Fan oplader?.

Plaats reactie
Gert1960
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 nov 2018, 16:22
Locatie: Amersfoort
Merk SP: St1x
Km-stand: 15.000

Beste mensen,
Mijn 190w oplader was stuk, en nou heeft de FM onder garantie mij een gebruikte 245w oplader opgestuurd. Het punt is: ik hoor geen fan draaien. Hij laadt wel op. Bij mijn oude 190w hoorde ik wel een fan. Is dit een probleem, en moet ik terug naar de FM?
Gaat trouwens om een St1x 2018.
Bedankt!
ST5 2021, XL. Accu 983. Spurcycle. Amersfoort-Utrecht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb ze allebei. Bij de 190W lader draait de fan continu (behalve in de laatste laadfase), bij de 245W later draait de fan alleen zo nu en dan. Als dat bij jou ook zo is: niks aan de hand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wow, de eerste Stromeraar die het geluid van de fan MIST!!

Ik kan het ook missen, als kiespijn ;)
Gert1960
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 nov 2018, 16:22
Locatie: Amersfoort
Merk SP: St1x
Km-stand: 15.000

Nou, ik mis het niet, maar heb geen zin in een oververhitte oplader...
ST5 2021, XL. Accu 983. Spurcycle. Amersfoort-Utrecht.
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Mijn CR190 die kapot was (geen fan) begint dan met laden maar stopt binnen een uurtje (en er gaat een rood lampje knipperen).

Als dat gebeurd is er - meestal - nog niks aan de hand. Pas als je eigenwijs de stekker er uit en weer er in stopt en hem weer een uurtje bezig gaat houden zou er ergens wel wat kunnen smelten (of zijn dat alleen de oudere waar ik dat soort verhalen van heb gehoord?)

Anyway, mijn ervaring met de CR245 is dat je de fan _ergens_ echt wel hoort, op dezelfde manier als de CR190... alleen niet direct aan het begin. Opeens begint ie, en een uurtje later stopt ie weer... en dan begint ie weer, etc...

Als hij stopt met rood knipperende lampje -> iets mis, als hij doorgaat totdat je accu vol is -> niks aan de hand, en wees blij dat je die ****herrie even niet hebt :).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jorismak schreef: 05 nov 2019, 20:55 Mijn CR190 die kapot was (geen fan) begint dan met laden maar stopt binnen een uurtje (en er gaat een rood lampje knipperen).
Dat zal de overtemp beveiliging zijn. Die doet wat-ie moet doen: lader te heet -> lader uit.
Jorismak schreef: 05 nov 2019, 20:55 Pas als je eigenwijs de stekker er uit en weer er in stopt en hem weer een uurtje bezig gaat houden zou er ergens wel wat kunnen smelten (of zijn dat alleen de oudere waar ik dat soort verhalen van heb gehoord?)
Die verhalen hebben we hier op het forum in ieder geval nooit gelezen. Noch het truukje, noch dat dit werkt, noch dat er dan iets smelt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Er zijn verhalen (of op z'n minst 1 verhaal) hier op het forum van iemand die geen fan meer had, dat geprobeerd heeft te fixen en dat daarna de hele oplader het niet meer deed. Hoeft natuurlijk niet door hitte te komen, kan ook door iets anders komen. En ik dacht echt ergens te lezen bij iemand anders dat er een diode ergens door gebrand was.

Anyway, mijn fan deed het niet meer, oplader nog wel voor een uurtje. Als hij stopt (waarschijnlijk vanwege temperatuur inderdaad), stekker er uit en stekker er in (van de oplader, niet de fiets) en hij gaat weer verder voor eventjes.

Uiteindelijk m'n batterij van 45% naar 95% gekregen (om naar werk + de FM te komen :)) en daarna snel m'n oplader omgeruild, maar ik zou het zeker niet durven blijven te gebruiken op de lange termijn.

Blijft het antwoord hier nog steeds hetzelfde. De CR245 blaast niet altijd, dus gewoon inprikken en als hij je batterij vol krijgt -> goed. Als hij opeens stopt met een knipperende rood lampje -> fout.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jorismak schreef: 06 nov 2019, 09:50 Er zijn verhalen (of op z'n minst 1 verhaal) hier op het forum van iemand die geen fan meer had, dat geprobeerd heeft te fixen en dat daarna de hele oplader het niet meer deed.
Als iemand zelf gaat lopen klooien in een apparaat en het gaat stuk, dan is over de oorzaak niks zinnigs meer te zeggen.
Jorismak schreef: 06 nov 2019, 09:50En ik dacht echt ergens te lezen bij iemand anders dat er een diode ergens door gebrand was.
Klopt, maar die lader had geen defecte fan.

Zo ontstaan dus "dat soort verhalen" ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Goed punt!

I'll shut up now :)
Plaats reactie