Stromer Stuur, last van de polsen

Plaats reactie
RobK9

Hallo,
Ik heb een ST2 uit 2018, die heeft een rechte originele Stromer stuur, meestal krijg ik al redelijk snel last van mijn polsen (na 30 minuten fietsen) ik weet dat een goed stuur een oplossing zou kunnen zijn.
Ik kan eventueel aan 2 Stromer sturen komen.
De eerste is een "Stromer stuur 20mm rise en 20 graden back sweep" en de andere is een "Stromer stuur 0mm rise en 15 graden back sweep" ik heb zelf geen ervaring met deze 2 sturen van Stromer. Kan mij iemand hier advies over geven?
Of is er nog een andere merk stuur die beter is voor je polsen? Of een stuurpen met een hoek van bijvoorbeeld 17 of 30 graden de oplossing?
Of is het de combinatie van een goed stuur en een stuurpen van 17 of 30 graden. Ik heb dus alleen maar last van mijn polsen. Bedankt!!
Gr. Rob
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Merk maakt niet uit. Wel of het stuur is gehomologeerd voor gebruik op een SP (en dat zijn de officiële Stromer sturen).

Hoeveel graden up- en backsweep of welke stuurpen het beste is voor jouw polsen kan een ander niet voor je bepalen, dat is persoonlijk. Soms is het iets draaien van de handgrepen al voldoende, soms moet de complete cockpit worden verhoogd en/of verkort.

Als je het zelf wil uitzoeken: trial and error doen. Anders: goeie bikefitter raadplegen.

De breedte van het stuur heeft ook invloed trouwens.


Ik ben er persoonlijk wel van overtuigd dat een stuur met wat backsweep je al veel verlichting kan geven, omdat je polsen en handen een meer natuurlijke houding kunnen aannemen dan bij het rechte stuur van o.a. de klassieke ST2. En Stromer gelooft dat eindelijk ook, want die leveren op nieuwe modellen nooit meer rechte sturen, behalve op de ST5 en dat is puur design-gestuurd (net als eerder op alle andere modellen). Mede daarom is de ST3 een groter succes dan de ST5.


(Een recht MTB stuur is voor offroad toepassingen, zodat je meer controle hebt. Volstrekt onnodig bij tour/weggebruik en juist dan niet optimaal voor je polsen, armen en schouders.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RobK9

Hallo Stromeur,
Bedankt!
Maar wat bedoel je met "trial and error doen"?
Gr. Rob
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Iets uitproberen, kijken of het werkt en zo niet: iets anders uitproberen. Net zolang doorgaan totdat je iets hebt wat voor jou werkt.
Ik zou beginnen met zo min mogelijk rise maar wel back sweep, dit omdat je geen rugklachten hebt. Maar hoe dan ook: je gehele houding gaat veranderen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als de polsklachten worden veroorzaakt door teveel gewicht op de polsen, dan kan een stuur met wat rise wel degelijk helpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RobK9

Goedemorgen,
Super bedankt voor de info!!
Ik ga vandaag de "Stromer stuur 20mm rise en 20 graden back sweep" kopen bij de fietsenwinkel in Deventer. En als ik voorzichtig met de stuur omgaat mag die ook retour.
Nog een fijne dag verder.
Gr. Rob
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat is een nette service van je FM. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.
Stromeur schreef: 17 nov 2021, 09:39 Als de polsklachten worden veroorzaakt door teveel gewicht op de polsen, dan kan een stuur met wat rise wel degelijk helpen.
Zeker, vandaar dat ik schreef:
FreddyH schreef: 17 nov 2021, 07:45 Ik zou beginnen met...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie