Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De vraag naar illegaal opgevoerde e-bikes neemt toe. Hoewel deze materie buiten het bereik van dit forum valt, lezen we ook hier regelmatig dat mensen dit zien als een interessant alternatief voor de speed pedelec. Reden: op een illegaal opgevoerde e-bike ga je snel, maar hoef je geen kenteken te plaatsen, je hoeft je niet te verzekeren, je hoeft geen helm te dragen en je hoeft je ook niet te houden aan regelgeving voor speed pedelecs m.b.t. je plek op de weg; je kunt mooi overal op het fietspad rijden. (Weliswaar met een voertuig dat überhaupt niet de openbare weg op mag maar toch: dit is wat men ervan denkt.)

De voordelen van illegaal opgevoerde e-bikes zijn vergelijkbaar met die van een opgevoerde snorfiets t.o.v. de bromfiets. Nu de regelgeving voor snorfietsen lokaal wordt aangescherpt (en ik verwacht dat de landelijke overheid vroeger of later zal volgen), neemt niet alleen de verkoop van brommers weer toe. Ook de belangstelling voor illegaal opgevoerde e-bikes stijgt.

Verkopers en fabrikanten maken het voor de consument extreem eenvoudig om aan een illegaal opgevoerde e-bike te komen. Opvoersetjes voor zelfmontage zijn ruim verkrijgbaar, bijna elke fietsenmaker kan een e-bike voor je opvoeren en veel fietsenmakers bieden dit zelfs al ongevraagd aan als je een e-bike van ze koopt. En de BOVAG doet niks...

En dan hebben we nog de e-bikes die bestemd zijn voor de zowel de Amerikaanse als de Europese markt. In NL en BE mag een e-bike maximaal 25km/u rijden, in Amerika is dit 30km/u. Bij veel van deze e-bikes haal je de EU begrenzer er met één druk op de knop vanaf. En dit gebeurt niet alleen meer bij obscure China-meuk; zelfs gerenommeerde merken zoals VanMoof, Qwic en het huismerk Qonqer van de Amsterdamse Stromer Conceptstore bieden deze mogelijkheid, en ze adverteren hier sluikend mee. Stuk voor stuk Nederlandse merken, die laatste twee hebben niet eens een afzetmarkt in de USA, en toch hebben ze een "Amerikaanse stand". Dat heeft natuurlijk maar één reden.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoop- of opvoeradvies of het uitwisselen van tips over welke e-bikes makkelijk op te voeren zijn etc. Het opvoeren van e-bikes is tegen de wet en in strijd met de huisregels van het Stromer Forum. Dit topic is wél bedoeld om over dit verschijnsel met elkaar in gesprek te gaan. Want het opvoeren van e-bikes is actueel, groeiend en heeft indirect consequenties voor iedereen die legaal op een SP rijdt.

Brand maar los.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wat is het verschil met het opvoeren van brommers vroeger*?
Toen kon je ook andere carburateurs en andere cyclinderkoppen kopen of even de reducer uit de uitlaat tikken bij Aprillia....
Dat praat het absoluut niet goed, maar dit spel is van alle tijden.

*er komen nu ook blauweplatensnorfietsen mij voorbij met >50km/u
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 27 jul 2019, 21:40 Wat is het verschil met het opvoeren van brommers vroeger*?
Voor wat betreft het opvoeren an sich: niks. Maar op een opgevoerde brommer draag je nog altijd een kenteken, een helm, hou je je aan je plek op de weg en ben je verzekerd. Normaal gesproken tenminste.

Daarom vergelijk ik het ook met het opvoeren van snorfietsen. Het is interessant omdat allerlei irritante regeltjes ineens niet lijken te gelden. Een opgevoerde brommer vroeger was gewoon een hobby-iets van de buurjongen ofzo, meer niet. En dat ging vanzelf voorbij als-ie 18 werd en zijn eerste Opel Kadett kon kopen en daaraan ging sleutelen.

Maar die opgevoerde snorfietsen zijn volkomen normaal geworden in het straatbeeld. Ze worden structureel gebruikt voor ww-verkeer en zakelijke doeleinden en terroriseren de overbevolkte binnensteden. Datzelfde staat te gebeuren met opgevoerde e-bikes, terwijl er een legaal alternatief voorhanden is: de speed pedelec.

Toen ik nog mijn ww tussen Harlingen en Leeuwarden deed, schrok ik mezelf iedere keer kapot als ik, netjes op de rijbaan op een rotonde, ineens zo'n oranje geval met 35km/u voor me langs over het fietspad zag knallen. (En kuddes reuen die zich in de stad op hun racefiets niet in willen houden staan me evenmin aan, ga dat lekker buiten de stad doen.)

Ik moet er niks van hebben, van die opgevoerde blauwe platensnorfietsen niet en opgevoerde e-bikes ook niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb geen brommers opgevoerd en al helemaal geen Cadeddilac gehad. Wat had (heb) ik altijd een aversie gehad tegen die dingen en de opvolgende Astma :dwarf:
Wist donders goed hoe het moest (opvoeren), maar had zelf een racefiets, haalde ik nog meer lol uit.

Verder wel eens dat het idd nu een ‘normaal vervoersmiddel’ wordt ipv een puberding.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zie nog een groot verschil met het opvoeren van de brommer vroeger: dat moest je zelf (of een vriendje laten) doen. Bij het kopen van een snorfiets wordt gewoon gevraagd hoe snel je hem wil hebben.

Sterker nog: een vriend van me ging enkele jaren geleden oriënteren voor een scooter (bromfiets dus) en hem werd door de FM geadviseerd om toch maar een snorscooter te nemen. Motivatie: gaat even snel, je hoeft geen helm op een je kunt gewoon op het fietspad blijven :bu:

Bij een e-bike is het nog niet zo extreem, maar het is daar nog steeds erg gemakkelijk. En deels snap ik de wens om de begrenzer te verleggen wel... ik heb één keer op de e-bike van mijn moeder gereden, maar vond het zwaar irritant. T/m 25 km/h hoef je niks te doen en zodra de snelheid interessant begint te worden moet je die zware motor overwinnen omdat ja geen ondersteuning meer hebt (met een normale fiets fiets ik typisch ongeveer 30 km/h). Dat is ook de reden dat ik nooit geïnteresseerd ben geweest in elektrisch fietsen tot ik in 2014 het fenomeen SP tegenkwam.

Om een kort verhaal lang te maken: hoewel ik het opvoeren ergens snap vind ik het maar niks. Er is een legaal alternatief, pak dat gewoon. Voor een bromfiets die je sneller wilde hebben was er geen legaal alternatief (pas vanaf 18 jaar) dus die drang naar snelheid kon alleen illegaal vervuld worden. Het doorbreken van de 25 km/h grens kan echter legaal...

Ps. De limiet voor e-bikes in Amerika is overigens 32 km/h (20 mph).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Half jaren ‘80 waren mijn brommerjaren. Toen waren de Zündapp en Kreidler al op hun retour en de eerste Honda’s MT kwamen. Opvoeren hier in het boerenland was de nationale sport en de pakkans was toen ook al gering. Ook toen waren de opvoerspullen gewoon te koop bij de bromfietswinkels. Voor een speciale expansieuitlaat ging je naar De Jager in Winkel. Goedkope 70cc spullen waarmee je meteen 90+ Km/u kon halen importeerden we toen uit Spanje.
De wouten in de Volvo 340 kon je makkelijk voor blijven door midden op de weg te slingerend te rijden, je kentekenplaat zat door het ingekorte achterspatbord standaard onder de bagger of stront en was onleesbaar. We wisten precies de weggetjes te vinden met paaltjes waar de auto niet niet in kon. Ook waar de paaltjes stonden zodat de motoragent met zijn BMW boxer er niet doorheen kon. Tijdens de verbreding van de A7 tussen Den Oever en Hoorn zijn we vaak via de greppel en door het opgespoten zaadbed gevlucht en en passant op de A7 ingevoegd om later weer uit te voegen bij Abbekerk of Wognum. Meest gevreesd waren de politiefuiken op weg naar school met de rollenbank. Daar had ik geen last van want ik fietste naar school. Dan bleef er meer geld over voor bier op zaterdag avond. Hard rijden deden we in het weekend met de maten uit naastliggende dorpen. Zondag was de beste racedag, nauwelijks politie op de weg.
Tja, na 2 jaar heb je het wel bekeken, word je 18 en haalt het motorrijbewijs. De Zundapp verkocht ik aan mijn broer. Einde opvoer tijdperk. Dat waren nog eens tijden.

Nu zijn het volwassenen die een opgevoerde e-bike kopen bij de FM. Er is vraag en de FM levert. Dat was vroeger zo en nu nog steeds. Het verkopen van opvoersetjes is nog steeds niet verboden, de fabrikanten maken opvoeren nog steeds makkelijk. De pakkans is minimaal. Wie doet je wat.

Ik kan er van alles van vinden maar daarmee haal ik fenomeen opvoeren niet weg. De consequenties zijn kennelijk niet scherp genoeg en de pakkans is nagenoeg nul. De overlast waarschijnlijk ook nog. Mensen die opvoeren maken een risicoinventarisatie en kennelijk zijn de risico’s aanvaardbaar.
De kosten is een bijkomend punt, geen helm dragen bij hoge snelheden is gewoon dom. Zie de gevallen in het ongevallen topic.
Welterusten.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Bosch gaat er wat aan doen.

https://www.want.nl/bosch-elektrische-f ... -software/

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Heb ook weleens op een 25 km fiets gefietst; merkte dat ik dan nogal onrustig tegen de ondersteuning aan fietste.
Vraag me af of een wettelijke 30 km/u niet beter zou zijn en dan meteen met een helmplicht. Met 30 voorkom je naar mijn ervaring de behoefte om de E-bike op te voeren.
.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Met 30km/u kun je nog meer ouwetjes linea recta naar de SEH brengen....
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

J3R schreef: 28 jul 2019, 10:00 Heb ook weleens op een 25 km fiets gefietst; merkte dat ik dan nogal onrustig tegen de ondersteuning aan fietste.
Vraag me af of een wettelijke 30 km/u niet beter zou zijn en dan meteen met een helmplicht. Met 30 voorkom je naar mijn ervaring de behoefte om de E-bike op te voeren.
.
Voor degenen die behoefte hebben om het ding op te voeren zou je gelijk kunnen hebben. Als de grens 30 of 32 km/h was geweest had ik waarschijnlijk geen SP gekocht, zeker omdat het toen al behoorlijk voorspelbaar was dat we vanaf 2017 de weg op zouden moeten...

Met een uniforme wettelijke 20 mph limiet (32 km/h dus) zou het best flink beter kunnen worden. Als dan ook nog de fietsen standaard op 25 km/h begrenzen en dit "ergens diep in het menu" om te zetten is dan fietsen de meeste ouderen nog steeds max 25...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie