Ongoing review: de Klever 1200Wh accu

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De X-Speed PINION met 1200Wh accu wordt aankomende woensdag door Klever opgehaald. Als iemand nog vragen heeft of wil dat ik iets nakijk of fotografeer, laat het voor die tijd even weten dan regel ik het.

Eind deze week/aankomend weekeind volgt mijn eindverslag.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eindverslag

Na een uitgebreide beta-test met de Klever X-Speed PINION met 850Wh accu bood Klever mij de kans om ook hun gloednieuwe 1200Wh accu (leverbaar sinds december 2020) een maand lang in de PINION te testen.


Specs:
Li-Ion accu
Model: KL1206BH
44V / 27Ah / 1200Wh
Backwards compatible in oudere modellen X- en B-Speed, evt. met nieuwe geleidingsrail.

Prijs:
Meerprijs bij aanschaf nieuwe Klever met optionele upgrade van 850Wh naar 1200Wh accu: 450 euro.
Prijs losse 1200Wh accu: 1700 euro.


Algemeen:

Omdat de nieuwe Klever 1200Wh accu flink groter is dan de 850Wh was ik bang dat het nogal 'bulky' zou ogen. Maar deze hutkoffer oogt prima in het X-Speed frame, zoals ook te zien is op de eerste foto's.

De 1,2kWh accu weegt wel maar liefst 7,4kg (tegenover 5,1kg voor de Klever 850Wh en 4,5kg voor de Stromer 983Wh accu). Dit brengt het gewicht van de combinatie Klever X-Speed PINION in M + 1200Wh accu op 34,5kg. (Beide hier nagewogen.) Ik vind dat veel worden.

Ik weet dat SP-fabrikanten niet op een kilootje of wat kijken, de motor doet z'n werk toch wel. Maar wie b.v. op de Trek Allant+ 9.9S met carbon frame heeft gereden weet wat een genot het is om op een lichtvoetige SP van rond de 20 kilo te rijden. Mijn eigen Stromer ST2 S met 983Wh accu weegt 28,2kg en ook die is een stuk beter hanteerbaar dan de PINION met 1,2kWh accu. Ik vind dit een puntje van aandacht voor SP-fabrikanten, want een speed pedelec die boven de 35 kilo uit komt wordt mij persoonlijk echt te zwaar.

Vanwege het formaat heeft de 1,2kWh accu een nieuwe geleiderail gekregen. Je hoeft de accu niet eerst helemaal naar voren te trekken om 'm uit te nemen; enkele cm's naar voren halen is genoeg. Daarna kun je de accu zijdelings het frame uit kantelen. De accu is beveiligd tegen diefstal via een in het frame ingebouwd ABUS slotmechanisme.

Accu uitnemen gaat prima, terugplaatsen vind ik onhandiger. Je moet 'zoeken' om 'm goed op de rail te positioneren, en dat is onhandig met een koffertje van 7,4kg. Als je de accu eenmaal op de rail hebt, moet je hem nog een extra tik meegeven om hem goed vast te klikken in de eindpositie.


Actieradius:

Het enige waar het om gaat natuurlijk. Zeker bij Klever, want de gemiddelde speed-pedelec forens rijdt zo'n 20 a 35km enkele reis. Met de 850Wh accu in een X-Speed kwamen velen met volle ondersteuning niet verder dan een kilometer of 30, nog minder in de winter.

Persoonlijk denk ik dat de beperkte actieradius de hoofdreden is dat de Klever verkopen tot nu toe tegenvallen, want Klever maakt superleuke, eigenzinnige en netjes afgemonteerde speedpedelecs.

Dus: hoever komt-ie nou?

Ik, klein en licht persoon (1,64m/56kg), had met de X-Speed PINION met 850Wh accu in de zomer een actieradius van 40 a 45km. Met deze 1200Wh accu is de actieradius - in de winter bij temperaturen van 0-7 graden, vaak windkracht 4 om de oren en een gemiddelde snelheid van rond de 39km/u gestegen naar ruim 60km!

Bij zomerse temperaturen verwacht ik hier minstens 75 kilometer ver mee te komen. Trek daar weer wat vanaf voor een persoon van gemiddelde lengte en gewicht en je mag, in de zomer onder prettige omstandigheden, bij volle ondersteuning een actieradius van ruim 65km verwachten.

Fun fact: ik heb tegelijkertijd, dus onder exact dezelfde omstandigheden, de nieuwe Stromer ST2 met riem en 983Wh accu en de Klever X-Speed PINION met 1200Wh accu getest: de actieradius van deze bikes is tot achter de komma identiek.


Conclusie:

Geschatte actieradius van 65-70km onder goede omstandigheden en de bekende andere afhankelijkheden.

Cosmetisch dik in orde in een X-Speed frame. (Past ook in de Klever B-Speed.)

Met 7,4kg een zware accu, maar de motor vangt dit prima op.

Accu uitnemen is eenvoudig, accu terugplaatsen gaat door het gewicht en nieuwe rail wat moeizamer.

De prijs van 1700 euro voor een losse accu is netjes.

Nul technische problemen. De accu heeft kou, zware regen en zeer slechte stukken weg uitstekend overleefd.


Mijn mening: Klever kan met deze 1200Wh accu eindelijk serieus mee gaan doen in de SP-forensenmarkt.


Klever Mobility Nederland: dank voor de testperiode. Het was weer leuk en leerzaam!


Klever 1.2kWh battery review.jpg
Klever 1.2kWh battery review.jpg (3.38 MiB) 4268 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Dank weer voor de review....

Alhoewel een stromer zeker mooier is in mijn optiek, maakt dit de klever toch wel een serieus alternatief !
Zeker de riem en pinion zijn dikke pluspunten in mijn ogen....

Ik ben benieuwd als dit jaar de nieuwe motor ook nog erbij komt, die sterker is, als die niet meer zou gebruiken kan dit wel eens een hele leuke fiets worden om te rijden....wat uiteindelijk wel het belangrijkste is, al wil het oog ook wel wat...en die zijn nu verwend met de stromers....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, het design en de ondersteuning bij wind tegen (ben verwend met mijn ST2 S) zijn voor mij de enige redenen dat ik niet om ga voor de PINION, want het is een feestje om mee te rijden.

Bovendien is de fietshouding voor mij perféct: net wat rechter dan mijn ST2 S, maar zeker niet zo recht als de ST1/ST2, plus een smaller stuur met lichte backsweep. Ik heb net weer een ritje op de test-Stromer ST1 gedaan; daarop zit ik rechter én moet ik verder reiken. Op de PINION zit ik wat compacter en verder voorover, dat past beter bij mijn lichaamslengte en voorkeurshouding.

Die X-Speed Alpha heeft naast de sterkere motor trouwens nog wel meer voordelen: richtingaanwijzers voor en achter, verstelbare stuurpen en kleurendisplay.

Ik geloof echt dat de beperkte actieradius al die tijd Klevers grootste showstopper is geweest op de SP markt. In ondersteuning doet-ie niet onder voor Stromers, de afmontage is prima en het design is een kwestie van smaak; veel mensen vinden 'm wel heel leuk, ik krijg er altijd veel positieve reacties op. Maar je moet er met volle ondersteuning mee van a naar b kunnen anders heb je er gewoon niks aan. En dat kan nu :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik ken er helaas nog niet veel over vinden...beetje op kleverforum.

Vindt het nieuwe kleurendisplay wel mooi ogen, en knipperlichten vindt ik persoonlijk een enorme plus.
Nu nog ABS....dan heeft hij technisch alles wat ik op mijn lijstje heb staan ;-)

O nee...goede zadelpenvering.......die goed gekeurd is niet volgens mij.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 30 jan 2021, 16:53 Ik ken er helaas nog niet veel over vinden...beetje op kleverforum.
Dit is wat ik ervan weet via Klever:

viewtopic.php?f=36&t=4111

Ik verwacht (en hoop) dat Klever zich weer bij ons meldt als er meer informatie te delen is :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Dank voor de review Stromer! Super duidelijk.

Ik vind het wel jammer dat 983Wh de max is momenteel bij Stromer. Icm de degradatie had ik graag ook een 1100/1200Wh accu gezien van Stromer. Wellicht dat met de huidige formfactor dan nog lukt met andere cellen; maar voorlopig is volume de restrictie.

Ik ben wel te spreken over de setup van de drive train van de Klever. Persoonlijk zou ik erg blij worden van een riem. Maar ik vond de ST2 testrit geen succes. Er kwamen nogal onheilspellende geluiden uit die hub en ik vond de stappen te grof. Qua onderhoud is het gescheiden systeem van Pinion / Motor denk ik ook een stukje makkelijk/beter dan de hub/motor combi van Stromer. Maar wellicht kan de hub makkelijk uit de motor; indien je de motor+wiel zou moeten vervangen.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 06 feb 2021, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De SA hub van de ST2 kun je in zijn geheel uit de motor trekken en tot op het laatste veertje aan toe servicen.

Maar ik vind de PINION ook beter en fijner. Kost alleen wel een pak meer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jan-Willem Wisselink schreef: 06 feb 2021, 16:06 Ik vind het wel jammer dat 983Wh de max is momenteel bij Stromer.
Niet lang meer. Ik verwacht ergens dit jaar dat Stromer richting de 1,5kWh gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 06 feb 2021, 16:06 Ik vind het wel jammer dat 983Wh de max is momenteel bij Stromer.
Maar ondanks dat hebben ze nog steeds het grootste bereik (gedeeld met Klever met hun 1200 Wh accu)...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie