Amsterdam: Helm op en op de baan

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik zie echt niet zoveel verschil tussen een bromfiets en een speed-pedelec. Een speed-pedelec sluit nauwer aan bij de bromfiets dan een gewone fiets, ook qua snelheid.
En ja op mijn racefiets haal ik ook snelheden die niet zo ver van speed-pedelec terrein afliggen. Maar geen haar aan mijn hoofd dat er aan denkt om met een racefiets de stad in te duiken. En eerlijk gezegd, met de racefiets rijd ik ook vaak niet graag op 't fietspad, en zoek ik me wegen op waar er gewoon geen fietspad is.
In de stad moet de auto gewoon nog wat minder plek krijgen, en moet 30 km/h de norm worden, dan is er geen probleem meer om met de speed-pedelec en bromfiets op de baan te rjiden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Liever 40 de norm, hoef ik me ook niet zo in te houden ;-)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Hier komen we nooit uit vrees ik.
Ik voel mij fiets, gedraag mij zo vaak mogelijk als fiets en zou graag onder alle fietsregels vallen.
Alleen probleem is dat de rest van de fietsers niet doortrapt en er daarom een snelheidsverschilletje is :mrgreen:

Maar serieus: geef ons een snelheidslimiet van max 25 waarbij je fietser bent en daarboven SP.
Ik loop ook te tobben met wegbrengen van mijn dochter en een doorsteekje in de wijk wat mij een suf stuk omrijden scheelt (de planoloog heeft het hier idioot bedacht trouwens).
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Het gevolg van de regel is, ook te lezen in het artikel, dat vele snorfietsers gewisseld zijn voor een bromfiets. Ik denk dat uiteindelijk, als deze regelgeving landelijk wordt ingevoerd, het het einde gaat betekenen van de snorfiets. Niet dat ik daar een bezwaar tegen heb. Die dingen stinken, hebben nauwelijks meer snelheid dan een gewone fiets (als ze niet opgevoerd zijn) en maken lawaai. Wat wel het gevolg is, is dat de statistieken hierdoor over de snorfietsen wat betreft het aantal ongelukken niet meer veel gaat zeggen of nu al zegt.

Ik vind sowieso dat mocht je op een speed pedelec geen ondersteuning gebruiken, je gewoon op het fietspad moet. Dan ben je namelijk nog minder dan een gewone fietser, want fietsen met een speed pedelec met afstaande motor is zeker geen pretje.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

RikC schreef: 10 dec 2019, 19:48 Ik denk dat dit situatie in het centrum van Amsterdam een wat andere is dan de typische situatie in Nederland elders...
Asd. is mi. vergelijkbaar met elke "grotere stad" in NL vooral als je er goed de weg weet.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Tomasj schreef: 10 dec 2019, 23:08 Ik zie echt niet zoveel verschil tussen een bromfiets en een speed-pedelec. Een speed-pedelec sluit nauwer aan bij de bromfiets dan een gewone fiets, ook qua snelheid.
En ja op mijn racefiets haal ik ook snelheden die niet zo ver van speed-pedelec terrein afliggen. Maar geen haar aan mijn hoofd dat er aan denkt om met een racefiets de stad in te duiken. En eerlijk gezegd, met de racefiets rijd ik ook vaak niet graag op 't fietspad, en zoek ik me wegen op waar er gewoon geen fietspad is.
In de stad moet de auto gewoon nog wat minder plek krijgen, en moet 30 km/h de norm worden, dan is er geen probleem meer om met de speed-pedelec en bromfiets op de baan te rjiden.
:ay :ay :ay :ay :ay :ay :ay :ay :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Tomasj schreef: 10 dec 2019, 23:08 Ik zie echt niet zoveel verschil tussen een bromfiets en een speed-pedelec. Een speed-pedelec sluit nauwer aan bij de bromfiets dan een gewone fiets, ook qua snelheid.
En ja op mijn racefiets haal ik ook snelheden die niet zo ver van speed-pedelec terrein afliggen. Maar geen haar aan mijn hoofd dat er aan denkt om met een racefiets de stad in te duiken. En eerlijk gezegd, met de racefiets rijd ik ook vaak niet graag op 't fietspad, en zoek ik me wegen op waar er gewoon geen fietspad is.
In de stad moet de auto gewoon nog wat minder plek krijgen, en moet 30 km/h de norm worden, dan is er geen probleem meer om met de speed-pedelec en bromfiets op de baan te rjiden.
Tomasj,
Niet iedereen op de speed pedelec haalt even makkelijk de snelheden die je zelf haalt (met of zonder ondersteuning). En ook niet iedereen is met een Stromer onderweg. Nogal wat speed medeleven gebruikers halen een maximum van 35-40. (Afhankelijk van conditie, af te leggen afstand en type fiets). Ik zie dus wel wat meer onderscheid tussen bromfiets en speedped.
En verder als we dit type fiets in de steden van het fietspad tussen de auto’s verplichten verhoog je de risico’s en maak je het minder aantrekkelijk (verkeersdrukte, slechter wegdek, tramsporen,...). Voor mij zou het dan zowat ophouden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

norw schreef: 11 dec 2019, 08:18 Nogal wat speed medeleven gebruikers halen een maximum van 35-40.
Uit onderzoek van de Provincie Gelderland (zie topic Effectmeting) blijkt dat de gemiddelde snelheid van een SP-er 33km/u is. Uit een eerder onderzoek (ik meen van CROW) kwam 32km/u. Dat is te laag om mee te gaan op de rijbaan waar daadwerkelijk 50km/u of harder wordt gereden.

Het verkeer binnen de ring in Amsterdam is trouwens wel degelijk vrij uniek, ook t.o.v. andere grote steden. Zowel in drukte, types voertuigen als georganiseerde anarchie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Auto’s halen in de bebouwde kom ook never nooit 50 kmh gemiddeld.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Het is inderdaad de vraag of het hier gaat over de gemiddelde snelheid of over de gemiddelde kruissnelheid. Hierbij de kruissnelheid gedefinieerd al de snelheid die de SPer fietst zonder af te moeten remmen voor bochten of andere verkeerssituaties en prettig voelt en voor langere tijd is uit te houden.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie