Wat is de goedkoopste Speed Pedelec in de Europese markt?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Naar aanleiding van de vraag van Flyy: wat is de goedkoopste Speed Pedelec op de Europese markt en wat vinden we daarvan? (Adviesprijzen. Aanbiedingen van winkels tellen niet mee.)

Een 'budget' Speed Pedelec (kost nog steeds een paar duizend euro, dus budget kun je het eigenlijk niet eens noemen) valt natuurlijk niet te vergelijken met Speed Pedelecs in het hogere segment van 7 tot 10k. Maar: wat vinden we van prijs/kwaliteitverhouding van de goedkopers SP's? Veel bang for buck, of nooit aan beginnen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De eerste die mij te binnen schoot is de Sparta M9B SPEED PEDELEC 500WH, met een verbluffend lage adviesprijs van maar liefst 2.999 euro.

Mijn ongezouten mening heb ik daar destijds ook meteen over gegeven:
Een e-bike voorzien van Bosch pakketje zodat-ie (als je heel hard je best doet) 45km/u rijdt, die succesvol door de typegoedkeuring is geloodst.
Niet bedoeld om de toon van dit topic te zetten, maar ik vind dit nou typisch een 'spaar liever nog even door'-SP. M.n. vanwege de slappe motor, pogostick zadelpen, een nachtkaarsje als koplamp en de velgremmen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

In Deutschland müsste es das S-Pedelec von Prophete sein. Es gibt wenig Erfahrungen dazu, denn bislang wurde die Auslieferung immer wieder verschoben.

https://www.baur.de/p/prophete-spedelec ... 5&els=true


In Duitsland zou het de S-Pedelec van Prophete moeten zijn. Daar is weinig ervaring mee, omdat de bezorging tot nu toe herhaaldelijk is uitgesteld.
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Voor ik een Stromer leasde, heb ik met een Victoria SP gereden. Dat was... een verschil. Het frame leek helemaal niet opgewassen tegen de belasting die gepaard gaat met de ‘hogere’ snelheden. De remmen idem.
Zo’n fiets lijkt me ok als je er niet te ver mee moet, of zelden boven de 30km/u gaat. Maar voor afstanden boven de 10km en snellere trajecten (waarvoor een SP toch bedoeld is), zou ik het sterk afraden.
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Stromeur schreef: 16 mar 2021, 19:21 De eerste die mij te binnen schoot is de Sparta M9B SPEED PEDELEC 500WH, met een verbluffend lage adviesprijs van maar liefst 2.999 euro.

Mijn ongezouten mening heb ik daar destijds ook meteen over gegeven:
Een e-bike voorzien van Bosch pakketje zodat-ie (als je heel hard je best doet) 45km/u rijdt, die succesvol door de typegoedkeuring is geloodst.
Niet bedoeld om de toon van dit topic te zetten, maar ik vind dit nou typisch een 'spaar liever nog even door'-SP. M.n. vanwege de slappe motor, pogostick zadelpen, een nachtkaarsje als koplamp en de velgremmen.
Ik hoop dat dit goed geplaatst wordt binnen de topic maar ik snap nog niet helemaal goed hoe je op een bericht kan reageren zoals in een what's app groep zodat je bericht onder het bericht geplakt zit waar je op reageert .Maar goed back to the grid , de Sparta M9B heb ik in 2017 kunnen kopen voor 2200 euro (damesmodel) en later het herenmodel die als leenfiets in gebruik was voor 1500 euro.Heb er bakken vol problemen mee gehad omdat de fiets eigenlijk kwalitatief als opgeleukte HS tekort schiet voor wat ik doe , 30 km enkele reis ww door weer en wind.Power kan beter,actieradius is behelpen ,2x kapotte accu en 1x een accu die op de ophanging bij de docking afbrak en mij op straat voorbij vloog (wonderlijk genoeg doet hij het nog steeds) .De plaatsing van de accu op de bagagedrager aan twee hard plastic haken is de bron geweest van veel storingen en kapotte accu's doordat de accu gaat wrikken .Dus als je een goedkope HS bike koopt zorg dan dat de accu in het frame zit en mocht hij op de bagagedrager zitten dan met een bevestiging op vier punten om een instabiele accu positie te voorkomen .Zal in de praktijk niet kunnen en ik heb dit wel gedaan door tie wraps te gebruiken . Kortom hoop gedoe maar wel 25000 km gereden en door alle wateren gevaren .Mijn vrouw rijdt nu op het damesmodel 11 km enkele reis ww en ook bij haar fiets de accu gestabiliseerd met tie wraps en die rijdt inmiddels probleemloos alweer ruim een jaar. Moraal van het verhaal is wat mij betreft dat aan een budget fietsen gedacht kan worden als je niet meer dan 20 km enkele reis voorde boeg hebt of erg van afzien houdt. Inmiddels nu wel dus op zoek naar de real thing en geen budget gear meer voor mij.
Had geen idee waar ik aan begon maar ook geen spijt , is karaktervormend zullen we maar zeggen .
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

:hy:
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

MarkSpartaan schreef: 28 apr 2021, 20:20:hy:
Na zo'n vlot lezende tekst - slechts deels - verorberd te hebben kan ik maar één ding besluiten : :ck:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Nog even aanvullen op mijn eerdere bericht (sorry Golvas),
Heb nu ook in de nadagen van de Sparta HS ook nog het achterwiel moeten laten vervangen.In de brandpoort vlogen er "spontaan" 2 spaken uit bij 10 km per uur en bij nadere inspectie was de as ook niet best meer en de velgrem rand ook goeddeels versleten.Budget en serieus commuten gaan niet samen.De belasting is gewoon te zwaar.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

MarkSpartaan schreef: 17 apr 2021, 14:32
de Sparta M9B heb ik in 2017 kunnen kopen..... later het herenmodel die als leenfiets in gebruik was voor 1500 euro........Kortom hoop gedoe maar wel 25000 km gereden en door alle wateren gevaren .
En toch, 25000km voor €1500 (en een hoop gedoe), wel lekker goedkoop per km gereden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie