Rapport: Positie Speedpedelec op de weg

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De populariteit van de speedpedelec zorgt ook voor hoofdbrekens bij wegbeheerders. Sinds 1 juli 2017 gelden voor berijders van speedpedelecs dezelfde rechten en plichten als voor berijders van een bromfiets. De fietsen moeten onder andere een geel (brommer)kenteken hebben en berijders moeten een helm dragen. En: de speedpedelec mag niet op het fietspad. Veel berijders van de speedpedelec voelen zich niet thuis tussen het (veel snellere) autoverkeer op de rijbaan. Daarom kiezen zij vaak toch voor gebruik van het fietspad, ookal mag dit niet. Verschillende wegbeheerders onderkennen de spagaat waarin gebruikers van de speedpedelec zich bevinden en zijn opzoek naar een oplossing.
Lees hier het volledige artikel:
https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/R ... -op-de-weg

Download hier het volledige onderzoeksrapport:
https://www.fietsberaad.nl/getmedia/e16 ... x?ext=.pdf
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het meest grondige en doortimmerde onderzoek dat ik in al die jaren heb gelezen. Alles wordt meegenomen; wensen van SP-ers en andere stakeholders, uitvoerbaarheid, (juridische) haalbaarheid, handhaving, veiligheid etc. etc.

De moeite van het lezen waard!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rschoppema
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2019, 18:09
Locatie: Berghem (NB)

Bedankt voor het delen. Absoluut de moeite waard om te lezen.
Ik heb in mijn gemeente ook al verschillende malen aangedrongen om niet op een weg waar 70 gereden mag worden op de rijbaan gedwongen te worden. Na 6 weken antwoord dat dat idd niet de bedoeling was en dat ze de inrichting aan zouden passen, dat was 2 jaar geleden en nog steeds niet gebeurt....
En het beeld van automobilisten die je liever van de weg afrijden is ook heel herkenbaar, dus ook ik fiets tegenwoordig regelmatig illegaal op het fietspad binnen de bebouwde kom, maar wel met enigszins aangepaste lagere snelheid voor mijn eigen veiligheid.
🇳🇱
ST3 AE - "ROBS RED BARON" - (Sport L, 983 Wh)
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Ze pleiten dus voor beiden maatwerk en eenduidigheid. Beide keuze in de handen van de SP rijder en duidelijkheid ten opzichte van de automobilisten.
Het past bij het niveau van competentie bij het CROW dat ze niet door hebben dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Robot Santa schreef: 21 apr 2021, 11:08 Ze pleiten dus voor beiden maatwerk en eenduidigheid. Beide keuze in de handen van de SP rijder en duidelijkheid ten opzichte van de automobilisten.
Het past bij het niveau van competentie bij het CROW dat ze niet door hebben dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan.
Niet perse. Maatwerk kan regio gebonden zijn (Gelderland als voorbeeld) en hoeft voor automobilisten niet onduidelijk te zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Maar deels waar, bestuurders komen natuurlijk ook in andere regio's, dan is die eenduidigheid over de regio's heen wel weer prettig.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vandaag mijn woorden: "niet perse" :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

FreddyH schreef: 21 apr 2021, 19:37
Robot Santa schreef: 21 apr 2021, 11:08 Ze pleiten dus voor beiden maatwerk en eenduidigheid. Beide keuze in de handen van de SP rijder en duidelijkheid ten opzichte van de automobilisten.
Het past bij het niveau van competentie bij het CROW dat ze niet door hebben dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan.
Niet perse. Maatwerk kan regio gebonden zijn (Gelderland als voorbeeld) en hoeft voor automobilisten niet onduidelijk te zijn.
In de ene regio dit en in de andere regio dat is geen eenduidigheid. Er zijn zeker voordelen aan maatwerk, maar eenduidigheid is er geen van
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Had dit rapport gemist, goed dat er aandacht aan wordt besteed.
Het liefst rijdt ik met de SP op de autobaan, maar op een selectief aantal wegen zou ik vanwege de veiligheid en structurele incidenten graag de keuze hebben voor het fietspad. De gelijkstelling voor de wegenverkeerswet met een bromfiets die in de praktijk 50+ halen, loopt niet evenredig met de snelheid van de SP die in de praktijk ca. 40 - 45 halen. Ik denk daarnaast dat er ook winst op de autoweg valt te behalen als de SP daadwerkelijk 50 km/u kan halen in het autoverkeer.

Gemeenten Amersfoort en Rotterdam hebben momenteel een proef lopen waarbij de SP een ontheffing krijgt om onder voorwaarden voor het fietspad te kiezen (je hebt zelf de keuze voor de autobaan, of onder voorwaarden het fietspad.)

Artikel verkeersnet: Waar hoort de speed pedelec op de weg?
Speed-pedelecs toegestaan-1.png
Speed-pedelecs toegestaan-1.png (373.89 KiB) 1073 keer bekeken
Waar hoort de speed pedelec op de weg?
Gepubliceerd op 21-04-2021

De speed pedelec mag sinds halverwege 2017 niet meer op het fietspad, maar op de rijbaan voelen veel gebruikers zich niet veilig tussen de snellere en veel zwaardere voertuigen. Wegbeheerders staan daarom in bepaalde gemeenten toe dat speed pedelec-gebruikers, soms onder bepaalde voorwaarden, tóch op het fietspad rijden. Als iedereen dit op zijn eigen manier gaat doen, bestaat echter het risico dat overal andere regels gaan gelden.

Tour de Force pleit voor eenduidige regels over de plek en het gedrag van de speed pedelec binnen en buiten de bebouwde kom om dit te voorkomen. Met onder andere de gemeente Rotterdam, de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een project gestart en DTV Consultants is gevraagd om een analyse uit te voeren naar de verschillende regelingen voor de plaats op de weg van deze tweewieler en een conclusie te trekken over de gewenste positie.

Zeven varianten
In die analyse is gekeken naar de wensen van de gebruikers zelf, wegbeheerders en belangengroepen en er is een blik over de grens geworpen. Ook zijn verschillende regelingen en praktijkcases in kaart gebracht met voor- en nadelen, om te komen tot zeven mogelijke varianten. Dan valt te denken aan een terugkeer naar de situatie voor 1 juli 2017, een aanpassing van de wet om dit voertuig toch toe te laten op het fietspad, eventueel met een maximumsnelheid of een persoonlijke ontheffing.
In de praktijk blijken speed pedelec-gebruikers vaak op het fietspad te rijden, ook op plekken waar dat niet mag. Dit komt deels omdat ze lang niet allemaal aan de snelheid van 45 kilometer per uur komen, waardoor het rijden op de rijbaan erg gevaarlijk voor ze aanvoelt. Gevraagd naar hun mening laten zij weten met name ontevreden te zijn over de verkeerswetgeving voor speed pedelecs. Zij vinden de infrastructuur onvoldoende ontwikkeld voor de speed pedelec.
Bovendien krijgen deze weggebruikers vaak te maken van onbegrip van automobilisten. Chauffeurs herkennen de speed pedelec vaak niet als bromfiets. Gebruikers zeggen zelf naar de rustige plaats op de weg te zoeken en dat kan het fietspad zijn. Een meting liet zien dat speed pedelec-rijders op uitzonderingstrajecten veelal voor het fietspad kiezen. Als het daar druk is, passen zij hun snelheid aan.

Verdeelde reacties
De belangenorganisaties zijn verdeeld over de gewenste positie. Ze kunnen elkaar vinden in de overtuiging dat er maatwerk nodig is, met name bij wegen met een hoge intensiteit en snelheid. De wegbeheerder kan bij dit maatwerk beslissen om de keuze bij de speed pedelec-berijder te laten. Ze vragen daarnaast om betere voorlichting voor weggebruikers, wegbeheerders en de gebruikers van het voertuig.
Aan wegbeheerders werden verschillende stellingen voorgelegd. Het overgrote deel ziet dit voertuig als een mobiliteitsoplossing, maar de meningen over waar die dan thuishoort op de weg verschillen nogal. De meeste respondenten menen dat er aparte regels moeten gelden, maar ze zijn het oneens over welke regels dat dan moeten zijn. Wel komt keuzevrijheid voor de speed pedelec-gebruiker vaak terug.
Welke regels zouden er moeten gelden.png
Welke regels zouden er moeten gelden.png (94.76 KiB) 1032 keer bekeken
Conclusie
De meningen lopen nogal uiteen. Dus valt er wel een voorkeur uit te spreken voor de gewenste positie op de weg voor de speed pedelec? Door te kijken naar de organisatorische, juridische en financiële impact, de effecten voor bijvoorbeeld de verkeersveiligheid, en de handhaving voor de verschillende varianten, concluderen de onderzoekers dat het wenselijk is om de speed pedelec op het fietspad toe te laten.

Daarbij heeft een landelijke regeling de voorkeur: het moet wettelijk worden vastgelegd dat dit voertuig op het fietspad mag, waarbij wel een maximumsnelheid geldt. Die zou kunnen worden vastgelegd op 30 kilometer per uur. Dit is een oplossing die acceptabel is voor gebruikers en belangengroepen én het sluit aan bij de wensen van de wegbeheerders.

Landelijke besluitvorming
Het rapport kaart zelf al aan de kans hierop op korte termijn beperkt is, vanwege de noodzaak om de speed pedelec in wetgeving te regelen als aparte categorie. Dit soort besluitvorming moet naar verwachting wachten op het Nationaal toelatingskader voor lichte elektrische voertuigen en het afwegingskader om 30 kilometer de standaardsnelheid te maken binnen de bebouwde kom. Als dit gebeurt, neemt het snelheidsverschil tussen speed pedelecs en auto’s op de rijbaan natuurlijk af en dus waarschijnlijk het gevoel van onveiligheid.

In de tussentijd adviseren de onderzoekers daarom aan wegbeheerders om te kijken naar persoonlijke ontheffingen. Deze bieden keuzevrijheid, sluiten aan bij de wensen van gebruikers en de verkeersveiligheid gaat erop vooruit. Ze wijzen er wel op dat het voor de fietsers die een speed pedelec hebben vervelend kan zijn om overal opnieuw een heffing te moeten aanvragen. Verstandiger is daarvoor een provinciaal initiatief, waarbij gemeenten kunnen aanhaken. Dit draagt bij aan een brede deelname van gemeenten en zorgt voor meer duidelijkheid.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie