Ellio, met all wheel drive

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Free2be schreef: 01 mar 2021, 17:31 Misschien op de Flintstone manier. :lol:
Door welke bodemplaat wil je dan een gat maken? ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Joostie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2020, 14:41
Locatie: WAREGEM
Merk SP: kalkhoff impulse
Km-stand: 13500

Jeroen, het is een feit dat de ellio totaal anders reageert dan een gewone pedelec. Je hebt echt tijd nodig om eraan te wennen, ik heb de mijne nu bijna 2000 km en het is echt een zalig ding. dat bokken en springen heb ik ook ervaren, en dat is mijns inziens omdat je de boel forceert. de fiets is zo krachtig dat je zelf moet leren om minder kracht te geven bij draaien en keren of bij het uitkomen tunnel onder spoorbeddingen en dergelijke.
het is wel een feit dat de fiets hard rijdt. een voorvering zou luxe zijn.
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Joostie, ik snap het wel hoor dat je zegt dat het een zalig ding is, heb ik ook mogen ervaren.
Maar ik zou als veelfietser (stadsfiets, koersfiets) gewoon niet kunnen wennen aan dat zo verschillend stuur- en rijgedrag tov een gewone fiets.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

een bright filmpje.
Als belg zijnde, een beetje relcame maken voor een belgisch produkt. :cool2:
https://www.youtube.com/watch?v=yvlBtwhMxA0
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eindelijk weer eens een zinnig verhaal van Bright. Het was Ellio zelf tot nu toe niet gelukt om de werking van hun eigen bike en de effecten daarvan op het rijgedrag goed uit te leggen. Wordt een stuk duidelijker in dit filmpje.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als techneut blijf ik het een gaaf ding vinden. Als persoon met functionele ogen... vind ik hem ietsje minder :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Innovatie begint wel vaker een beetje lelijk. Functioneel vind ik het ook nog steeds een zeer intrigerende machine.

Hopelijk mag ik er ooit eens eentje testen. Dat Bright 'm had betekent dat Ellio inmiddels over de Belgische landsgrenzen aan het kijken is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

De techniek is zeker intressant.....alleen heb ik bij de Bultaco geleerd dat een normaal fiets gevoel belangrijk voor mij is, en die mis je volledig bij de Ellio de diverse reviews gelezen hebbende..........

De P stand, niet kunnen fietsen met lege accu, toch we serieus storende dingen in mijn optiek...en iedereen uitleggen dat het niet je station - werkplek fiets is maar voor serieuze afstanden :mrgreen:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

MarcelH schreef: 14 apr 2021, 06:28 De techniek is zeker intressant.....alleen heb ik bij de Bultaco geleerd dat een normaal fiets gevoel belangrijk voor mij is, en die mis je volledig bij de Ellio de diverse reviews gelezen hebbende..........
Je moet eerst de fiets gest hebben en best voor langere periode. een review van één testrit of ritje van half uurtje is niet objectief. En inderdaad de eerste indruk van de looks zijn .....euhm klein, appart , hoekje eraf. Maar zet dit idee even aan de kant en doe een een uitgebreide testrit, daarna opnieuw beoordelen.
Zelf heb ik de fiets 24 uur mogen testen, woon-werk en nog zoveel mogelijk andere verplaatsingen erbij genomen. Op het laatst van de dag ben je de fiets nog continu aan het ontdekken. Door meerdere ritten in verschillende verkeersituaties ontdek je steeds meer van de fiets. Zowel min als plus punten. Ik ben van plan de fiets nog eens voor een langere periode te testen. Omdat er techniek door mijn aderen vloeit , ben ik alvast fan van dit stukje techniek.
In het begin was het fietsgevoel voor mij ook teveel afwijkend van een normaal fietsgevoel. Op het laatst van mijn testdag had ik een voor mij goede instelling gevonden. Het is een combinatie van instelligen, trapomwentellingen , ondersteuningsniveau en dynamiek.
In reviews lees je , sommige vinden de fiets nerveus, schokkerend rijden, in het filmpje hierover ook een opmerking. Met de dynamiek instelling kan dit gevoel gewijzigd worden, maar dit voor ieders een persoonlijk gevoel.
Wat ik had ervaren is, bij laagste trapomwentellingen 50rpm en hoogste ondersteunings stand 4 is de fiets nerveuzer en schokkerig, dan voel je precies de continue bijsturing van de krachtige motoren combinatie, met dynamiek instelling verzacht je dit een beetje. Door de trapomwentellingen te verhogen en trapondersteuning te verlagen verdween dit gevoel.
In vergelijking met mijn testrit ervaring van Stromer en klever, is het een evenwaardige fiets, maar anders.
Rijd naar mijn gevoel zeer stabiel. Op een hobbelig wegdek en tegen hoge snelheid vond ik de fiets soms redelijk springerig worden, maar niet gevaarlijk, eerder oncomfortabel.
MarcelH schreef: 14 apr 2021, 06:28 De P stand, niet kunnen fietsen met lege accu, toch we serieus storende dingen in mijn optiek...en iedereen uitleggen dat het niet je station - werkplek fiets is maar voor serieuze afstanden :mrgreen:
Die P stand is kwestie van gewenning. Dit is in het begin inderdaad lastig. Op het einde van mijn testdag was dit al een automatisme.
Fietsen met lege accu, als de laadstatus onder een bepaald percentage komt, gaat de fiets in een mode waarbij je tegen lage snelheid kan verder fietsen, hoeveel de actie radius hierbij is weet ik niet, dit heb ik ook niet nagevraagd. Zelf heb ik in deze situatie met lege accu een 5km gefietst, is zwaar trappen tegen +/-18km.
Wil je toch fietsen zonder accu, dan zou je bv een klem op de motorriem kunnen aanbrengen zodat deze geblokkeerd is. Hierbij gaat de trapkracht via de planetaire overbrenging naar het achtwiel, en niet naar de motor. Dan kan je nog wel gewoon verder fietsen zonder accu. Of Ellio hiervoor goedkeuring geeft weet ik niet!?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mij lijkt een max van 90RPM wat weinig. Ik rij zelf meestal rond de 100RPM en liever nog erboven dan eronder.

Hoe vond jij het RPM bereik?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie