Klever X Speed 2019

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het verschil zit 'm in de torque: 40Nm (SYNO Drive) versus 35Nm (CYRO Drive), en waarschijnlijk ook een tikkie in de tuning vanuit Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 17 apr 2019, 22:00 Het verschil zit 'm in de torque: 40Nm (SYNO Drive) versus 35Nm (CYRO Drive), en waarschijnlijk ook een tikkie in de tuning vanuit Stromer.
Cijfers zijn enkel nuttig als ze in een grafiek staan samen met andere grootheden als :
- spanning
- stroom
- koppel
- toerental
- vermogen (opgenomen & geleverd) --> Hier is uit spanning en stroom het opgenomen vermogen te berekenen en met koppel en toerental het geleverde vermogen, het verschil in beide is het rendement.
Als je enkel over koppel/vermogen spreekt kan ik een motor leveren met 30Nm koppel die een ST5 achter zich laat, niet in acceleratie maar wel in snelheid. Ik kan ook een motor leveren met 100Nm koppel die een ST5 er uit trekt alsof die stil staat maar bij 25km/h ophoud met ondersteunen. Maar allen hebben ze een gelijkaardig vermogen....maar op een ander moment (= toerental/snelheid).
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Hmm inderdaad, ik ken niet genoeg van die grootheden om er echt wijs uit te worden.
Gevoelsmatig vond ik dat er weinig verschil was in ondersteuning tussen de ST3 en de Klever, op dat korte stukje. Dus Klever heeft op dat vlak wel heel goed werk verricht.
hspeedrob schreef: 17 apr 2019, 14:59
Verende voorvork. Of er is wat mis met deze vork, maar ik denk dat hij gewoon heel slecht is. Nu ben ik wel een goed onderhouden lucht geveerde vork gewend. Deze is heel stug, reageert niet op kleine oneffenheden. Alleen als je een grote kuil of een verkeersdrempel raakt zal deze bewegen. Voor deze obstakels ga je normaal gesproken al uit het zadel, vrij nutteloos dus. Sterker nog, beter dan deze slechte vork had je een vaste kunnen monteren, vrij van onderhoud. Positief is wel dat de vork stijf genoeg is, onder het sturen en remmen werkt deze goed..
Persoonlijk vond ik ook dat die voorvork verschrikkelijk slecht veerde. Zo slecht zelfs dat ik twijfelde of hij wel aan stond. Kan dus gerust zijn dat die bij mij op 'geblokkeerd' stond, wat het natuurlijk wel zou verklaren. Ik zet mijn Fox vork met mijn MTB vaak ook in die stand om energie te sparen, maar dan rijd je inderdaad alsof je een vaste voorvork hebt. Misschien bij jou ook gebeurd? Indien niet dan is die vork inderdaad niet goed.

Maar voor mij is het dus de ST3 geworden...
ST3 black 983wh
hspeedrob
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2019, 10:36

Gisteren nogmaals een proefrit gemaakt op een Klever X Speed 2018 850 Wh.
Het doel was om te zien of andere software een verbetering van de range zou geven.
Zelfde woon werk rit gemaakt als vorige proefrit: 41,7 km, 35 km/h gemiddeld.
Als software was het comfort programma geladen.
Weersomstandigheden waren pittig, of de heenweg 5 bf tegen, terugweg volledig in de regen.
Het verbruik was tov. de vorige testrit hetzelfde, aan het einde 1 balkje over, 15 km als afstand over.

Een paar conclusies die ik heb kunnen trekken na deze testrit:
- Met deze pedelec ga ik niet altijd heen en weer kunnen rijden op 1 accu, zonder veel in te leveren op prestatie. Dat laatste ben ik ook niet van plan, je koopt geen pedelec om 30km/h mee te gaan rijden. Een 2e lader op het het werk zal dus noodzakelijk zijn, zeker in de winter.
- De voorvork van deze fiets is totaal zinloos en presteerde ondermaats. Ik voelde geen verschil met een rit volledig op lockout of helemaal open. Het was dus te overwegen om te kiezen voor X Speed Pure. Echter is deze zeer slecht tot niet te leveren met een 850 Wh accu. Kleurstelling vind ik van deze wat minder. En om de fiets na een aantal jaar te verkopen is een geveerde voorvork op papier ook beter.
- Fietsen in de regen is veel plezieriger dan op een gewone fiets. Misschien omdat het de eerste keer was, maar ik vond het wel wat hebben. Het is net een tank zoals hij door de plassen scheurt. Echter het investeren in nog betere regenkleding wel van belang.
- Display van het 2018 model gaf wel wat condens op het display, de dag na de regen rit. Dit verdween zodra de fiets binnen stond. Volgens de FM normaal en gaf dit geen storingen.
- De remmen piepen flink als ze nat zijn en presteren dan ook minder. Ik ben niet op de hoogte van de gemonteerde remblokken, maar mogelijk zullen zachtere remblokken (resin ipv metal) beter presteren.
- Cassette zou ik direct laten vervangen voor een race cassette, met kleinere stappen (11-12-13-14-etc, ipv. 11-13-15-etc).

Samenvattend is dit een pedelec die mij zeer is bevallen, maar de beperkte range blijkt een probleem.
Iets waar ik mee moet leren leven, of een breekpunt. Ik neig naar het eerste.
De Stromer ST1X is op bijna alle punten overklast door de Klever, alleen op range wint hij het dik.
De ST3 valt ver buiten mijn budget. Ik kan het mijzelf nog niet verkopen om zo veel geld hier voor uit te geven.
Maar misschien went dat uiteindelijk wel... :ai

In een gesprek met de FM kwam de mogelijkheid naar voren om te kiezen voor een uitbreiding van de garantie tot 5 jaar .
Kosten €280 en verplichting tot jaarlijks 2 beurten a €90 per stuk (om garantie te behouden).
Hier moet ik nog even goed over rekenen. Benieuwd wat jullie hebben gekozen.

De komende tijd even de plussen en minnen tegenover elkaar zetten en de knoop doorhakken.
Wordt vervolgd.......
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

hspeedrob schreef: 25 apr 2019, 23:35
In een gesprek met de FM kwam de mogelijkheid naar voren om te kiezen voor een uitbreiding van de garantie tot 5 jaar .
Kosten €280 en verplichting tot jaarlijks 2 beurten a €90 per stuk (om garantie te behouden).
Hier moet ik nog even goed over rekenen. Benieuwd wat jullie hebben gekozen.

De komende tijd even de plussen en minnen tegenover elkaar zetten en de knoop doorhakken.
Wordt vervolgd.......
Die uitbreiding van garantie lijkt me wel een heel sterk argument pro de X speed. Want zoals we allemaal weten zijn onderdelen vervangen buiten garantie belachelijk duur. Dus dit zou ik zeker nemen. Die verplichte onderhoudsbeurten zou je trouwens sowieso doen, dus dat mag je er niet bij optellen. Mocht stromer dit aanbieden ik nam dit er onmiddellijk bij. Dus dit vermoeilijkt je keuze want stuurt nog meer naar de Xspeed dan de ST1x

Langs de andere kant, als de X speed batterij zuipt, dan is dat een structureel probleem. Dit wordt dus nooit opgelost. En dan lost ook een grote batterij die problemen niet op. Batterijen hebben ook een beperkt aantal laadcycli. Zelfs met je grote batterij ga je sneller aan dat aantal zitten dan een stromer die bijvoorbeeld matig/ aanvaardbaar verbruik heeft. Misschien heb je na 2,5 jaar een nieuwe batterij nodig, en dan kom je zelfs al duurder uit dan de ST3. En dat probleem zal zich blijven herhalen.
Ook op het klever forum staan een aantal problemen die gebruikers melden.
Overigens vind ik het helemaal niet normaal dat een display van binnenuit beslaat. Dat wil zeggen dat er vocht in kan en dat kan gewoonweg niet goed zijn op de lange termijn...

Persoonlijk heb ik ongelofelijk slechte ervaringen gehad met een fiets die ik voor de goedkoop gekocht heb. Ik had 3500 betaald (veel minder dan de 5000 bij jou, dus vergelijking gaat niet geheel op), en ik heb het ene probleem na het andere gehad. Elke keer ik ergens stil stond met motorpech of batterijproblemen dacht ik, waarom heb ik die extra paar (weliswaar) duizend euro's niet uitgegeven? Nu heb ik een ST3 gekocht en dat is een werkelijk waanzinnig bedrag (haast niet te verantwoorden voor mij ook, dit heb ik zelfs niet overwogen bij mijn eerste fiets), maar mijn comfort en bedrijfszekerheid van de fiets is mij nu veel waard geworden.
Dus de als het niet binnen je budget past begrijp ik dat volledig en is die x speed een goeie optie (heb die zelf ook sterk overwogen). Maar als het gaat over niet 'willen' zoveel geld uitgeven denk ik dat je het toch moet overwegen. Er zijn goedkope leningen en uiteindelijk voel je daar niet zo veel van dat je die extra 1500 - 2000 hebt uitgegeven.
Maar ik heb de stromer nog niet dus ik weet ook niet of ik probleemloos zal rijden. Maar uit dit forum leerde ik al dat er geen structurele problemen mee zijn, en dat hij uiteindelijk altijd zeer goed rijdt...
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

hspeedrob schreef: 25 apr 2019, 23:35 Langs de andere kant, als de X speed batterij zuipt, dan is dat een structureel probleem. Dit wordt dus nooit opgelost.
Als een Klever meer verbruikt (Wh/km) is dat owv de hogere ondersteuning en niet owv slechte onderdelen of software. Dat verbruik kan je onder controle houden met de instellingen. Niet om trager te rijden maar om met wat minder power op te trekken en met meer eigen power die 45km/h te rijden. Je kan 45km/h rijden met een verbruik van 600W motor + 50 W fietser of met 400W motor en 250W fietser en alles daar tussen. De 1ste verbruikt 50% meer dan de 2de. Het voordeel van de Stromer is de grotere batterij met volgens mij ook een correctere inhoud ervan.
Condens probleem met display is er met model 2019 niet meer + met het nieuwe display ook submenu's voor fine tunen van de ondersteunings niveau's, vergelijkbaar met Stromer.
Het maakt jou keuze niet makkelijker maar welke fiets je ook koopt, het zal geen slechte zijn.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Jins schreef: 26 apr 2019, 12:39
hspeedrob schreef: 25 apr 2019, 23:35 Langs de andere kant, als de X speed batterij zuipt, dan is dat een structureel probleem. Dit wordt dus nooit opgelost.
Als een Klever meer verbruikt (Wh/km) is dat owv de hogere ondersteuning en niet owv slechte onderdelen of software. Dat verbruik kan je onder controle houden met de instellingen. Niet om trager te rijden maar om met wat minder power op te trekken en met meer eigen power die 45km/h te rijden. Je kan 45km/h rijden met een verbruik van 600W motor + 50 W fietser of met 400W motor en 250W fietser en alles daar tussen. De 1ste verbruikt 50% meer dan de 2de. Het voordeel van de Stromer is de grotere batterij met volgens mij ook een correctere inhoud ervan.
Dit zou kloppen mocht hij enkel de xspeed uitgetest hebben. Maar ik veronderstel dat hij even goed meegetrapt heeft met de stromer als met de x speed. Ik dacht dt Hspeedrob vorige keer aangaf dat hij minder kilowatuur verbruikt met de stromer. In de volgens mij terechte veronderstelling dat hij beide keren evenveel watt zelf heeft geleverd.
En dit is wel degelijk belangrijk, want als hij alles laag moet zetten om er te geraken, dan kan hij evengoed een fiets van 3000 euro kopen die hem ook naar 37 km/u brengt zonder problemen. Als je echt 150 watt zelf moet bijsteken (zoals ik moest doen bij vorige fiets) om dan nog maar 42 km/u te rijden, dan werk je je serieus in het zweet...
Condens probleem met display is er met model 2019 niet meer + met het nieuwe display ook submenu's voor fine tunen van de ondersteunings niveau's, vergelijkbaar met Stromer.
Dat is alvast heel goed nieuws voor Rob inderdaad.

Komt er dus op neer dat de Xspeed sterk je voorkeur wegdraagt en dat je enkel nog moet beslissen of je die lagere range erbij kan nemen om de knoop door te hakken in het voordeel van de x speed.
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bram Roose schreef: 26 apr 2019, 13:53 Dit zou kloppen mocht hij enkel de xspeed uitgetest hebben. Maar ik veronderstel dat hij even goed meegetrapt heeft met de stromer als met de x speed. Ik dacht dt Hspeedrob vorige keer aangaf dat hij minder kilowatuur verbruikt met de stromer. In de volgens mij terechte veronderstelling dat hij beide keren evenveel watt zelf heeft geleverd.
De eigen input is onmogelijk correct te vergelijken, je zou ze moeten meten. Of je veel of weinig moeite doet, die 45km/h blijft de max dus is het normaal om eigen input te verlagen (onbewust) omdat er helemaal geen snelheidsvoordeel mee te bereiken is, enkel een verbruik voordeel maar dat zie je niet op dat moment. Enkel als je de ondersteuning aanpast en die 45km/h enkel met (voldoende) eigen input te bereiken is doe je hiervoor de moeite omdat anders de snelheid zakt en dat merk je wel.
Ook hoe de fiets accelereert is moeilijk te meten. Een groot verschil voel je wel maar dat went zo snel dat het niet meer opvalt maar wel veel meer verbruikt.
Hoe worden de verbruikte Wh gemeten? Accu = x Wh en x Wh over na x km... natte vinger werk. Zoals ik al zei is Stromer correcter wat bruikbare Wh betreft (en dat zijn er ook geen 983) wat direct in het nadeel van Klever is omdat die laatste hierin te optimistisch is. Om te weten moet je meten.
Het grootste voordeel van Stromer zijn de bruikbare Wh vergeleken met die van Klever. Op papier "maar" 130Wh maar in realiteit zal het richting 250Wh gaan wat al snel 15km is. Of dat een probleem is moet ieder voor zich uitmaken.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Jins schreef: 26 apr 2019, 14:30
De eigen input is onmogelijk correct te vergelijken, je zou ze moeten meten. Of je veel of weinig moeite doet, die 45km/h blijft de max dus is het normaal om eigen input te verlagen (onbewust) omdat er helemaal geen snelheidsvoordeel mee te bereiken is, enkel een verbruik voordeel maar dat zie je niet op dat moment. Enkel als je de ondersteuning aanpast en die 45km/h enkel met (voldoende) eigen input te bereiken is doe je hiervoor de moeite omdat anders de snelheid zakt en dat merk je wel.
Ook hoe de fiets accelereert is moeilijk te meten. Een groot verschil voel je wel maar dat went zo snel dat het niet meer opvalt maar wel veel meer verbruikt.
Het grootste voordeel van Stromer zijn de bruikbare Wh vergeleken met die van Klever. Op papier "maar" 130Wh maar in realiteit zal het richting 250Wh gaan wat al snel 15km is. Of dat een probleem is moet ieder voor zich uitmaken.
Kan ik in volgen. Moet je afwegen, maar uiteindelijk zijn er inderdaad heel veel variabelen en moeilijk om overal een juist gewicht aan te geven.
Maar HSpeedrob heeft alles uitgetest (uitvoeriger dan de meeste onder ons) en uiteindelijk moet je ook je gevoel volgen. Als je als de dood bent voor lege accu dan moet dat belangrijker zijn dan iemand die daar minder last van heeft en ondersteuning dan wat terugschroeft en eigen inbreng opdrijft. Dus de één zijn prioriteiten zijn ook de andere niet...

En het is zoals je zegt Jins, wat hij ook kiest, hij zal een goede fiets hebben denk ik.
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bram Roose schreef: 26 apr 2019, 14:37 En het is zoals je zegt Jins, wat hij ook kiest, hij zal een goede fiets hebben denk ik.
Ja, hij zal moeten kiezen tussen de beste en de betere...
Plaats reactie