FreddyH op 22 sep 2021, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SpeedPAT schreef: 22 sep 2021, 21:31 En de laatste wordt zelfs beloond met een prijs, zie draadje GAZELLE No 1.
Grote afwezigen bij dat wedstrijdje: o.a. Stromer, Klever en Qwic.
SpeedPAT schreef: 22 sep 2021, 21:31 Beide fabrikanten staan er om bekend dat ze degelijke fietsen bouwen die aan de verwachtingen voldoen.
Waarom zouden ze bij de lancering van hun Speedpedelec dit vertrouwen zomaar te grabbel gooien ?
We gaan nu dus over van specs en ervaringen met Bosch middenmotoren naar "vertrouwen"?

Fietsliefhebbers die alleen naar de merknaam kijken, en die dan ook nog de merknaam "Bosch" daarbij zien, die denken automatisch dat het wel goed zit. Net als "Koga"-fans, terwijl hun Pace B20 ook maar matig presteert.

Tot nu toe zetten gespecialiseerde speed pedelec/e-bike merken betere speed pedelecs weg dan de bekende fietsenmerken die de SP er een beetje bij doen en er meteen een Bosch setje op knallen. Het enige merk dat goed boert ondanks Bosch is R&M, ook een e-bike/SP specialist.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Stromeur schreef: 22 sep 2021, 21:53 We gaan nu dus over van specs en ervaringen met Bosch middenmotoren naar "vertrouwen"?

Fietsliefhebbers die alleen naar de merknaam kijken, en die dan ook nog de merknaam "Bosch" daarbij zien, die denken automatisch dat het wel goed zit. Net als "Koga"-fans, terwijl hun Pace B20 ook maar matig presteert.

Tot nu toe zetten gespecialiseerde speed pedelec/e-bike merken betere speed pedelecs weg dan de bekende fietsenmerken die de SP er een beetje bij doen en er meteen een Bosch setje op knallen. Het enige merk dat goed boert ondanks Bosch is R&M, ook een e-bike/SP specialist.
Ter verduidelijking: het vertrouwen dat consumenten in een bepaald merk hebben.
Fabrikanten is dat heel wat waard.

Aan het rijtje fabrikanten die een SP op de markt zetten met Bosch motor en Enviolo naaf kan R&M worden toegevoegd. GAZELLE en SPARTA hebben een vergelijkbare keuze gemaakt.
Deze fabrikanten kiezen nadrukkelijk niet voor een motor van merk A, accu van merk B en controller van merk C en display van merk D.
Ze kiezen voor een fabrikant van naam en faam die een goed ontwikkeld, modulair en compleet pakket kan aanbieden. Vast ook een stuk voordeliger dan al die onderdelen bij derden zelf los inkopen.

Ik ga met plezier een proefrit op een van deze SP met middenmotor maken. ( even geduld :av )
Wat mij betreft slagen ze voor de test als ze gedurende minimaal 20 minuten gemiddeld 40-45 km/uur halen. De meeste mensen vinden ca. 15 km woon-werk prima fietsbaar vinden. Meer dan 25-30 km beschouwt men als ‘te veel’ :bn:
Plaats reactie