Ongoing review: de Klever 1200Wh accu

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vandaag heb ik hetzelfde rondje met de X-Speed PINION met 1200Wh accu gereden als gisteren op de nieuwe ST2 met riem en 983Wh accu.

Met dat verschil dat het vandaag pas écht oud-Hollands rotweer was: windkracht 5 en striemende regen.

Mooi moment ook om te testen of deze nieuwe accu bestand is tegen vocht. Ja hoor, dat is-ie. Ik ben als een verzopen kat thuis gekomen, maar de bike gaf geen krimp. (Remmen piepten wel als een malle, maar dat is te verwachten met dit weer.)


Vertrokken met 100% opgeladen accu, accu en bike op kamertemperatuur.
Ondersteuning: maximaal.
Ritafstand: 25,8km
Buitentemperatuur: 9 graden.
Wind: 5 Bft, rondje gereden dus van alle kanten wind gehad.

Gemiddelde snelheid: geen idee want die berekent de X-Speed niet (en BT verbinding maken is me nog niet gelukt, zal Klever eens vragen). Ik weet wel dat ik op stukken goed asfalt met wind mee de 49,9km/u op de display heb aangetikt voordat ik tegen de begrenzer aan trapte, kruisen kan dan rond de 46 a 48km/u. En ik weet dat de snelheid - net als bij de ST2 - behoorlijk terugzakt naar 35-37km/u bij flink wind tegen.

Resterend percentage accu na de rit: 58%

Dat is EXACT hetzelfde percentage als ik gisteren over hield met de ST2 :geek:

Bij volle bak ondersteuning heb ik, als kleine en lichte berijder (1,63m, 56kg), op een vrij koude (geen vorst) regendag met windkracht 5 Bft in het rondte dus een geschatte actieradius van ca. 61km.

Goedzo Klever, nou kunnen we zaken gaan doen :ay

Dat het verbruik van deze nieuwe 1200Wh accu van Klever flink hoger ligt dan dat van de Stromer 983Wh accu zou te maken kunnen hebben met het feit dat het vandaag écht slechter weer was (meer wind, drijfnat wegdek, meer blerf). Maar daar staat tegenover dat ik op de PINION sportiever zit dan op de ST2 (lagere zit, smaller stuur), dus ik vang minder wind.

We weten eigenlijk al lang dat de X-Speed gewoon meer verbruikt. Onder goede omstandigheden ondersteunt de PINION beter dan de nieuwe Stromer ST2 en dit is de prijs die je daarvoor betaalt. Maar met een actieradius van 55-60 kilometer voor een gemiddeld persoon met minder hevige wind, en natuurlijk meer in de zomer als het warmer wordt, zorgt Klever ervoor dat ze vanaf nu serieus mee kunnen in de SP-markt.

20201221_161210.jpg
20201221_161210.jpg (46.68 KiB) 5308 keer bekeken
20201221_161152.jpg
20201221_161152.jpg (47.5 KiB) 5308 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever X-Speed PINION 1200Wh battery.jpg
Klever X-Speed PINION 1200Wh battery.jpg (3.97 MiB) 5301 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
Locatie: Leiden
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Dankjewel voor dit verslag weer! Vraagje: heb jij nu ook minder last van een trillend voorspatbord? Op de prototype X-Speed Pinion waar ik mijn proefrit op heb gemaakt zaten nog ongelakte stangetjes en trilde het voorspatbord behoorlijk bij stevige wind. Op de fiets die ik nu geleverd heb gekregen zitten zwarte stangetjes en zit het voorspatbord vast als een huis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee, met deze PINION ook nog helemaal geen last van gehad, terwijl ik vandaag de route heb gereden waarbij ik dat met mijn vorige test-bike op één stuk altijd had (door Kimswerd, waar de straatklinkers lekker zijn opgeruld door auto's). Ik wilde er net melding over maken in het review topic.

Mijn vorige test-PINION was overigens geen prototype, maar een verkoopexemplaar. (Hij is inmiddels ook verkocht, aan de chauffeur die 'm hier is komen ophalen. Hij mocht 'm van Klever na mij testen en heeft hem gehouden.) Ook die PINION had, net als deze nu, zwart gelakte stabilisatoren.

Ik heb het idee dat het spatbord op deze nieuwe PINION een fractie hoger en steviger zit. Hij trilt minder, en hij raakt de band niet als-ie wel gaat trillen. Ik krijg het spatbord ook niet zo makkelijk tegen de band gedrukt. Dat was bij mijn vorige test-bike een makkie.

Misschien dat het spatbord via die twee stabilisatoren nét wat verder achterover is gekanteld, dan komt de voorzijde dus iets omhoog en er komt een andere spanning op te staan. Misschien is dat net genoeg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
Locatie: Leiden
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Wellicht hebben ze dan toch gekeken naar een oplossing, misschien mede door de input van de testrijders!

Vandaag heb ik weer een rondje gemaakt van 37 km en daarna had ik nog 65% accucapaciteit over. Gemiddelde snelheid was 36 km/h, maar dat zat een stuk bij door een voor mij onbekende stad, dus daar doe ik het rustig aan. De rest van de tocht voornamelijk in stand 1 en soms 2 gereden en recuperatie vol aan voor zowel het remmen als de vrijloop.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik nu fiets voor mijn conditie, dus ik zet mijn lichaam wel aan het werk. Maar op een dag als vandaag met weinig wind is het goed te doen om 43 km/h te rijden op stand 1.
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Wordt er bij Klever weleens gesproken over het ontwikkelen van een aantrekkelijker frame/design? Ik denk dat veel mensen een Klever zouden kiezen als deze wat aantrekkelijker (en evt. groter) ontworpen zou worden.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stijnemans schreef: 04 jan 2021, 11:07 Wordt er bij Klever weleens gesproken over het ontwikkelen van een aantrekkelijker frame/design? Ik denk dat veel mensen een Klever zouden kiezen als deze wat aantrekkelijker (en evt. groter) ontworpen zou worden.
Ik heb een aantal jaren geleden contact gehad met Klever naar aanleiding van een 2 daagse testrit toen. Er werd mij toen gezegd dat een groter frame overwogen zou worden, maar gezien die nooit verschenen is verwacht ik niet dat het nog op de TODO list staat.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 04 jan 2021, 12:05
Stijnemans schreef: 04 jan 2021, 11:07 Wordt er bij Klever weleens gesproken over het ontwikkelen van een aantrekkelijker frame/design? Ik denk dat veel mensen een Klever zouden kiezen als deze wat aantrekkelijker (en evt. groter) ontworpen zou worden.
Ik heb een aantal jaren geleden contact gehad met Klever naar aanleiding van een 2 daagse testrit toen. Er werd mij toen gezegd dat een groter frame overwogen zou worden, maar gezien die nooit verschenen is verwacht ik niet dat het nog op de TODO list staat.
Zonde. Nouja, ontwerpen voor de grootst gemene dealer blijft financieel het meest aantrekkelijk. Kan ze geen ongelijk geven.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 04 jan 2021, 11:07 Wordt er bij Klever weleens gesproken over het ontwikkelen van een aantrekkelijker frame/design?
Het is een kwestie van smaak. Veel eigenaren vinden het juist leuk dat Klevers een wat aparter design hebben.

Toen de test-PINION hier werd afgeleverd door de vertegenwoordiger heb ik er de Stromer ST2 ook even buiten naast gezet en hem wat dingetjes aangewezen op basis waarvan ik - met mijn smaak - geen Klever zou kiezen, maar een Stromer. Dat zit 'm in de rust van het design, het lijnenspel en de afwerking.

We waren het er samen over eens dat dit ook een cultuurverschil is, aangezien Stromers Zwitsers ontwerp zijn en Klevers Taiwanees. Aziatisch design is echt iets compleet anders, zie je ook bij auto's: veel meer toeters en bellen en dingetjes, maar wel vaak heel functioneel voor het geld.

Klever geeft veel 'bang for buck', bij Stromer betaal je ook voor het design.

Klever zou wel bezig zijn om e.e.a. wat strakker af te werken, met name de bekabeling aan het stuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de nerds onder ons:

In de nieuwe 1200Wh accu zitten 72 x Samsung 21700 50E cellen.

Dwarsdoorsnede:
Klever 1200Wh battery.jpg
Klever 1200Wh battery.jpg (18.69 KiB) 4453 keer bekeken
Klever 1200Wh battery 2.jpg
Klever 1200Wh battery 2.jpg (93.19 KiB) 4453 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie