Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST2 LE + 984Wh accu: actieradius

De Stromer ST2 LE wordt geleverd met de grootste Stromer accu van dit moment: 983Wh. Wacht je tot begin volgend jaar om de standaard ST2 te kopen, dan krijg je er standaard de paarse 618Wh accu in. Deze is tegen bijbetaling te upgraden naar 814 of 983Wh.

En wat is nou fijner dan een zonnige winterdag om te testen wat de actieradius van de ST2 - 984Wh accu doet.

Omstandigheden:

- Ondersteuningsstand 3
- Gevoeligheid trapsensor 100%
- Buitentemperatuur: 1 graad Celsius.
- Windkracht: 3, heen mee, terug tegen.
- Starttemperatuur accu: 21 graden
- Temperatuur accu bij thuiskomst: 27 graden (gemeten met de V1.1 Information Tool).
- Ikzelf: 1,64m kort en 56kg licht.

Ik heb een rondje van 36km gereden, met een gemiddelde - redelijk toeristische - snelheid van 34,2km/u. Door drie dorpskernen, onderweg af en toe een fotootje maken, versnellingen testen, beetje kijken hoe hard ik nou écht door de bochten durf op deze nieuwe bandjes, dat soort dingen.

Het resultaat is een actieradius van rond de 68km en dat vind ik heel erg netjes!

Omstandigheden die deze actieradius - ondanks de lage buitentemperatuur, ondanks het feit dat de ST2 niet mega-aerodynamisch zit en ondanks een accu met een SOH van 91,56% - zo vrolijk uit de bus laten komen zijn natuurlijk wel dat ik klein en licht ben en niet mega hard heb gefietst. Ben je groter en zwaarder (zeg rond de 1,90m of weeg je een kilo of 100) én fiets je harder, dan schat ik in dat je nog steeds een actieradius van minimaal 55km mag verwachten. In de zomer bij hogere temperaturen wordt dat meer.


Ook leuk om te weten: de topsnelheid van deze ST2 ligt rond de 48,2km/u op de OMNI display, GPS nagemeten een keurige 46,9km/u. Enkele tienden km's per uur harder zal vast wel kunnen, maar dan moet je door de begrenzer heen gaan trappen en dat is niet mijn hobby :mrgreen:



Stromer ST2 actieradius.jpg
Stromer ST2 actieradius.jpg (53.75 KiB) 3139 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Het lijkt erop dat de ST2 aan veel verwachtingen gaat voldoen.
Mooie actieradius :cool2: ondanks de frisse temperatuur.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1826
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Leuk en idd goede afstand....topsnelheid allemaal niet zo verschillend....misschien de energie die je zelf erin steekt belangrijk en de juiste afstelling / calibratie van de fiets...heb op de ST5 echt wel eens een ST3 gehad die toch langzaam bij me wegreed....ondanks flink trappen van mijn kant, wel accu ergens rond de 25%, ik ben niet erg licht van gewicht....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind de topsnelheid sowieso niet heel belangrijk. 45km/u is de wettelijke max en alles daarboven is leuk meegenomen, maar gerommel in de marge. Ik weet echter dat er ook eigenaren/aspirant-kopers zijn die dit wel van belang vinden, dus ik pak zoiets toch altijd even mee in de tests.
MarcelH schreef: 05 dec 2020, 16:49 wel accu ergens rond de 25%
Als die ST3 nog een kersvers gevulde accu had, dan rij je daar inderdaad niet tegenop met 25% accu-lading, aangezien Stromer het zo heeft ingesteld dat de ondersteuning zeer geleidelijk wordt afgebouwd wanneer je accu leeg begint te raken. Ik voel dat op mijn ST2 S al bij 70%.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer E-Gridlock by Vee Tire banden, deel twee.

De eerste nachtvorst is achter de rug, mooi moment om te zien wat deze banden doen op griezelige stukken zoals aangevroren bruggetjes. "Gewoon" rechtuit over zo'n wit bruggetje gaat prima, en dat was ook te verwachten. Beetje zwieren en zwabberen: ook helemaal goed. Pas als ik ga remmen en tegelijkertijd een bocht maak, dan voel ik dat het achterwiel begint te glijden.

Ik vind dat deze Vee's zich prima houden. Er is natuurlijk maar één echte remedie bij gladheid en dat is winterbanden monteren i.c.m. aanpassen van je rijgedrag. De Vee's zijn geen winterband, maar inmiddels ben ik er een beetje aan gewend en ze rijden verder wel superlekker.

Zeker op zo'n kraakheldere en droge winterdag als deze is het heerlijk toeren. De ST2 gaat als vanzelf stabiel rechtuit, de banden plakken lekker in de bochten en: deze Vee's bieden best wat comfort; ik moet eerlijk bekennen dat ik de BodyFloat en geveerde voorvork van mijn eigen ST2 S nauwelijks mis (dat was op de Klever X-Speed PINION wel anders, die is best bruut voor je lage rug).

Al met al heb ik een hele goeie indruk van deze Stromer E-Gridlock by Vee Tire banden.

Stromer ST2 banden 2.jpg
Stromer ST2 banden 2.jpg (594.15 KiB) 3048 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mocht je een Stromer ST2 overwegen of al hebben aangeschaft, en je wil zelf met je momentsleutel het achterwiel kunnen aandraaien op de vereiste 28Nm: je hebt een forse inbus nodig, maatje 12,5mm (1/2"). Die had ik niet op de plank liggen. Ze zijn bij de betere ijzerwarenhandel of online wel goed verkrijgbaar. O.a. bij Conrad, daar heb je er eentje van Toolcraft voor E 5,48 of een echte Wren voor E 11,98.

Afhankelijk van je momentsleutel heb je misschien ook een adaptertje nodig.


Stromer ST2 as.jpg
Stromer ST2 as.jpg (3.03 MiB) 3042 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nog wat foto's, gewoon omdat het vandaag zo'n prachtige dag was.

Stromer ST2 b.jpg
Stromer ST2 b.jpg (637.7 KiB) 3023 keer bekeken
Stromer ST2.jpg
Stromer ST2.jpg (512.1 KiB) 3023 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bca1984
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2020, 17:27
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Nog te beslissen

Stromeur schreef: 05 dec 2020, 18:17 Stromer E-Gridlock by Vee Tire banden, deel twee.

Zeker op zo'n kraakheldere en droge winterdag als deze is het heerlijk toeren. De ST2 gaat als vanzelf stabiel rechtuit, de banden plakken lekker in de bochten en: deze Vee's bieden best wat comfort; ik moet eerlijk bekennen dat ik de BodyFloat en geveerde voorvork op mijn ST2 S nauwelijks mis (dat was op de Klever X-Speed PINION wel anders).

Al met al heb ik een hele goeie indruk van deze Stromer E-Gridlock by Vee Tire banden.



Stromer ST2 banden 2.jpg
Mijn eerste post, en ineens een vraag aan stromeur. Spannend!

Ik ga dinsdag testen met de ST2 bij velodrome in Antwerpen, en in de namiddag met de klever pinion bij fietsen de Geus (beiden in Antwerpen). Maar ineens even vragen: had jij - ondanks de verende voorvork van de klever pinion - het gevoel dat deze veel Spartaanser was dan de ST2?

Je hebt heel lang en grondig de klever getest, ik heb het allemaal gelezen, maar had niet de indruk dat je die als echt oncomfortabel beschreef.

Ik zoek een speed pedelec voornamelijk voor in het weekend (op en af naar familie en/of sportwedstrijd) en korte tochten in de week (WW enkel is een 10km, die doe ik nu met een gewone pedelec). Maar dus enig comfort en graag ook wat range (soms zijn die hockey uitmatchen behoorlijk ver weg) leken me wel belangrijk. Klever met 1200 kw batterij leek me interessant, maar zo stilaan begint de ST2 me meer en meer aan te spreken... zeker als je stelt dat het comfort op een ST2 hoger ligt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom!

De X-Speed PINION en de Stromer ST2 hebben allebei een ergonomisch backsweep-stuur. Dikke prima voor de polsen.

Beide bikes hebben een meer 'city'-achtige fietshouding en als je rug niet helemaal 100 punten is of je houdt gewoon niet van een mega-sportieve zit, dan is dat fijn.

De PINION heeft een geveerde voorvork en naar mijn mening is dat ook nodig, omdat de Schwalbe Super Moto X banden weinig comfort geven. Het gebrek aan demping van deze banden i.c.m. het zadel is meteen het (enige) comfort-"probleem" met de PINION. Dit heb ik ook vermeld als verbeterpunt in mijn conclusie:
Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 De PINION is behoorlijk spartaans voor achterwerk en lage rug. Optioneel is een (matige) geveerde zadelpen leverbaar. Montage van b.v. de Kinekt Seatpost met behoud van typegoedkeuring en garantie zou een grote pre zijn, maar is waarschijnlijk niet mogelijk omdat het zadel met dit frame voor de meeste gebruikers erg hoog komt.

In tegenstelling tot wat ik verwachtte, mis ik de voorvering en zadelpenvering op de ST2 niet echt. Dat zit 'm in de Vee Tyre E-Gridlock banden, waar ik sowieso behoorlijk van gecharmeerd ben. Goeie grip, goeie demping.

Comfort is wel echt persoonlijk; elk lichaam is anders. Ik ben 48 jaar en ik heb een aantal zware ongevallen te paard gehad, dus ik rammeldebammel aan alle kanten ;)

Goed dat je beide modellen gaat testen. Laat je ons weten hoe jouw tests verlopen en wat je keuze wordt? Het zijn twee superleuke speed pedelecs en ik denk dat de keus beide kanten uit kan vallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bca1984
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 nov 2020, 17:27
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Nog te beslissen

Merci voor het antwoord. Van die Spartaanse zit had ik inderdaad gelezen maar dat was precies niet goed blijven hangen bij mij.

Omdat het in de winter toch koud kan worden (zelfs al op de gewone pedelec) en omdat ik het sowieso dan heel druk heb op er werk (boekjaar afsluiten), wil ik er eigenlijk pas tegen eind februari op zitten. Dus ik heb nog tijd om te beslissen. Maar ik wou niet in de winter testrijden, dus daar begin ik nu alvast al aan 😊.

Ik laat hier zeker weten hoe het gegaan is en wat de finale keuze is geworden. En ondertussen volg ik het forum hier heel aandachtig verder op. Thanks!
Plaats reactie