Stromeren in het donker

Golvas

utbone schreef: 26 nov 2018, 10:12 Gebruiken jullie ook een transparante bril in avond? Ben opzoek, maar er zijn er zoveel 😇
Ik ben een tevreden Oakley Radar EV Photochromic gebruiker.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Hier ook dezelfde Oakley :ay
deebob
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2018, 07:53

IK heb zelf deze lamp: https://www.bumm.de/en/products/dynamo- ... r%20.html

Fiets dagelijks met 40km p/u over donkere fietspaden. Deze lamp geeft echt veel en fijn licht.

Bijkomende voordeel is dat hij gewoon aangesloten kan worden op de bestaande naafdynamo.
Bicarbonaat

Deze magicshine 6000
Ziet er wel goef uit




Bron yt
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Spreiding van het licht is te groot. Goed voor midden in het bos, maar verblindend in het verkeer. Ik rij in de winter zelf met een Lupine Wilma. Gemonteerd op de helm waardoor je een schuinere invalshoek hebt en minder kans op verblinden. Op straat staat deze op de zwakste stand, in het bos iets voorbij halverwege en de fullblast mode enkel wanneer chauffeurs weigeren te kijken en denken vlak voor je neus te mogen afslaan.
Sinds ik echter de grootlichtfunctie van de supernova heb, volstaat die ook voor donkere plaatsen. Alleen merk ik dat ik die vaak per ongeluk aan zet wanneer ik met handschoenen de ondersteuningsstand wijzig.
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Ik weet niet of het in Belgie toegestaan is om verlichting op je helm te bevestigen, maar in Nederland in ieder geval niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Dat reglement is in België lang geleden al aangepast. Lichten mogen ook op knipperstand (al ben ik geen voorstander van knipperend licht vooraan wegens moeilijker om afstand en snelheid van de fietser in te schatten).
Lichten mogen ook op de kledij vastgemaakt worden en er is (voor zover ik vind) geen verbod om dit op je helm te plaatsen.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Stromeur schreef: 05 sep 2017, 22:57 Ik kocht mijn ST1 X in maart 2017 en ik had er nog nooit mee in het aardedonker gereden. Vandaag wel, voor het eerst, op lange, eenzame en onverlichte fietspaden. Omdat er in mijn regio (Friesland aan zee) nauwelijks sprake is van lichtvervuiling, wat je wel hebt in de grootstedelijke gebieden waardoor het daar nooit helemaal donker is, is donker ook echt DONKER.

Mooi moment om eens te bekijken wat ik van de koplamp op mijn ST1 X vind. Welnu: ik vind het echt doodeng om op volle snelheid over een aardedonker fietspad te stromeren!

Ik heb het gevoel dat de koplamp niet ver genoeg schijnt om ervoor te zorgen dat ik tijdig (= mijn reactietijd + remweg van de ST1 X) kan remmen bij onverwachte obstakels. Ik merk dat mijn blik zich steeds opnieuw richt op het gitzwarte deel van de weg dat meters voor de lichtbundel uit ligt, en ik heb daardoor doorlopend de neiging om langzamer te gaan rijden. Mijn koplamp staat al iets hoger gericht dan Stromer adviseert, nog verder omhoog richten kan niet want dan ga ik mensen verblinden.

Op de ST1 X (model 2017) zit een 400 Lumen Roxim X4 EP-ST. De ST1 X die in 2018 gaat komen heeft een andere koplamp. Ook 400 Lumen als ik me niet vergis, maar ik hoop dat het design van die nieuwe koplamp zorgt voor een betere lichtopbrengst. Als dat zo is, dan beloof ik bij deze plechtig dat ik nooit meer zal zeggen dat ik die nieuwe koplamp op de ST1 X lelijk vind, want dat bezwaar verdwijnt dan wat mij betreft direct.

Met een beetje mazzel staat hier binnenkort een ST2 S met de roemruchte 1100/1600 Lumen Supernova M99 Pro bouwlamp. Maar mocht die koop niet doorgaan, dan ga ik zeker investeren in extra verlichting voor de donkere ritten.

Wat is jullie ervaring met de koplamp op de diverse Stromer modellen? Hebben jullie extra verlichting aangeschaft en zo ja, wat heb je gekocht en hoe bevalt dat?
Toch grappig als je dit 4 jaar later leest. De koplampen op onze fietsen zijn echt wel een stuk beter geworden.
Al vind ik dat voor fietsen van 5000 euro een M99 Pro best standaard mag zijn.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad grappig! Doet me denken aan de kaars die standaard op mijn SP zat. Dood eng was bijna een understatement...
Die bouwlamp was een rib uit mijn lijf, maar tot nu toe heb ik er geen seconde spijt van gehad!

(behalve dan spijt dat ik het niet jaren eerder gedaan had)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Het is dat mijn ST3 nog ruim in de garantie zit anders had ik de fiets wel open geschroefd om te kijken hoe ik die er netjes op kan zetten.

Maar die Monteer 6500 is wel een serieus mooi lampje, net als de grote broer 8000. Vooral in de breedte schijnt hij wel lekker als ik de video's mag geloven.
Ik ken de lampen niet, heeft iemand zo'n ding? Zou het toevallig misschien per ongeluk zo kunnen zijn dat je met een of andere schakeling die lamp in kan schakelen samen met groot licht van de fiets?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Plaats reactie