Amsterdam: Helm op en op de baan

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

vincent1981 schreef: 11 dec 2019, 07:00 Het gevolg van de regel is, ook te lezen in het artikel, dat vele snorfietsers gewisseld zijn voor een bromfiets. Ik denk dat uiteindelijk, als deze regelgeving landelijk wordt ingevoerd, het het einde gaat betekenen van de snorfiets. Niet dat ik daar een bezwaar tegen heb. Die dingen stinken, hebben nauwelijks meer snelheid dan een gewone fiets (als ze niet opgevoerd zijn) en maken lawaai.

Probleem is dat bijna alle snorfietsen zijn opgevoerd (ze halen mij vaker in dan andersom) en een significant deel wordt bestuurd door medelanders met een bontkraagje die denken dat ze gewoon volledige vrijheid hebben.
Ze gaan er ook vanuit dat dat bontkraagje ze enige vorm van bescherming geeft als ze met 50km/u zonder helm op hun bek gaan. :bu:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 11 dec 2019, 10:29 Ze gaan er ook vanuit dat dat bontkraagje ze enige vorm van bescherming geeft als ze met 50km/u zonder helm op hun bek gaan. :bu:
Dat is een prima uitgangspunt voor die bontkraagjes. Om hersenschade op te lopen moet je immers wel hersens hebben :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Daniel1975 schreef: 11 dec 2019, 10:29
vincent1981 schreef: 11 dec 2019, 07:00 Het gevolg van de regel is, ook te lezen in het artikel, dat vele snorfietsers gewisseld zijn voor een bromfiets. Ik denk dat uiteindelijk, als deze regelgeving landelijk wordt ingevoerd, het het einde gaat betekenen van de snorfiets. Niet dat ik daar een bezwaar tegen heb. Die dingen stinken, hebben nauwelijks meer snelheid dan een gewone fiets (als ze niet opgevoerd zijn) en maken lawaai.

Probleem is dat bijna alle snorfietsen zijn opgevoerd (ze halen mij vaker in dan andersom) en een significant deel wordt bestuurd door medelanders met een bontkraagje die denken dat ze gewoon volledige vrijheid hebben.
Ze gaan er ook vanuit dat dat bontkraagje ze enige vorm van bescherming geeft als ze met 50km/u zonder helm op hun bek gaan. :bu:
Bontkraagjes, petjes, capuchons, paardestaarten, kale knikkers, met z'n tween, ik heb vanalles me al voorbij zien komen rijden terwijl ik toch zeker 45 km/h reed. Met speciale vermelding van een wheelie makend exemplaar die zeker 60+ ging...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Vandaag door zo'n bontkraag ingehaald. Ik reed 46 km/uur op het fietspad en werd door een bontkraag met blauw kenteken (snorfiets dus) ingehaald. Ik schat zijn snelheid op minimaal 60 km/uur.
Witte ST3 van maart 2019
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Dan reed je zelf ook te hard 😜
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

LNY schreef: 11 dec 2019, 17:58 Dan reed je zelf ook te hard 😜
Klopt, er was in de verste verte niks te bekennen en dan heb ik toch moeite om me aan de 30 km/uur norm te houden (plus, nog erger, het was een fietspad en geen bromfiets-fietspad). Een heerlijk leeg fietspad dus, totdat ik werd ingehaald door een bontkraag. Deze bontkraag was binnen no-time uit zicht verdwenen, dus toen was ik weer moederziel alleen op het fietspad in Almere.
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Walletje bij het schuurtje :D :D
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

:D
FreddyH schreef: 11 dec 2019, 10:36
Daniel1975 schreef: 11 dec 2019, 10:29 Ze gaan er ook vanuit dat dat bontkraagje ze enige vorm van bescherming geeft als ze met 50km/u zonder helm op hun bek gaan. :bu:
Dat is een prima uitgangspunt voor die bontkraagjes. Om hersenschade op te lopen moet je immers wel hersens hebben :mrgreen:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ja hoor: Daar is ie! Ook al is het misschien maar een proefbalonnetje of een middel om bredere fietspaden te krijgen.
Fietsersbond stelt voor om gewone e-bikes in Amsterdam van het fietspad naar de rijbaan te sturen

https://www.at5.nl/artikelen/211612/ste ... de-rijbaan

En daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is wel zo consequent als je de snorfietsen eerder al naar de rijbaan hebt gestuurd. Helmplicht hoort daar natuurlijk ook bij....tenminste...dat is bij snorfietsen ook zo.

Wat ik hier wel ingewikkeld aan vind is dat in Amsterdam de discussie gevoerd wordt om meer verkeer van het fietspad naar de weg te sturen (snorfietsen en e-bikes), terwijl er andere regio's en gemeenten zijn die speed pedelecs juist weer op het fietspad gaan toelaten. Dat is wat mij betreft te veel een lappendeken aan regels als je tussen gemeenten en provincies forenst en bijna niet meer uit te leggen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De situatie in Amsterdam is dan ook héél anders dan in de rest van Nederland (een paar andere steden uitgezonderd). Lijkt mij uitstekend uit te leggen: SP's mogen gewoon landelijk op het fietspad, BEHALVE in een handvol grote steden, daar moet alles met ondersteuning van het fietspad af.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie